zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Europa’s Beste Werkgevers worden steeds beter

11 juni 2014 - Great Place to Work maakte op 5 juni in Rome voor de twaalfde keer de jaarlijkse lijst van Beste Werkgevers in Europa bekend. De Beste Werkgevers van Europa zijn de afgelopen vijf jaar steeds beter geworden.

Dit blijkt uit de resultaten van het onderzoek ‘Working on the Human Touch: 100 Best Workplaces in Europe 2014’ van Great Place to Work. Het rapport signaleert vooral een stijging van de mate vertrouwen, plezier en trots, (Trust Index) van de medewerkers werkzaam bij de Beste Werkgevers in Europa.


Tegelijkertijd met het rapport, maakt Great Place to Work, ook de jaarlijkse lijst van Beste Werkgevers in Europa bekend. Deze is lijst gebaseerd op meer dan 2.300 organisaties die meer dan 1,5 miljoen medewerkers representeren. Microsoft is de beste multinationale organisatie in Europa; David Consulting (een adviesbureau op het gebied van technologie uit Frankrijk) heeft de hoogste notering bij de ‘grote’ organisaties, en de Zweedse organisatie Cygni heeft de eerste plek behaald in de categorie ‘kleine- en medium’ organisaties. Alle 100 organisaties, waarvan er twaalf ook in Nederland zijn gevestigd, die een plek op de 2014 Europa’s Best Workplaces hebben behaald, kunnen trots zijn op deze prestatie. Maar geheel Europa kan trots zijn, blijkt uit het rapport.

Mate van vertrouwen in Europa het hoogst
Het rapport analyseerde de scores van de Beste Werkgevers in de meeste Europese landen van de afgelopen vijf jaar met een focus op de mate van vertrouwen dat medewerkers hebben in het management en de organisatie. Vertrouwen is de basis voor het zijn van een ‘Great Workplace’ en een cruciale factor voor de betrokkenheid van medewerkers en het behalen van organisatiedoelstellingen. Dit rapport toont aan dat in de meeste landen de mate van vertrouwen bij de Beste Werkgevers gestegen is. Een paar landen laten zelfs een sterke stijging zien. In geen enkel land is de mate van vertrouwen gedaald.
Een opvallende trend is dat de Beste Werkgevers in Europa, in vergelijking met die in Latijns Amerika en de VS, de hoogste Trust Index score hebben. Maar niet alleen scoort Europa het hoogst, het is ook de enige regio waar een toename van de mate van vertrouwen is waargenomen. In de andere twee regio’s laten een lichte daling zien op de Trust Index.

Nederland
De scores van Beste Werkgevers op het gebied van vertrouwen, trots en plezier, zijn de afgelopen vijf jaar in Nederland stabiel gebleven. De Trust Index score vertoont echter een lichte stijging. Hadden de beste werkgevers in Nederland nog een gemiddelde Trust Index score van 80.9 in 2009/10, nu, is dat cijfer 81.4 in 2013/14.
Transitie
Europa’s Beste Werkgevers halen voordeel uit het steeds verbeterende bedrijfsklimaat, volgens Erik van Riet, CEO Great Place to Work Nederland. De meeste Europese organisaties beginnen nu pas aan een transitie: van een defensieve ‘bunker’ mentaliteit vanwege de economische crisis vanaf 2008, naar een toekomstgerichte visie. De prioriteiten van veel van organisaties met een ‘defensieve’ mentaliteit blijken zich vaak te beperken tot korte-termijn programma’s, zoals het faciliteren van personeel om flexibel te kunnen werken. De beste werkgevers daarentegen hebben een toekomstgerichte visie. Zij nemen de verantwoordelijkheid om te zorgen voor het welzijn van de medewerkers en andere stakeholders, en zij leggen de lat hoog om organisatie successen te bereiken. Van Riet: "De verandering is van ‘overleven’ naar ‘leven’. Het is nog niet ‘genieten’, maar het is alvast een volgende, goede stap vooruit."
De score op de stelling ‘ Management heeft een duidelijk beeld van waar de organisatie naartoe gaat en hoe daar te komen’ steeg van 71 in 2013 tot 75 in 2014 bij de Beste Werkgevers van Nederland. Bij de organisaties die de lijst niet behaalden daalde de gemiddelde score van 47 in 2013 naar 46 in 2014.
Volgens Van Riet, zijn de nieuwe strategieën van de Beste Werkgevers vaak gedurfd en houden ze rekening met alle stakeholders, méér dan alleen de medewerkers, consumenten en aandeelhouders. Bijvoorbeeld, de nummer een in Nederland op de lijst van Small & Young Enterprises is Tony’s Chocolonely. Deze organisatie heeft als missie kinderslavernij uit te roeien in de wereldwijde cacao industrie. "Deze Beste Werkgever spreekt niet over social responsibility," zegt van Riet. "Ze doen het."

Menselijke behandeling
Het rapport concludeerde dat de Beste Werkgevers van Europa steeds meer doen om hun medewerkers als mens te behandelen, niet uitsluitend als medewerkers. In lijn met de personalisatie-trend die we ook aantreffen bij andere facetten in onze maatschappij, zien Europese Beste Werkgevers de medewerkers niet meer als radertjes in een machine, maar faciliteren zij maatwerk voor elke medewerker. Bijvoorbeeld bij Cygni worden medewerkers gevraagd met welke technologieën zij willen werken, op welke sector zij zich willen focussen en waar zij willen werken. Medewerkers kunnen ook zelf hun werktijden bepalen en hun individuele voorwaarden kiezen. Deze gepersonaliseerde aanpak met betrekking tot werk, gecombineerd met frequente sociale bijeenkomsten en een jaarlijkse skitrip met de gehele organisatie, zorgt ervoor dat de medewerkers op persoonlijke wijze en met warmte worden benaderd, zegt de CEO van Cygni Jon Persson. "Niemand wil alleen maar een nummer zijn in een budget of een spreadsheet, iedereen wil gezien en gewaardeerd worden."

The Great Workplace Era
In Europa en in de gehele wereld, is de ‘The Great Workplace Era’ opkomend. De factoren achter de hoge mate van vertrouwen en groter respect voor het individu bij de Beste Werkgevers (samen met de opkomst van technologieën die een ongekende transparantie kunnen realiseren in de organisatie) zorgen ervoor dat alle organisaties een betere werkplek worden.
"The Great Workplace Era is een tijd waarin alle mensen kunnen verwachten dat zij voor een organisatie werken waar je het management kunt vertrouwen, plezier hebt met collega’s en trots bent op wat je doet. In andere woorden, een tijd waarin organisaties de wereld beter maken," zegt China Gorman, global CEO van Great Place to Work. "Deze tijd begint eraan te komen in Europa en andere gebieden op de wereld. En dat is goed nieuws voor iedereen."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Beste Werkgevers blinken uit door heldere visie
 Betrokkenheid bij goed werkgeverschap ongekend hoog
 Organisatietrots belangrijke pijler voor goed werkgeverschap
 Genomineerden voor Beste Werkgevers Awards 2013 bekend
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10