zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Organisatietrots belangrijke pijler voor goed werkgeverschap

14 augustus 2013 - Wat is het geheim van de populairste werkgevers van Nederland? De mate waarin medewerkers trots zijn op hun werkgever, blijkt uit grootschalig onderzoek van Effectory en Intermediair uitgevoerd onder ruim 300 organisaties. De 100 beste werkgevers van Nederland scoren op het onderwerp organisatietrots een 7,9. Dit is ruim 1,3 punt hoger dan de 6,6 die andere organisaties scoren.

De medewerkers van de 100 best scorende Nederlandse organisaties zijn niet alleen trots op hun werkgever, ook staan zij achter de organisatiedoelstellingen (score 7,7 ten opzichte van een 7,0 elders) en voelen zich echt thuis op hun werk (rapportcijfer 7,9 tegenover een 7,1 bij andere organisaties). Trotse medewerkers fungeren bovendien als ambassadeurs voor hun organisatie, zij promoten hun werkgever namelijk actief bij vrienden en bekenden. De stelling: "Ik raad mijn organisatie aan als werkgever bij anderen" scoort bij de 100 beste werkgevers een 7,9, terwijl andere organisaties hiervoor een 6,9 behalen.



Excellent werkgeverschap
Guido Heezen, directeur van Effectory en HR trendwatcher, legt uit wat de relatie is tussen organisatietrots en goed werkgeverschap. "Op trotse medewerkers mag een werkgever oprecht heel trots zijn." Als medewerkers niet alleen tevreden, maar zelfs trots zijn, is dat de basis voor goed werkgeverschap. Organisatietrots komt namelijk alleen tot stand bij excellent werkgeverschap, waarbij medewerkers continu serieus genomen worden en mee kunnen denken over de te varen koers. Dit meedenken wordt sociale innovatie genoemd. Vaak scoort organisatietrots overigens ook het hoogst bij organisaties die voorop lopen op het gebied van duurzaam ondernemen en maatschappelijke betrokkenheid. Bij organisaties dus die op een positieve manier hun stempel drukken op de maatschappij.

Goud waard
Waarom is organisatietrots zo waardevol? Heezen vervolgt: "Trotse medewerkers vinden hun organisatie oprecht leuk en maken reclame voor hun werkgever, bijvoorbeeld via social media. Ze zijn bereid om zich extra in te zetten om bij te dragen aan het succes van de organisatie. Een trotse medewerker kost een organisatie niks extra's, maar levert wel ontelbaar veel meer op. In deze tijd is dat van onschatbare waarde. Trotse medewerkers zijn daarom goud waard."

Onderzoek naar goed werkgeverschap
Het Beste Werkgeversonderzoek van Intermediair en Effectory onderzoek is dit jaar voor de twaalfde keer uitgevoerd om een objectief oordeel te kunnen vellen over werkgeverschap in Nederland. Aan het onderzoek hebben 316 organisaties deelgenomen. De respondenten in het Beste Werkgeversonderzoek zijn ondervraagd over hun werkzaamheden, arbeidsomstandigheden, organisatie, collega's, leidinggevenden, beloning en ontwikkelingsmogelijkheden.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Baanzekerheid allerbelangrijkst voor werkend Nederland
 Genomineerden voor Beste Werkgevers Awards 2013 bekend
 Miskende medewerker neemt data-wraak
 Bedrijven die investeren in employer branding trekken meer toptalent
 
 
reacties
 
Adriana van Schalken | Payroll Works  |   | 
14-08-2013
 | 
08:17 uur
Interessant onderzoek, wanneer werknemers trots op hun werkgever zijn zullen ze toch een stapje harder werken en dit levert ook weer veel op.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10