zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Mobiel betalen enthousiast ontvangen

8 november 2013 - Mobiel betalen wordt in Leiden goed ontvangen. In totaal was er half oktober al 15.000 keer afgerekend met een mobiele telefoon, waarvan circa 90 procent kleinere betalingen onder de 25 euro. Dat is in lijn met wat ABN AMRO, ING en Rabobank bij de introductie hadden verwacht. Consumenten en ondernemers tonen zich enthousiast over het betalen met een smartphone.

De introductie van mobiel betalen in Leiden is bovendien verlengd tot 1 januari, zodat winkeliers, horeca-ondernemers, marktkramen en klanten ook in de drukke decembermaand de voordelen van deze snelle betalingsvorm kunnen ervaren.



Mobiele proef
Mobiel Betalen in Leiden ging op 2 september van start. Sindsdien hebben zich bij de oorspronkelijke 150 deelnemende winkeliers nog meer ondernemers aangesloten, waardoor het nu bij ruim 250 kassa's mogelijk is te betalen met de mobiele telefoon. "Deelnemers zijn enthousiast over het gebruik," aldus Arjan Bol, directeur Betalen (ING) namens Mobiel Betalen Nederland, waarin de drie banken tijdelijk samenwerken aan de nieuwe vorm van betalen. "Uit de eerste gebruikersinterviews over de periode tot half oktober horen we dat de deelnemers in deze innovatieve manier van betalen de toekomst zien, omdat steeds meer mensen hun telefoon altijd bij zich hebben. In de tweede helft van deze periode zagen we ook dat de inmiddels circa 60 procent van de mobiele betalingen zonder pincode wordt gedaan, wat de snelheid van afrekenen ten goede komt."

Sneller betalen
Bij mobiel betalen houdt de klant zijn smartphone binnen enkele centimeters van de betaalautomaat. Door de Near Field Communication (NFC)-chips in de smartphone en de betaalautomaat kan de betaling worden afgehandeld via hetzelfde veilige netwerk dat gebruikt wordt voor traditionele betaalpassen. Voor bedragen tot 25 euro kan dat ook zonder pincode als de klant daarvoor kiest.
Mobiel betalen gaat gemakkelijker en sneller dan betalen met contant geld of de traditionele betaalpas. Dat levert tijdwinst op bij de kassa, en het is voor zowel consument als winkelier veiliger om minder contant geld op zak of in kas te hebben. Voor de ondernemer betekent minder contant geld bovendien een efficiëntere bedrijfsvoering. Inmiddels zijn ook de eerste mobiele contactloze betaalautomaten in gebruik. Deze zijn bijvoorbeeld handig in gebruik op terrassen en op de markt.
Voor deze innovatie in betalen werken de drie banken samen met MasterCard, KPN en de gemeente Leiden. Na afloop van de introductieperiode bepaalt elke bank afzonderlijk of en op welke wijze zij deze vorm van betalen aan klanten gaat aanbieden.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Aantal burn-outs stijgt opnieuw
 'Aanwezigheid bij cursus voldoende voor diploma'
 Bijna twee miljoen Nederlanders willen in het buitenland wonen én werken
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Gaat mobiel betalen in Nederland nu echt van start?
 Europese banken worstelen met nieuwe concurrentie
 Consument is bereid meer te betalen voor betere gebruikerservaring
 Online betalen moet en kan veiliger
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Stap over naar de cloud om op de kosten te besparen
reacties
Kwart Nederlanders wil sociale media verwijderen (1) 
Driekwart Nederlanders let dit jaar beter op financiën dan in 2022 (2) 
HR-trends voor 2023: dit staat HR-professionals te wachten (1) 
Een nieuwe taal leren, maar dan anders (4) 
Wat is er nodig voor échte duurzame en sociale impact? (3) 
De Metaverse: wat kan je er eigenlijk mee? (2) 
Helft Nederlandse werknemers last van mentale problemen, verergerd door kosten levensonderhoud (1) 
top10
Nederland heeft behoefte aan ander leiderschap
Ondanks salariskloof krijgen mannen en vrouwen even vaak promotie
Drie HR-tips om werknemers gemotiveerd de winterdagen door te krijgen
Combinatie data, technologie en mensen essentieel voor stimuleren groei
Technologische superioriteit is de belangrijkste onderscheidende factor voor bedrijven
Helft werkend Nederland: de term manager wordt te pas en te onpas gebruikt
Europese CEO’s vol vertrouwen in vermogen om groei te realiseren
De bekerplant waar we in zijn gevallen
In vier stappen naar je eerste elektrische auto
Retentie als talentstrategie
meer top 10