zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Betalingsachterstanden zijn mede oorzaak hoge werkloosheid in Europa

13 mei 2014 - Het Europese bedrijfsleven merkt weinig of niets van een algehele economische opleving. Betalingsachterstanden, bij de bedrijven zelf en bij hun klanten, bezorgen de ondernemingen in Europa nog steeds grote problemen.

Dit blijkt uit de European Payment Index (EPI) 2014, het jaarlijkse onderzoek van Intrum Justitia naar het betaalgedrag van het Europese bedrijfsleven. Managing Director Tom Garssen van Intrum Justitia Nederland: "Bedrijven hebben voor de achtste keer in successie moeten afschrijven op dubieuze debiteuren. In totaal is 2,7 procent van de omzet als oninbaar afgeboekt. Voor geheel Europa is dat 3,1 procent, wat neerkomt op een bedrag van 360 miljard eurp. Stel u eens voor wat u met dat bedrag kunt doen? Uzou er jaarlijks acht miljoen banen mee kunnen creëren. Vandaar dat creditmanagement zo belangrijk is. Europa zou er heel wat gezonder voorstaan als rekeningen op tijd worden betaald."



Te late betalingen remmen groei van onderneming
Een ruime meerderheid (55 procent) van de Europese ondernemingen zegt ernstige nadelen te ondervinden van het te laat en niet betalen van hun facturen. 36 procent van de ondervraagde ondernemers noemt te late betalingen een bedreiging voor het voortbestaan van hun bedrijf. Een op de twee bedrijven zegt dat late en niet-betalingen verdere groei van hun bedrijf in de weg staan.

Economisch herstel wordt nauwelijks gevoeld
Zeer weinig Europese bedrijven zien op dit moment tekenen van economisch herstel. 72 procent van de respondenten heeft de eerste maanden van 2014 niets van een opleving in de economie gevoeld of gezien.
Wat dit betreft bestaan er tussen de verschillende Europese landen grote verschillen. In IJsland zegt slechts een procent van de ondernemers iets van een opleving in de economie te hebben gemerkt. In Zweden en Hongarije is dit twee procent. Positiever zijn de ondernemers in Denemarken (37 procent), Nederland (36 procent) en Spanje (30 procent); zij merken al wel iets wat op een economische opleving zou kunnen lijken.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Administratieve, logistieke en sales banen meest populair onder werkzoekenden
 Klanttevredenheid op hoger level met ISO 10000-serie
 Vijf manieren om data-downtime te voorkomen tijdens de vakantie
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Payment trends en ontwikkelingen die er toe doen
 EU-wetgeving betaaltermijn werkt niet
 Ambtenaren betrouwbaarste betalers
 MKB in gevaar door stijging wanbetalingen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Waarom vinden medewerkers mij kort door de bocht? (1) 
Zoveel verdient Ferrari op elke verkochte auto (1) 
40 procent werknemers ervaart grote afstand tot baas (1) 
Hoe je je kunt vertillen aan je coachende rol (1) 
Werkgevers worstelen met gespannen arbeidsmarkt (1) 
Solliciteren? Vertel uw persoonlijke verhaal (1) 
Haastige spoed is ook in de verkoop zelden goed (4) 
top10
Leidinggevenden hebben geen idee wat personeel bezighoudt
Werkgeluk nog steeds bepaald door dezelfde factoren als 50 jaar geleden
50 procent loopt risico baan te verliezen door intelligente technologie
Hoogopgeleide medewerkers willen blijven leren
Ontwikkeling medewerkers topprioriteit bij Nederlandse bedrijven
Vijf stappen om relevant te blijven in het digitale tijdperk
Meer werkenden, behalve onder jongeren
Klantervaringen steeds belangrijker voor succesvolle supply chain-strategie
'Kleine' overtreding, torenhoge autoverzekeringspremie
WiFi op vakantieparken steeds vaker voorzien van snelheidslimiet
meer top 10