zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Overheden halen bijna twintig miljard op bij weggebruikers

25 september 2013 - De Rijksoverheid heeft vorig jaar 17,6 miljard euro opgehaald aan verkeersbelastingen, terwijl de provincies bijna 1,5 miljard euro opstreken aan opcenten in de motorrijtuigenbelasting en gemeenten ruim 600 miljoen euro aan parkeergelden inden. Met ruim 9,2 miljoen geregistreerde personen- en bedrijfsauto’s in Nederland, komt dat neer op een gemiddelde bijdrage van 2.141 euro per voertuig per jaar.

Dat blijkt uit de nieuwste editie van Mobiliteit in Cijfers Auto’s van BOVAG en RAI Vereniging, die samen met de nieuwe Duurzaamheidsmonitor is gepubliceerd. De statistieken in deze uitgaven geven inzicht in de ontwikkelingen in en betekenis van mobiliteit in Nederland. De Duurzaamheidsmonitor is opgesteld door het Instituut voor Duurzame Mobiliteit (IvDM), opgericht door BOVAG en RAI Vereniging.



Europees koploper
De inkomsten voor het Rijk uit (auto)mobiliteit bestaan onder andere uit accijns op brandstoffen, assurantiebelasting op autoverzekeringen, motorrijtuigenbelasting (mrb), verkeersboetes en btw op brandstof, reparatie, onderhoud en verkeersopleidingen. De achttien miljard is exclusief de inkomsten uit fiscale bijtelling voor de auto van de zaak. De uitgaven van het Rijk voor verkeersvoorzieningen bedroegen vorig jaar 5,2 miljard euro, inclusief werk aan het spoor. Uit de publicaties blijkt tevens dat de prijs van een liter benzine in de periode 2002 tot en met 2012 met 54 procent is gestegen, terwijl de algemene consumentenprijsindex in diezelfde periode slechts 19,4 procent steeg. Het gemiddelde brandstofverbruik, conform de fabrieksopgave, van nieuwe benzineauto’s in Nederland is de afgelopen tien jaar gedaald van circa 6,8 liter per 100 kilometer in 2002 tot minder dan 5,0 liter per 100 kilometer in 2012. De gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto’s volgens de Europese testcyclus is gedaald tot 118 gram per kilometer, waarmee Nederland een van de koplopers in Europa is. 82 procent van alle nieuwe personenauto’s in 2012 had een energielabel A of B en inmiddels telt ons land 99.000 voertuigen aardgas-, biobrandstof- of elektrische aandrijving. Het aantal laadpalen in Nederland verdubbelde van 1.826 in 2011 naar 3.611 in 2012. Mobiliteit in Cijfers laat tevens zien dat vorig jaar 211.408 rijbewijzen voor de categorie B (personenauto) werden afgegeven en dat is het hoogste aantal sinds 1991.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Kwart Nederlanders wil liever ander werk
 Geld besparen op dataprotectie kan zorgen voor vervelende verrassingen
 Jongeren hebben meer behoefte aan digitalisering op de werkplek
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Eén op drie Nederlanders niet uit auto te krijgen
 Verkopen nieuwe personenauto’s juli: geringe krimp van 0,8 procent
 Belastingdienst vraagt kentekens parkeerders op
 Keuze leaserijders sterk gedreven door aanscherping bijtellingsregels
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Waar sta jij voor als leider?
Wat heb je als leider van vandaag en morgen nodig om jouw doelen te behalen? Het antwoord op deze en andere vragen, vind je in het boek ‘Leiderschap in Beeld’ door hoogleraar Jan de Vuijst. TIAS deelt de eerste 4 hoofdstukken in een gratis e-book.
Lees verder
Houd als manager grip op de cijfers bij de groei van je organisatie
reacties
Een nieuwe taal leren, maar dan anders (1) 
Wat is er nodig voor échte duurzame en sociale impact? (1) 
De Metaverse: wat kan je er eigenlijk mee? (2) 
Helft Nederlandse werknemers last van mentale problemen, verergerd door kosten levensonderhoud (1) 
Data-savvy organisaties zijn winstgevender, veerkrachtiger en innovatiever (1) 
Hoe laat ik anderen zelf nadenken? (1) 
Zeven tips voor het omgaan met klagende medewerkers (4) 
top10
Een op de drie Nederlanders met hoog inkomen kan door geldgebrek rekening niet betalen
Kwart Nederlanders wil liever ander werk
Organisaties investeren meer in DEI-initiatieven,
Zorgverzekeraar roept bestuurders op om vijf procent werktijd te besteden aan welzijn medewerkers
Organisaties willen SD-WAN, maar laten kansen liggen
HR-professionals staan niet achter huidige wet- en regelgeving
Bedrijven moeten medewerkers meer vrijheid geven om hun eigen productieve werkomgeving te creëren
Marketingmanagers horen na te denken over online nichestrategieën
Acht stappen om een toxische werkomgeving te voorkomen
Mimecast waarschuwt voor phishing uit naam van Twitter
meer top 10