zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

TMT-sector presteert minder goed dan verwacht

30 oktober 2013 - De TMT-sector blijft ook in 2013 onder de nullijn en laat een lichte krimp zien. Naast de tegenvallende conjunctuur kampen onderdelen van de sector met veranderingen van hun markten. Zo zorgen de mobiliteitstrend en de digitalisering voor verschuivingen in het gebruik van media, veranderingen in de advertentiemarkt en nieuwe verdienmodellen.

ABN AMRO verwacht voor 2014 in de gehele TMT-branche een stabilisering van volumes. Bij een lichte prijsstijging kan de omzetgroei voor de sector uitkomen op ongeveer één procent. Toch presteert de branche minder goed dan voorheen, nu de markt voor smartphones en tablets na jaren van ongeremde groei verzadigd raakt. Dit heeft als gevolg dat de slingerbeweging weer terugzwaait van hardware naar software als aanjager van de sector. Uit de interesse van buitenlandse toetreders blijkt bovendien dat de Nederlandse markt interessant is.



Nieuwe digitaliseringsfase
De meeste mediabranches hebben het al langere tijd moeilijk. Voor de tijdschriftenmarkt lijkt 2013 zelfs een zeer slecht jaar te worden door sterk dalende oplagen, afnemende losse verkoop en een daling in de advertentie-inkomsten van rond de vijftien procent. Ook dagbladen kampen met een structureel advertentieverlies, hoewel de daling van oplagen beperkt blijft tot twee procent. Bovendien staat het digitale aandeel van de geschreven media volgens ABN AMRO nog in de kinderschoenen en kan dit wel een stimulans gebruiken. Mogelijk kunnen nieuwe diensten als Blendle een nieuwe digitaliseringfase betekenen. Hoewel televisie te maken heeft met lagere reclame-inkomsten staat hier een groter gebruik video-on-demand en betaaltelevisie tegenover. Een verglijkbare ontwikkeling doet zich voor in de muziekindustrie, waarbij de opbrengsten uit digitale muziek de krimp van cd-verkopen volledig compenseren. In de totale muziekmarkt steeg het aandeel digitaal van twaalf procent in 2011 naar 30 procent in 2012. ABN AMRO verwacht dat dit marktaandeel eind 2013 richting 50 procent groeit.

Software witte raaf in IT-sector
Het softwaresegment van de IT-branche is één van de weinige onderdelen van de TMT-sector dat minder last heeft van de recessie. Sinds 2010 blijft de jaarlijkse omzetgroei redelijk constant rond de 2,0 tot 2,5 procent. De markt voor apps groeit bovengemiddeld en ook beveiligingssoftware is populair. De telecomsector blijft onder druk staan en bevindt zich in een overgangsfase. Zo zetten dalende omzetten en hoge investeringen de winstgevendheid onder druk. Om de levensvatbaarheid van bedrijven te vergroten verwacht ABN AMRO dat de trend naar internationale schaalvergroting zich voortzet.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nederlandse TMT-sector voorbeeld voor Nederlandse economie
 Technologie drijft sectoren uit elkaar
 Drie online marketing trends voor 2011
 Steeds meer marketingprojecten in de cloud
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10