zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Mag u blijven?

19 februari 2014 - U hoort het de laatste tijd helaas steeds vaker: de sfeer op de werkvloer door alle interne veranderingen is er niet beter op geworden. Wat te doen? Dat de sfeer er niet beter op wordt, dat er wel eens gezelligere tijden zijn geweest, dat het management gestrest reageert en dat medewerkers er eigenlijk niet meer zo veel zin in hebben.

De ‘spelletjes’ op de werkvloer worden steeds grimmiger en de strijd om de cijfers drukt de samenwerkingen. Allereerst is het op zich best logisch. Het is immers crisis, de omzet loopt terug, marges staan onder druk en het is hard werken om niet in de rode cijfers te komen. Dat zoiets stress oplevert is niet heel vreemd. En dat die stress dan af en toe op collega’s afgereageerd wordt of dat mensen wat scherper worden, is ook te begrijpen. Ook is het te begrijpen dat de sfeer er onder lijdt, wanneer de mensen een kwart van hun collega’s hebben zien gaan en hun eigen toekomst bij het bedrijf onzeker is. Of wanneer er onvrede is over een (eerdere) reorganisatie en de communicatie daaromtrent, ook dan heerst er geen opperbeste stemming. In dit artikel vertelt Flirt Company hoe u de sfeer op de werkvloer kan verbeteren.



Wij begrijpen het. Of toch niet?
Maar of het zo begrijpelijk is, vragen wij ons af. Want juist in tijden van laag-conjunctuur heeft u al het potentieel en motivatie van de mensen nodig. U heeft ze nodig om oplossingen, antwoorden en mogelijkheden te vinden voor de uitdagingen waar u als organisatie voor staat. Die slechte sfeer, het gekonkel en de stress is de dood in de pot voor creativiteit, innovativiteit, samenwerking, inspiratie en al die andere eigenschappen die zo belangrijk zijn.

Gelukkig… een oplossing...
Tot zover het slechte nieuws. Het goede nieuws is dat de oplossing voor dit probleem dichter bij ligt dan u misschien denkt. Vaak wordt er gedacht dat het een kwestie is van ‘uitzingen’ tot de markt weer aantrekt. Of dat er een groot cultuurtraject nodig is om het vlot te trekken. Of dat directies grote stappen of grote gebaren moeten maken. Maar niets is minder waar. Het gaat juist om de kleine dingen, de kleine gestes. Een vriendelijk woord, een teken van begrip, een compliment, een hart onder de riem. Dat vraagt niet veel; alleen het besluit om in uw communicatie dat positieve gedrag op te nemen.

…Coaching!
Juist nu, juist vandaag is dit positieve gedrag enorm belangrijk. Positief gedrag zorgt namelijk voor mogelijkheden om problemen aan te pakken en verbeteringen daadwerkelijk door te voeren. Positief gedrag maakt ons, de mens, toegankelijker en nodigt ons uit tot mouwen opstropen en stappen zetten.
Het fijne is, we hebben allemaal het vermogen in ons om positief gedrag te vertonen. Door opmerkzaam en waarderend te zijn. Het vraagt wel veel aandacht en oefening.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nederlanders tevreden over sfeer op werk
 Crisis beďnvloedt werksfeer negatief
 Bedrijfsuitje: goede investering
 Crisis is niet goed voor de sfeer binnen bedrijven
 
 
reacties
 
Hans  |   | 
19-02-2014
 | 
09:45 uur
Helemaal eens met bovenstaand artikel. Het draait er nu (meer dan ooit!) om dat men als medewerker het gevoel heeft er toe te doen en dat de inspanningen gewaardeerd worden. En dat zit hem, vreemd genoeg, vooral in kleine, meestal kosteloze zaken. Waarom? Omdat alles van echte waarde, net als loyaliteit, niet te koop is. In dat kader komt er weer een mooie kans aan: 1 maart is het weer Nationale Complimentendag. Via de site (Klik hier) kun je o.a. kosteloos een persoonlijke award voor iemand maken (uitprinten of mailen.) Of plaats, een mooi compliment op de Nationale Complimentensite.nl Of er behoefte aan is? Vorig jaar was #complimentendag meer dan 30 uur non-stop trending topic nr.1 op Twitter. Meer overtuiging nodig? Lees dan dit artikel van LinkedIn CEO Jeff Weiner over The Highest ROI Management Tool in Business (Klik hier)

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10