zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

HR weet social media nog niet voor eigen vraagstukken in te zetten

17 maart 2014 - De uitkomsten van de #HRsocialSurvey zijn opvallend te noemen. HR is één van de grootst vertegenwoordigde beroepsgroepen op LinkedIn. Echter HR-professionals zijn vooral kampioen in lezen, luisteren en kijken.

Het gericht inzetten van social media voor HR-vraagstukken gaat nauwelijks verder dan recruitment en arbeidsmarktcommunicatie.  Het is opvallend hoe groot het verschil is tussen het individuele gebruik van social media door HR professionals en de zakelijke/professionele inzet van door de HR afdeling. LinkedIn blijft voor HR het grootste platform, terwijl cijfers over generieke gebruikers in Nederland aangeven dat Facebook het grootste platform is. Verder valt op dat Twitter – meer dan Facebook – voor HR doeleinden wordt gebruikt. Ook zien we een duidelijk verschil in het gebruik van Yammer; als individuele medewerker is 28 procent van onze respondenten actief op zo’n intern platform en vanuit HR is dit de helft.



Integrale aanpak gewenst
HR zet social media vooral in bij recruitment en arbeidsmarktcommunicatie-vraagstukken. We zien dat HR voorzichtig toenadering zoekt tot Communicatie of Marketing. Ze kijken gezamenlijk naar onderwerpen als Employer en Internal Branding waarbij social media ingezet kan worden. HR laat echter een heleboel onderwerpen liggen. Vraagstukken als Medewerker Engagement, HR-communicatie, Personal Development, e-Learning, Community Based Learning, Verandermanagement, staan niet op de HR & Social Media agenda. Het is een greep uit de onderwerpen waar HR op dit moment opnieuw naar zou kunnen kijken. Bovendien zien we in de resultaten terug dat social media vaak nog ad hoc of ‘geïsoleerd’ wordt aangepakt. De inzet van social media is nog geen integraal onderdeel van het HR beleid dat in samenhang met andere disciplines wordt benaderd.
Over het algemeen kunnen we concluderen dat het matige gebruik bij HR dus niet (alleen) een kwestie is van gebrek aan social media kennis en vaardigheden, maar eerder een gebrek aan inzicht met betrekking tot mogelijkheden, nut en toepasbaarheid van social media in het HR vakgebied.

Andere uitkomsten #HRsocialSurvey:
- 35 procent van de respondenten hebben richtlijnen voor social media via hun intranet gecommuniceerd naast 33 procent die dit nog niet heeft gedaan.
- HR beschikt niet over budget en heeft geen doelstellingen opgesteld voor de inzet van social media. Dit geven 66 procent van de respondenten aan.
- De helft van de respondenten monitort de activiteiten op social media, en 36 procent houdt zorgvuldig statistieken bij.
- Voor intern gerichte thema’s wordt vooral Enterprise Social Media ingezet. Maar ook LinkedIn en Twitter spelen hier een belangrijke rol.
-Tijdens de implementatie van social media kiest 36 procent van de respondenten voor enige organisatie – dit is eigen regie en coördinatie – gevolgd door 22 procent organische groei, waarbij enkele medewerkers op eigen initiatief activiteiten hebben opgezet.

Het onderzoek
In november en december 2013 namen Diana Russo en Inge Beckers een online vragenlijst af over social media en hoe dit wordt ingezet door HR. In totaal ontvingen zij 145 reacties van 92 vrouwen en 53 mannen. Door dit onderzoek maken ze inzichtelijk welke social media worden ingezet, voor welke HR thema’s en hoe social media binnen organisaties wordt geïmplementeerd of geïntegreerd. Zehebben het #HRsocialSurvey opgezet en uitgevoerd om een nulmeting te hebben voor de social media activiteiten van HR. Met de intentie dit onderzoek jaarlijks te herhalen beogen ze de vooruitgang, stilstand, achteruitgang of in ieder geval de ontwikkelingen met social media activiteiten inzichtelijk te maken.
De online vragenlijst bestond uit:
Deel 1: Vragen over de professionals, hun functies en de organisaties
Deel 2: HR thema’s waarbij social media ingezet wordt
Deel 3: Vragen over implementatie en integratie van social media

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Tips om online de perfecte werknemer te vinden
 Werkzoekenden zoeken verkeerd naar een nieuwe baan
 Werven via sociale media loont
 Kwart werkzoekenden afgewezen vanwege online uitlatingen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10