zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Social media manager nu al overbodig

18 oktober 2013 - Organisaties hebben inmiddels niet langer een specifieke manager die zich bezighoudt met sociale media nodig maar eerder aan een brede waaier sociaal intelligente medewerkers op junior en senior niveau. "Het terugschroeven van de rol van social media managers is een gevolg van het gewijzigd gebruik van sociale media binnen bedrijven," aldus Ryan Holmes, ceo van HootSuite, op 6Minutes.be.

De eerste opleidingen voor social media manager zijn een feit, maar het is de vraag of de functie over twee jaar, als de eerste lichting op de arbeidsmarkt komt, nog zal bestaan.



Social media banenmarkt
De social media banenmarkt heeft een terugval gekend, zo blijkt uit de gegevens van indeed.com. De groei van de functies met de titel ‘social media manager’ liep het afgelopen jaar met de helft terug. Dat betekent overigens niet dat de social media competenties overboord gegooid mogen worden.
De terugval komt door de wijziging in het gebruik van sociale media in bedrijven. Ze waren eerst het exclusieve domein van de digitaal expert, maar Twitter, Facebook en andere media worden steeds sterker de verantwoordelijkheid van iedereen. Alle kandidaten, op ieder niveau en iedere afdeling, moeten tegenwoordig vaardig zijn op het gebied van social media. Social media zijn dus in de meeste bedrijven geen randfenomeen meer, maar vormen het hart van de strategie. De verantwoordelijkheid voor de sociale media strategie toewijzen aan een specifieke persoon is dan ook niet langer logisch.

Klantenservice actief op social media
Klantenservice hebben social media al langer omarmd. Niet alleen uit liefde, maar vooral uit noodzaak. Meer dan de helft van de consumenten maakt gebruik van social media zoals Twitter en Facebook om bedrijven te confronteren met vragen en klachten, zo blijkt uit het Social Media Report 2012 van Nielsen. Daarnaast gaan verkooporganisaties steeds vaker Twitter, LinkedIn enzovoort inzetten voor zogenaamde ‘social selling’. Onderzoeksteams schakelen sociale media in bij de ontwikkeling van nieuwe producten en Logistiek doet er een beroep op om de toelevering te optimaliseren.

Social media training
Aangezien sociale media de zaak is van iedereen veronderstelt dit ook een adequate training. Het heeft een paar jaar geduurd voor het gebruik van e-mail in bedrijven in goede banen werd geleid. Het zal dus nog wat tijd kosten alvorens sociale media overal effectief ingezet worden.


Bron: 6minutes.be
 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

  Verbeter uw supplychain, verbeter uw klantervaring
 Vier tips voor een digitale lenteschoonmaak voor uw foto’s en video’s
 Werkende prefereert goed luchtreinigingssysteem boven coronavaccinatie
 

Gerelateerde nieuwsitems

 'Ondernemingen begrijpen social media nog steeds niet'
 Social media op werkvloer: jurisprudentie groeit
 Beslissingen over Cloud & Social Business: betrek het gehele managementteam
 ‘Social media beleid organisaties niet op orde’
 
 
reacties
 
Ellen  |   | 
18-10-2013
 | 
22:13 uur
imo nooit nodig geweest...
Eelco L  |   | 
22-10-2013
 | 
11:12 uur
Dit kan prima in het portfolio van bijvoorbeeld een marketing manager of een marketing assistent. Er kan daarom beter binnen bedrijfskundige opleidingen een cursus of Master Social media management komen, in plaats van een aparte studie.
Quinten R  |   | 
24-11-2013
 | 
16:55 uur
Een aparte social media manager lijkt mij ook overbodig. Ik vind het echter wel een goede zaak dat er binnenkort een lichting komt die getraind is in social media. Vandaag de dag worden er vaak stagiaires/studenten gebruikt, die er (naast prive gebruik) de ballen verstand van hebben.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Stappenplan voor automatische e-mail campagnes
Door termen als triggers, leadscoring, notificaties, koppelingen, vullingsgraad zie je door de bomen het bos niet meer op het gebied van e-mail marketing automation. In dit white paper legt Spotler al die termen en de voordelen ervan uit. Inclusief handige woordenlijst.
Download het white paper
Lees verder
reacties
Jongeren willen weer zeeman worden (1) 
Bestuurders willen vaker vergaderen zonder de baas erbij (1) 
IT is vertragende factor bij 44 procent van de organisaties (1) 
Speciaal bedrijfsuitje voor singles biedt kansen (1) 
Vergaderen kost 37 miljard per jaar (1) 
Nederlander verhuist minder graag voor baan (1) 
Vrouwen kiezen steeds vaker voor een beroep in de ICT  (1) 
top10
Top Companies waar u kunt bouwen aan uw carrière zijn bekend
Hoge werkdruk bij grote organisaties zet klantervaring onder druk
Aantal DDoS aanvallen verdubbeld in eerste kwartaal
Banking Trojan Dridex en Qakbot grootste malwarebedreigingen in maart
De pandemie maakt persoonlijke moederdagcadeaus populair
IT is vertragende factor bij 44 procent van de organisaties
Werken op afstand is een katalysator voor productiviteit, efficiency en diversiteit
30 procent vindt dat partnerverlof even lang moet zijn als bevallingsverlof
Beperkte laadinfrastructuur grootste zorg bij aanschaf elektrische auto
Een carrière in cybersecurity: vijf tips
meer top 10