zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Promotie maken in China meest lucratief

7 april 2014 - Promotie maken is financieel het aantrekkelijkst in opkomende economieën, zoals China. In volwassen markten, zoals Nederland, verdienen leidinggevenden ongeveer drie à vier keer zoveel als werknemers in (licht) administratieve/technische functies.

Leidinggevenden in China krijgen negentien keer meer overgemaakt dan hun personeel. Dit blijkt uit een recente studie van Hay Group in 60 landen.



Verschil topposities minder groot
Wie als medewerker zijn salaris vergelijkt met collega’s in andere landen, kan verrast worden. Er is een groot verschil tussen salarissen tussen de volwassen markten, zoals Nederland en snelgroeiende markten zoals China en Brazilië. Anne Branger, director Beloningsbenchmarks & Online Tools: "We zien dat naarmate het functieniveau toeneemt, de inkomensverschillen wereldwijd steeds kleiner worden. Door de toename van de mobiliteit van medewerkers en de verdergaande globalisering zullen de beloningsverschillen ook op lagere functieniveaus wereldwijd afnemen, zoals dat nu al in topfuncties gebeurt."

Lokale en culturele verschillen in beloning
Lokale verschillen in vraag en aanbod spelen een rol bij de hoogte van de beloning van medewerkers. In opkomende markten zijn bijvoorbeeld specifieke functies binnen de industrie schaars, waardoor de verschillen in beloning erg groot zijn. Branger: "De vraag kan echter ook snel veranderen. Daarom wordt de beloningsstrategie regelmatig herzien en werken organisaties met benchmarks om te bepalen wat hun directe concurrentie aan schaarse groepen medewerkers betaalt." Ook culturele verschillen spelen mee bij de hoogte van beloning. In Scandinavië is het algemeen geaccepteerd dat het beloningsverschil tussen de laagste en hoogste schaal relatief klein is. "In Zweden verdient een medewerker drie keer minder dan een leidinggevende. In Nederland is dit ruim vier keer minder," aldus Branger.

Geld niet belangrijkste middel
Nederland loopt op het gebied van salarisniveaus keurig in de pas met de rest van Europa en op senior management level ook met de rest van de wereld. Branger: "Organisaties zouden zich bij het binden van medewerkers niet alleen moeten richten op de primaire beloning. Daarbij is het nog maar de vraag of geld het middel is waarmee u nieuwe generaties bindt. De discussie zou moeten gaan over met welke verschillende elementen u als organisatie talent kunt behouden en aantrekken."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Parttimer komt niet vooruit
 Vijf tips om promotie te maken voor thuiswerkers
 Werknemers vaker in het buitenland aan de slag
 In drie stappen naar een promotie
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10