zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Langst zittende medewerker verdient niet automatisch hoogste beloning

10 december 2013 - In de meeste organisaties neemt de beloning van medewerkers automatisch toe naarmate zij langer in dienst zijn. Volgens Effectory is dat niet langer vanzelfsprekend. Duurzaam succesvolle organisaties durven juist af te wijken van deze traditionele benadering en belonen medewerkers op basis van hun toegevoegde waarde.

Het huidige systeem waarin medewerkers alleen maar meer en nooit minder gaan verdienen is volgens Guido Heezen, oprichter van Effectory en HR trendwatcher, in de toekomst onhoudbaar. "We signaleren namelijk dat de waarde van ervaring voor organisaties sneller dan ooit afneemt."



Relevante werkervaring
Heezen legt dit uit: "Beloning is heel lang gekoppeld geweest aan ervaring. Iemand die lang in dienst was, had nu eenmaal de meeste ervaring en was daardoor automatisch ook het meest waardevol. We zien alleen dat de waarde van ervaring sneller dan ooit afneemt. Een kantoormedewerker die het niet meer redt met veel kennis van WordPerfect, een automonteur die het niet meer redt met het uit elkaar halen en in elkaar zetten van een motor. Ervaring veroudert sneller dan ooit, terwijl beloning nog steeds als vanzelfsprekend omhoog gaat. Verder blijkt uit onze medewerkersonderzoeken dat bijvoorbeeld de veranderingsgezindheid van medewerkers geleidelijk afneemt naarmate de lengte van het dienstverband toeneemt. Waarom is het dan zo vanzelfsprekend dat het salaris van medewerkers alleen maar één kant op kan gaan?"

Geen ruimte voor talent
Volgens Heezen heeft het huidige systeem, waarin automatische loonstijging vanzelfsprekend is, een aantal negatieve gevolgen voor zowel medewerkers als organisaties. "Het zorgt er op dit moment voor dat een groot aantal veel verdienende medewerkers vast zit in hun werk, als in een gouden kooi. Deze mensen zullen niet snel weg gaan, omdat de kans om ergens anders een vergelijkbare baan te vinden klein is. De waardering van hun collega's neemt echter af, wat een wissel trekt op hun bevlogenheid. Ook zien we organisatie massaal ontwijkgedrag vertonen. Ze bouwen cases op en grijpen reorganisaties aan om van veel verdienende medewerkers af te komen. Dit zorgt voor een gevoel van onveiligheid en dit trekt ook een wissel op bevlogenheid. Tenslotte zien we dat talentvolle, nieuwere medewerkers geremd worden in hun groei. Zij zien dat er loonmatiging op hen wordt toegepast en voelen zich hierdoor onvoldoende erkend en gewaardeerd. Ze verdienen minder dan langer zittende medewerkers, terwijl ze weten dat ze niet altijd slechter presteren. En ook dit trekt een wissel op bevlogenheid."

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Last-in-first-out definitief verleden tijd
 Hoe u uw werk interessant houdt zonder van baan te veranderen
 Managers moeten meer commitment geven aan organisaties
 Van tevreden naar bevlogen medewerkers
 
 
reacties
 
Eelco L  |   | 
10-12-2013
 | 
09:55 uur
Deze omslag vind ik positief, het is niet vanzelfsprekend dat mensen die ergens langer werken ook elk jaar meer toevoegen aan een organisatie. Daarom vind ik de eis van x aantal jaren ervaring in vacatures ook ietwat overtrokken. Zo komen jonge talenten immers nooit aan werk.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10