zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Marketing Nederland: ‘Nieuwe koers, investeren en hogere budgetten’

23 januari 2014 - Ruim de helft van de marketeers (54 procent) zal in 2014 meer gaan investeren in hun marketingstrategie. Ook het budget voor dialoogmarketing kent bij 65 procent van de organisaties een stijgende lijn in 2014.

Waarbij 71 procent van de organisaties dit jaar vooral meer gaat investeren in social marketing (in vergelijking met 2013). Dit zijn enkele resultaten uit de ‘DM Barometer Special: De marketeer in 2014’ die in het teken staat van de verwachtingen voor het vakgebied dialoogmarketing in 2014. Het onderzoeksrapport is een vervolg op eerdere edities (2010, 2011 en 2013), waardoor mogelijke trends en ontwikkelingen inzichtelijk worden gemaakt. De DM Barometer is een initiatief van DDMA, NIMA, Online Marketing Group en Tijdschrift voor Marketing.



De focus van de marketeer in 2014
De DM Barometer geeft een goed beeld van hoe de marketeer het nieuwe jaar in gaat.
Dat ruim de helft van de marketeers 2014 investerend ingaat is niet zo gek, gezien
63 procent van de ondervraagden aangeeft dat zij in 2014 een nieuwe koers gaat varen. Waarbij maximaal op dialoog (50 procent) wordt ingezet met daarin een focus op online marketing (65 procent). Verder kiest 48 procent voor permission based, en is men verdeeld bij de keuze tussen loyalty/behoud of acquisitie/werving (33 procent en 31 procent).

Meer budget voor dialoogmarketing
Een positieve waarneming uit het onderzoeksrapport is vooral dat het budget voor dialoogmarketing bij de meeste organisaties een stijgende lijn kent in 2014. Aan de marketeer is gevraagd hoe, binnen de organisatie, het verloop is van dit budget van het jaar 2012 naar 2014 toe. Van 2012 naar 2013 kent 58 procent van de organisaties een stijging in het budget (bij twaalf procent is het budget met meer dan 25 procent gestegen). Van 2013 naar 2014 geldt dit zelfs voor 65 procent van de organisaties. Bij de andere organisaties blijft het budget voor dialoogmarketing vooral gelijk.
De organisaties die een dalend budget kennen, is in deze jaren gemiddeld slechts 11 procent.

Budget ten opzichte van focuspunten
Aan de marketeers is ook gevraagd in welke marketingkanalen er in 2014 meer of juist minder zal worden geïnvesteerd. Bijgaande grafiek laat een positief beeld zien voor 2014; in de meeste marketingkanalen wordt dit jaar meer geïnvesteerd. 71 procent van de organisaties gaat dit jaar meer in social marketing investeren (in vergelijking met 2013). De kanalen mobile marketing en e-mailmarketing volgen met respectievelijk 66 procent en 64 procent. Telemarketing en direct mail zijn de kanalen waar de meeste organisaties minder in gaan investeren (respectievelijk 37 procent en 31 procent). Henry Meijdam, voorzitter DDMA, zei het al even tijdens de DDMA Nieuwsjaarsborrel op 9 januari jongstleden: "Je ziet en voelt dat de mensen denken: zijn we door de crisis heen? Gaan we weer een nieuwe weg in en dat het antwoord eigenlijk is: Ja, we zijn er doorheen en we pakken de weg omhoog weer met elkaar." De bovengenoemde resultaten bevestigen dit.

Andere opvallende cijfers en stellingen
In de DM Barometer zijn ook een aantal stellingen aan de marketeer voorgelegd:
• De marketeers zijn verdeeld bij de stelling: online marketing levert meer op dan traditionele marketing. 50 procent is het eens en 50 procent is het oneens.
• 54 procent van de marketeers vindt niet dat sociale media de mensen meer kanalentrouw (voorkeur voor sociale media boven andere kanalen) maakt dan merkentrouw.
• 79 procent van de marketeers vindt dat we het moeten hebben over service en niet (meer) over sales.
• Volgens 82 procent van de marketeers is direct mail nog steeds een effectief marketingkanaal. 

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 De vijf belangrijkste digitale marketing trends voor 2014
 Cloud en de toenemende complexiteit van marketingmanagement
 Mobile marketing minder experimenteel en meer gericht op resultaat
 Grote Marketing Enquête 2013: Het draait allemaal om de klant
 
 
reacties
 
Eelco L  |   | 
23-01-2014
 | 
12:03 uur
De groei van dialoogmarketing is een goede stap denk ik. Het is belangrijk om persoonlijk contact te hebben met klanten, bijvoorbeeld via social media. Zo voelen zij meer verbondenheid met het bedrijf en zullen zij loyaler zijn in de toekomst.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10