zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Klant stapt op bij vermoeden van onzorgvuldige behandeling persoonlijke gegevens

23 april 2014 - Een groot deel van de Nederlanders laat het er niet bij zitten als bedrijven onzorgvuldig omgaan met hun persoonlijke gegevens. Misstanden worden besproken met familie, vrienden of kennissen, men vraagt opheldering aan het bedrijf of loopt weg als klant.

 Dit blijkt uit 'Zorgen om persoonsgegevens?' een door Ruigrok|Netpanel uitgevoerd online kwantitatief onderzoek naar de houding van Nederlanders ten aanzien van de omgang met persoonsgegevens door het bedrijfsleven en andere organisaties. Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van ZyLAB.


Uit het onderzoek blijkt dat een overgrote meerderheid zich in meer of mindere mate bezorgd maakt over hoe bedrijven omgaan met persoonsgegevens. 61 procentvan de respondenten maakt zich er soms zorgen over, een kleiner deel, 23 procent, maakt zich regelmatig of vaak zorgen.
Een derde (35 procent) van de Nederlanders vermoedt dat bedrijven waar zij klant zijn, weleens onzorgvuldig omgaat met persoonsgegevens. Men heeft het idee dat vooral telefoon- en e-mailgegevens doorverkocht of doorgegeven worden.

Bij onzorgvuldig handelen wordt bedrijf om opheldering gevraagd
Uit het onderzoek komt naar voren dat Nederlanders actie ondernemen als ze vermoeden dat een bedrijf waar zij klant zijn, onzorgvuldig is omgegaan met hun persoonlijke gegevens. Allereerst wordt er over gesproken met familie, vrienden en kennissen (29 procent). Iets meer dan een kwart vraagt het bedrijf om opheldering en eveneens een kwart stapt op als klant. In een kleiner aantal gevallen zet men social media in (zes procent) of meldt men het voorval bij een consumentenorganisatie (vijf procent).
Prof. Johannes Scholtes, Chief Strategy Officer en oprichter van ZyLAB: "Nederland heeft de beveiliging van persoonsgegevens bij wet vastgelegd, maar voor een commerciële organisatie is het tevens belangrijk te realiseren dat een groot deel van hun klanten tot actie over gaat als er niet zorgvuldig wordt omgegaan met hun persoonlijke gegevens."

WhatsApp
Scholtes haalt eerder onderzoek van Radar aan waaruit bleek dat ruim de helft van de WhatsApp-gebruikers zich zorgen maakt om zijn persoonlijke gegevens nu deze in handen komen van Facebook. Ruim een kwart overweegt sinds de overname om over te stappen op een andere berichtendienst. Scholtes wijst tevens op de ophef over de inmiddels weer ingetrokken plannen van de ING om de betalingsgegevens van hun klanten voor commerciële doeleinden te gebruiken.
Scholtes: "De Nederlander staat niet onverschillig ten opzichte van de omgang met persoonsgegevens. Uit het onderzoek blijkt dat twee derde van de ondervraagden (67 procent) het oneens is met de stelling dat het hen niet boeit hoe bedrijven met hun persoonsgegevens omgaan. Bedrijven zullen hier rekening mee moeten houden. ZyLAB wil deze bedrijven ondersteunen bij de invoering van een goed doordacht en juridisch verdedigbaar archiveringsplan en een strikt beleid voor de bescherming van persoonsgegevens, dataretentie en datavernietiging."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Vier voordelen van AI voor de HR-afdeling
  Drastische veranderingen noodzakelijk om jong talent niet mis te lopen
 Vijf manieren waarop digitalisering M&A transformeert
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Regelgeving gegevensbescherming op de schop – een eerste reactie
 Nederlands bedrijfsleven vreest dataverlies door BYOD
 CBP: anonimiseer gegevens bij gebruik big data
 Vijf beveiligingstips voor managers: laat u niet hacken
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Aangeklaagd door cliënt wegens een beroepsfout: wat nu?
Alles wat je als een zelfstandige ondernemer moet regelen
reacties
Nederlandse werknemers wereldwijd het minst gestrest (1) 
Lynk&Co 01 (1) 
Werknemers hoeven niet altijd bereikbaar te zijn (1) 
Werknemer vindt dat werkgever verantwoordelijk is voor werkgeluk (1) 
Foute kersttrui populair, maar niet op op de werkvloer (1) 
Kantoren en werkvormen veranderen radicaal (4) 
Wat mannelijke leiders moeten weten over het vrouwenbrein (1) 
top10
Terugkeer naar kantoor zou geen stap terug moeten betekenen voor transformatie
Bedrijven in de vitale sector moeten mensen centraal stellen in hun beveiligingsstrategie
Global Wealth Report 2021 van Allianz: Sparen van thuis
Het werk van de toekomst: welke van deze vijf banen heb jij in 2030?
De uitdagingen van de nieuwe werkwereld
Hybride werken maakt een einde aan wachtwoorden
Vier voordelen van AI voor de HR-afdeling
Nederlandse werknemers wereldwijd het minst gestrest
Drastische veranderingen noodzakelijk om jong talent niet mis te lopen
Oganisaties doen er twee werkdagen over om op beveiligingsincidenten te reageren
meer top 10