zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Mismatch arbeidsmarkt stuwt werkloosheid

29 november 2013 - Nederland moet de komende jaren rekening blijven houden met hoge werkloosheidcijfers, zelfs als de economie weer aantrekt. Dat voorspelt Tempo-Team. Belangrijke reden is de alsmaar toenemende mismatch op de arbeidsmarkt.

Tijdig omscholen en gerichte ontwikkeling moeten daarom veel actiever opgepakt worden.


Uit het jongste trendrapport van de HR-dienstverlener blijkt dat de automatisering de komende jaren een flinke sprint zal trekken. Daardoor verdwijnen tot 2020 tienduizenden arbeidsplaatsen, met name bij banken en verzekeraars. Ingewijden verwachten dat het daar om 30.000 tot 50.000 banen gaat. In sommige sectoren neemt ook de vraag naar uitvoerend werk af. Recent voorbeeld hiervan is de bouw van een nieuw, volledig geautomatiseerd, distributiecentrum van Wehkamp. Daar wordt de productiecapaciteit verdubbeld, maar niet het aantal medewerkers.

War for talent
De vraag naar onder meer IT’ers, internetspecialisten, proces-ingenieurs, logistiek specialisten, techneuten en docenten neemt naar verwachting juist toe. "Veel mensen die als gevolg van die oprukkende automatisering hun baan verliezen, hebben echter niet altijd de juiste competenties om deze openstaande vacatures in te vullen," aldus Suzanne Jungjohann, HR Directeur bij Tempo-Team. "We kunnen het ons door de crisis nu nog moeilijk voorstellen, maar de talent schaarste wordt de komende jaren echt een probleem waar onze economie last van gaat krijgen. Veel werkzoekenden komen simpelweg niet aan de slag omdat ze niet het goede profiel hebben. En bedrijven die hun vacatures niet krijgen ingevuld, die gaan mensen wegkapen. Een war for talent dus."

Omscholen om exodus van talent te voorkomen
Een derde van de bedrijven rekent op een uitstroom van goed presterende mensen zodra de economie weer aantrekt. Werkgevers die dit voor willen zijn, doen er goed aan om nu al te investeren in de begeleiding en ontwikkeling van hun personeel. "Toon veerkracht. Breng in kaart welke vaardigheden uw mensen in de nabije toekomst nodig hebben en bied tijdig opleidingstrajecten aan," vertelt Jungjohann. "Zo voorkomt u over enkele jaren een exodus van talent."

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Arbeidsmarkttrends 2013: innoveren en investeren in personeel
 Talentmanagement, van papier naar praktijk
 LinkedIn integraal onderdeel in de oplossing van de War for Talent
 Wapen u voor de ‘war for talent’
 
 
reacties
 
Dik  |   | 
2-12-2013
 | 
21:37 uur
Opmerkelijk artikel. Het is alweer bijna een jaar geleden dat mijn aanstelling vanwege een faillissement is beëindigd. Sindsdien ben ik hard op zoek naar een baan. De vraag naar onder meer IT’ers, internetspecialisten, proces-ingenieurs, logistiek specialisten, techneuten en docenten neemt (volgens het artikel) naar verwachting juist toe. Maar ook met die achtergrond is het op moment erg lastig om aan een baan te komen. Zelfs het juiste profiel biedt tegenwoordig geen garantie voor een kennismakingsgesprek met een potentiële werkgever.

Om die rede heb ik onlangs een website (www.dikzoektwerk.nl) in elkaar gezet.
Met dit online visitekaartje wil ik me op een onderscheidende manier presenteren om met potentiële werkgevers in contact te komen.

De website is net een week online en de eerste opbrengsten zijn voor mij boven alle verwachtingen.
Verwijzingen naar enkele interessante vacatures en ontzettend leuke reacties van oud-collega's, vrienden en bekenden, die hun ogen en oren voor me open houden. Echter is enige bescheidenheid zeker op zijn plaats. Stiekem had ik natuurlijk gehoopt dat er ook werkgevers bij me zouden aankloppen, maar misschien is het iets te vroeg.

Die felbegeerde baan is nog niet binnen, dus we blijven het proberen!
Rowan  |   | 
4-01-2014
 | 
12:37 uur
Wat ik zelf merk als starter op de arbeidsmarkt binnen de ICT en online marketing is dat banen steeds gespecialiseerder zijn. Zo is er nu vraag naar personeel waar vier jaar geleden niet eens een naam voor bestond. Hierdoor lijkt het steeds moeilijker om te passen binnen een specifiek profiel, gezien het profiel bijna maandelijks veranderd. Ik denk dat bedrijven en opleidingen banen strakker zouden moeten stroomlijnen, zodat de zekerheid op werk toeneemt (hetgeen waar het hele hedendaagse leven op gebaseerd is).
Koos den Dunnen  |   | 
6-01-2014
 | 
17:49 uur
Wat mij opvalt is dat we na elke crisis dit verhaal weer opnieuw horen. En steeds lost het probleem zichzelf op. Een derde van de bedrijven rekent op een exodus van goed presterende mensen als de economie aantrekt. Twee derde rekent er dus niet op.

Dat zijn waarschijnlijk bedrijven die niet voor de korte termijn gaan. Als de winst van vandaag het belangrijkste is dan gaat dat altijd ten koste van de cultuur binnen een bedrijf. En als men dan te maken krijgt met een exodus is dat verdient.

Zorg voor binding met je bedrijf doe je door vooruit te kijken en je medewerkers mee te nemen naar die toekomst en op te leiden voor die toekomst. Dan blijkt vaak dat men medewerkers in huis heeft die meer kunnen dan ze zelf dachten.

Daarbij wordt vergeten dat rond 2020 ongeveer de gehele babyboom stopt met werken en dat we met ons open Europa zonder twijfel interessant blijken te zijn voor jongeren uit het buitenland met veel kennis.

Wat ik wil aangeven dat we wel het geheel moeten blijven zien. Aparte inzichten over het verval van banen door automatiseren, de gevolgen van openstelling grenzen, mensen binden aan bedrijven, de veranderende arbeidsmarkt, de nieuwe wensen van de jeugd, aanpassing opleidingen, de babyboom etc.
spreken elkaar vaak tegen. Een visie is dus wel degelijk nodig, zowel voor het land als voor de bedrijven.





REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10