zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vijf tips om mobile advertising optimaal te benutten

2 juni 2014 - De meeste adverteerders zijn inmiddels mobile proof; hun merken beschikken over mobile responsive pagina’s en apps. Na het ‘mobile proof’ maken van de gehele communicatie, is het tijd om gebruik te gaan maken van de talloze voordelen die het medium mobile biedt.

Om de kansen in mobile optimaal te benutten, moet u als adverteerder anno 2014 rekening houden met een aantal uitdagingen. Widespace zet ze op Brisk Magazine op een rij.



1. Kennis
Een specifieke doelgroep bereiken op basis van huidige locatie, demografische kenmerken of belangstelling is een grote kracht als het gaat om mobile. Op dit moment zijn het veelal technische bedrijven die mobile advertising aanbieden en zij neigen te denken vanuit een puur technisch perspectief en niet vanuit de behoefte van de adverteerder.

2. Meten van succes
Als online media gemeten worden, wordt meestal alleen het aantal clicks en impressies gemeten. Het kan echter zijn dat dit niets zegt over het succes. Dit hangt sterk af van wat de doelstellingen van de campagne zijn. Echte engagement en merkbeleving zijn essentiële factoren voor een totale branding campagne, waar above the line-cijfers geen goed beeld zouden geven. Daarnaast wordt online regelmatig alleen maar gebruikt als conversiemiddel, maar het is vrij onwaarschijnlijk dat iemand via zijn mobiele telefoon een auto koopt op weg van het werk naar huis. Het mobiele kanaal doet op veel manieren dienst als een merkopbouwend middel en onderzoeken laten goede cijfers zien als het gaat om bewustzijn, merkvoorkeur, koopintentie en zelfs verandering in gedrag. Het medium is relatief makkelijk in te zetten en omdat het meetbaar is, verwachten marketeers snel resultaat in de vorm van leads en orders. Om te voorkomen dat in mobile advertising dezelfde fouten worden gemaakt, is het belangrijk dat de meetbaarheid van het bereik en de beleving van mobile advertising beter onderzocht worden.

3. Balans
Het begint en eindigt met de consument. Site- en app-eigenaren zijn, en moeten, voorzichtig zijn hoe ze omgaan met hun doelgroep. Merken willen deze groep mensen om verschillende redenen bereiken. De consument wil over het algemeen zo weinig mogelijk reclame en als het nodig is om gratis content te krijgen, is er een verantwoordelijkheid hoe dit moet worden uitgevoerd. Spammen is nooit een goede manier. Eén advertentie tegelijkertijd – gericht zodat deze relevant is voor de gebruikers en aangeboden op een creatieve, leuke manier brengt evenwicht. Bij mobile advertising zijn drie partijen betrokken; uitgevers, adverteerders en bezoekers. De belangen van deze partijen moeten goed op elkaar aansluiten. Het bereik onder bezoekers is een belangrijk verkooppunt voor uitgevers. Wanneer de bezoeker wordt afgeschrikt door bijvoorbeeld een overvloed aan banners, omdat adverteerders graag zoveel mogelijk willen adverteren, daalt het bereik voor de uitgevers. Waarop adverteerders op hun beurt op zoek gaan naar andere uitgevers met een groter bereik onder bezoekers. Het is een cirkel die, om mobile advertising tot een succes te maken, in balans moet zijn.

4. Relevantie
Efficiënt targeten, denken vanuit de bezoeker, is bij mobile advertising in veel campagnes belangrijk. Niets kan voor bezoekers zo storend zijn als het zien van advertenties die voor hen niet van belang zijn. Inmiddels is de technologie gelukkig ver genoeg, zodat adverteerders op een kwalitatieve manier met de doelgroep kunnen communiceren. Bezoekers kunnen relevante advertenties worden getoond, zodat ze zich ook daadwerkelijk aangesproken voelen. Gericht benaderen creëert een betere mobiele omgeving en kost minder advertenties.

5. Het meest geavanceerde mediakanaal
Niet zelden worden online banners één op één doorgezet naar mobiel. Dat is jammer want op deze manier worden de interactieve mogelijkheden van mobiel niet optimaal benut. Het aanbieden van hele simpele advertentieformaten zorgt voor gemiste kansen. Te meer omdat de technologie achter mobile advertising volop in ontwikkeling is. Smartphones bieden mogelijkheden tot interactie die andere media niet kunnen bieden. Maak hier gebruik van. Goede advertenties moeten gebruikmaken van de telefoon als een ‘onderweg’-kanaal en van de ingebouwde functionaliteiten. Wanneer een adverteerder een datum wil pushen, waarom zou hij deze niet meteen door de gebruiker in zijn mobiele agenda laten opslaan? Of als een aanbieding alleen interessant is voor mensen in Amsterdam, toon deze dan niet aan mensen die elders wonen.

Merkcampagne
"Adverteerders zijn vaak nog terughoudend ten overstaan van mobiel. De vraag ‘wat kan ik ermee en wat gaat het mij opleveren’ schrikt marketeers af en het is hen nog niet geheel duidelijk hoe mobile advertising bijdraagt aan hun branding campagne," zegt Keith Ta, Country Manager Nederland bij Widespace. "Adverteerders zijn net gewend geraakt aan online en nu moeten ze weer omschakelen naar een ander medium. Een medium met meer interactiemogelijkheden. Maar het is juist die vertaalslag die heel belangrijk is om tot een volledig geïntegreerde branding campagne te komen. Het is logisch om te adverteren waar uw doelgroep is, maar dit is niet per definitie eenvoudig gedaan."


Bron: Brisk Magazine
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Mobiel adverteren vereist doelgroepdenken
 Mobile advertising komt eraan
 Reclame op smartphone werkt
 Kredietcrisis staat mobiel adverteren niet in de weg
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10