zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

'Agrifood moet meer doen voor behoud van reputatie'

9 april 2014 - De agrifoodsector heeft behoefte aan proactief reputatiemanagement. Dat stelt Berenschot naar aanleiding van haar jaarlijkse onderzoek naar strategische trends in de agrifood. Twee op de drie bedrijven in de keten vindt dat hun sector in Nederland een uitstekend imago heeft.

In de primaire sector en de handel onderschrijft driekwart van de bedrijven deze stelling. Het crisismanagement is volgens 42 procent van de ondervraagden niet goed geregeld en 89 procent vindt dat de sector zelf veel proactiever moet communiceren. Dat blijkt uit de Agri & Food Trends 2014, een onderzoek dat Berenschot samen met VMT, LTO Nederland, HAS Hogeschool, FNLI en Fevia uitvoerde onder 664 ondernemers, directeuren en senior managers uit de agrifood.



Publieke opinie
De agrifoodsector ligt onder het vergrootglas van de publieke opinie. Berenschot-adviseur Edwin Lambregts: "Het is geen wonder dat de schrik er bij sommige bedrijven goed in zit. Ongeveer een kwart van de bedrijven in ons onderzoek is in de laatste vijf jaar direct geraakt door een vertrouwenscrisis. De sector is in staat om het vertrouwen herwinnen, maar moet dan wel proactief optreden en de kop niet in het zand steken." De agrifoodsector in Nederland en België is zich hier terdege van bewust.

Mix van maatregelen
Lambregts pleit voor een mix van maatregelen: sterkere verticale integratie door vaste afspraken tussen de schakels, adequaat crisismanagement en gerichte communicatie naar de burger en de consument. "De goede naam en faam van de agrifood is in het geding en we moeten niet wachten tot de wal het schip keert," aldus Lambregts.

Toekomstverwachtingen
Naast resultaten op het gebied van imago en vertrouwen biedt het onderzoek ook een inkijk in de verwachtingen van bedrijven over de toekomst. Daarover zijn de agrifoodbedrijven uitgesproken positief. Zo denkt 63 procent dat zijn of haar bedrijf omzetgroei gaat realiseren in het buitenland en 90 procent verwacht een stabiele of hogere winst. Per saldo zijn handelsbedrijven het meest optimistisch gestemd en primaire bedrijven het minst.

Groeimarkten
Agrifoodbedrijven zien de grootste kans op groei in de eigen thuismarkt en in West-Europa, maar ook Oost-Europa en Azië zijn populair. Opvallend is dat Afrika en Zuid-Amerika veel minder in beeld zijn als afzetmarkten met groeikansen. In de voedingsindustrie ziet bijvoorbeeld maar vier procent van de respondenten groeikansen in Afrika en zeven procent in Zuid-Amerika. Voor de primaire sector is dat vijf procent, respectievelijk een procent.

Over het onderzoek
Het Agri & Food Trends onderzoek 2014 werd dit jaar voor de derde keer uitgevoerd. Naast de vaste partners VMT en LTO Nederland, werd er dit jaar voor het eerst samengewerkt met de HAS Hogeschool, de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) en de Belgische federatie Fevia. Het rapport geeft een analyse van de belangrijkste uitkomsten voor de sectoren land- en tuinbouw, voedingsindustrie, dienstverleners, toeleveranciers en handel.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Drie populaire project management apps voor managers
 Bedrijven niet tevreden met eigen innovatieprestaties
 Topmanagers ABN Amro, FrieslandCampina en Johnson & Johnson in finale Young Captain Award
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Foodsectorbedrijven moeten elkaar helpen beter te worden
 Merkartikelfabrikanten leveren bijna kwart winstmarge in
 Tien opkomende basisbehoeften van consumenten
 Unilever gaat de strijd met discountmerken aan
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
6 stappen om leads te nurturen met e-mail marketing [white paper]
Je genereert leads met waardevolle content. Hoe zorg je dat deze leads warm worden, warm blijven en wél hot worden zodat de sales afdeling gesprekken kan voeren met beter gekwalificeerde leads? Spotler legt het in dit white paper stapsgewijs uit.
Download het white paper
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Personeelstekort in de horeca historisch hoog
Waar moet je op letten bij het kiezen van de juiste webhosting?
Zonnepanelen op kantoor; hoe zit dat financieel?
reacties
Evenement organiseren? Vijf onverwachte tips (1) 
'Ongezonde snack op netwerkborrel niet meer van deze tijd' (1) 
Nederland verkiest kerstgeschenk boven traditioneel kerstpakket (4) 
Land Rover Defender (2019) (1) 
NCD: SER-advies vrouwenquotum onverstandig (1) 
Nederland oordeelt: de ideale manager is een 40-jarige man (1) 
Nederland zakt uit top drie Digitaliserings Index  (1) 
top10
Nederlandse jongeren wereldwijd meest loyaal aan werkgever
Arbeidsmarkt slaat om: aantal vacatures daalt
Een vijfde keurt tattoos op kantoor af
Werkend Nederland wil manager niet op social media
Invoering sleepwet zorgt voor toename VPN-gebruik
Dit zijn de meest ingrijpende technologische ontwikkelingen van de afgelopen vijf jaar
Eén op de zeven voelt zich weleens gediscrimineerd tijdens sollicitatie
Driekwart van Nederlanders verwacht geen salarisverhoging komend halfjaar
Vijftien procent van de IT-beslissers vindt eigen cloudverbindingen onvoldoende beveiligd
Parkeervergunning in grote stad wordt steeds duurder
meer top 10