zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Online betalen moet en kan veiliger

8 april 2011 - Recent onderzoek van het CBS wijst uit dat bijna een kwart van de Nederlandse bevolking nog nooit online gewinkeld heeft. Deze groep noemt bezorgdheid over de veiligheid en privacy van aankopen in webwinkels als voornaamste redenen, en niet geheel ten onrechte.

Het pas gelanceerde Veilig Betalen Keurmerk zet zich in om deze drempel weg te nemen door webwinkels op het gebied van veiligheid en privacy aan een strenge keuring te onderwerpen. 



Onoverzichtelijke wetten
Het Veilig Betalen Keurmerk onderscheidt zich van overige instanties door zich te richten op de naleving van wetten en regels die voor zowel de consument als ondernemers vaak onoverzichtelijk zijn. Door een strenge screening van de webwinkels die zich aan willen sluiten kan de consument er op vertrouwen dat online aankopen bij deze websites veilig afgehandeld worden. Hiernaast hanteert het keurmerk als enige diverse vooruitstrevende fraudepreventie maatregelen. 

Gedoogcultuur
"Er bestaat in de online betaalwereld een gedoogcultuur waar het niet al te nauw wordt genomen met de naleving van regels en wetten," stelt het bestuur van Stichting Veilig Betalen Keurmerk. "Het is begrijpelijk dat de webwinkels en de partijen die het betaalverkeer afhandelen prioriteit geven aan korte termijn doelen, maar op de lange termijn is veiligheid de enige weg naar een gezonde e-commerce markt." 

Onwetendheid
"Het is onaanvaardbaar dat de meerderheid van de webwinkels in Nederland niet voldoet aan de wetten en regels die opgesteld zijn om de consument te beschermen," meent het bestuur van Stichting Veilig Betalen Keurmerk verder. "Het gebrek aan naleving is de ondernemers niet altijd aan te merken, het grootste probleem is de onwetendheid die ontstaan is in de snel groeiende en dynamische webwinkel markt." 

Meer vertrouwen
Het uiteindelijke doel van het Veilig Betalen Keurmerk is het vertrouwen van de consument in online betalingen te verhogen. Hieruit voortvloeiend zullen de aangesloten webwinkels in de komende tijd mee profiteren door een verhoogde conversie en klandizie. Naast een unieke en strenge controle van aangesloten webwinkels, wordt dit doel ondermeer bereikt door de consument te informeren en de dialoog aan te gaan met belanghebbende partijen in de betaalwereld.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Online koper geeft liever geen persoonlijke gegevens prijs
 SMS-parkeren slaat aan bij bedrijfsleven
 Internetbankieren: veiligheid belangrijker dan gebruiksgemak
 Online bankieren na email populairste internettoepassing
 
 
reacties
 
Flexibele werkplekken  |   | 
9-04-2011
 | 
14:44 uur
Eigenlijk is het best een enge gedachte dat geld steeds meer een digitaal product wordt. Stel dat hackers erin slagen dit soort systemen te kraken...wat een ramp!

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10