zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Gemotiveerd aan de slag na de vakantie?

4 september 2013 - De zomer loopt op zijn eind. De tijd om uit te rusten en bij te komen is voorbij. Maar hoe voelt werkend Nederland zich nou na een periode van piekbelasting en onderbelasting? Gek genoeg genieten we optimaal van vrije tijd, als we ook weer zicht hebben op het einde ervan. Dit impliceert dat medewerkers na hun welverdiende vakantie ook weer staan te popelen om aan de slag te gaan. Dat is ook vaak de verwachting van werkgevers, die na de vakantie iedereen weer uitgerust en gemotiveerd aan de slag willen zien.

"Het omgekeerde blijkt echter het geval te zijn," aldus Anna Maria Donnina, Arbeids- en Organisatiedeskundige bij Arbo Unie. Uit eerder vakantieonderzoek van Arbo Unie onder ruim 1.000 werknemers blijkt dat er onder werknemers juist sprake is van lagere loopbaan-tevredenheid en afgenomen betrokkenheid na de vakantieperiode. Ongeveer dertien procent van de respondenten oriënteerde zich na de vakantie op een andere werkomgeving.



Vakantieparadox
Eén van de redenen van een lagere loopbaantevredenheid en afgenomen betrokkenheid na de vakantie ligt in de vakantieparadox(1). Als u op vakantie bent en u hebt het ontzettend naar uw zin, dan lijkt het of de tijd voorbij vliegt. Nog voor u er erg in hebt, bent u weer aan het werk. Maar maak u geen zorgen: als u erop terugkijkt, dan lijkt het of die week vakantie opeens een eeuwigheid heeft geduurd. Hoe kan dat nou?
Eigenlijk is dit een soort gezichtsbedrog in de hersenen, die de hoeveelheid verstreken tijd voor een flink deel afmeten aan het aantal nieuwe herinneringen dat u aanmaakt. Tijdens een gewone week thuis zijn dat er vaak niet erg veel (probeer maar eens specifieke herinneringen op te halen van een normale week zo'n twee maanden geleden). Maar tijdens de vakantie juist wél: we maken nieuwe dingen mee, ontmoeten nieuwe mensen en zijn in een andere omgeving. Hierdoor kunnen we herinneringen 'ankeren' in de tijd en doorbreken we de dagelijkse routine.
Hetzelfde 'gezichtsbedrog' treedt op als we weer aan het werk gaan. De mailbox puilt na de vakantie uit en het to do-lijstje is al snel erg lang. En hoe meer dingen er op onze to do-lijstjes staan, hoe minder tijd we lijken te hebben, ook al ligt de deadline vast. Met als gevolg dat we dus weer tijd te kort komen en met weemoed terug verlangen naar de vakantie.

Hoe weer gemotiveerd aan de slag?
De leidinggevende heeft volgens Anna Maria Donnina een cruciale rol in het beperken van de effecten van vakantie op de betrokkenheid van medewerkers bij de organisatie. Uiteraard begint dit door de vakantieperiode tijdig in de teams te bespreken: Hoe gaan we om met de vakantiedip of -piek. Managen medewerkers hun tijd efficiënt en slim, zowel voor als direct na de vakantie? Welke taken zijn er voor de achterblijvers en is dit realistisch en haalbaar?
Ook na de vakantieperiode is het van belang medewerkers weer gemotiveerd aan de slag te krijgen. In die periode is het van belang dat medewerkers ruimte krijgen om hun motivatie en ambities in het werk te bespreken. Dit kan eenvoudig door kort na de vakantie van medewerkers functionerings- en persoonlijke ontwikkelplan gesprekken te voeren. Ook kan na de vakantie in het team besproken worden welke ambities er zijn tot aan het einde van het jaar.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Posities in zorg overheersen in top tien snelst groeiende banen
 Meerwaarde creëren uit menselijk kapitaal met ISO-norm
 Waar kandidaten zich aan storen tijdens een sollicitatiegesprek
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Persoonlijkheid bepaalt motivatie
 Organisaties moeten begrip hebben voor motivatieverschillen generaties
 Veel Nederlanders staan open voor nieuwe baan, weinigen maken er werk van
 Nederlanders na vakantie op zoek naar andere baan
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Tips om meer uit e-mail te halen met een CRM-koppeling
Wil je je in 2020 meer focussen op klantengagement? Dan heb je zowel een CRM- als een email marketingsysteem nodig. In dit white paper legt Spotler uit waarom een koppeling zo waardevol is én hoe je dit goed aanpakt. Benieuwd naar de tips?
Download white paper
Lees verder
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
reacties
Onbekend maakt onbemind (1) 
Geef uw jaaromzet nog een extra boost met inzet van data  (1) 
De kunst van het complimenteren (4) 
Eén op acht werkenden vindt dat organisatie prima zonder printer kan (2) 
Helft Nederlanders ziet op tegen functioneringsgesprek (1) 
Soft Skills: programmeur moet teamspeler zijn, salesmedewerker coole kikker  (1) 
Loonafspraken voor 2020 hoger dan 2019 (1) 
top10
Eerder stoppen met werken: wat zijn de mogelijkheden?
Moderne beoordelingsprocessen geven boost aan werknemersbetrokkenheid
Bespaar uw medewerkers de eindejaarsgesprekken
Driekwart onderschat financiële veranderingen bij nieuwe baan
Hoe gaan we op een verstandige manier om met kunstmatige intelligentie?
Hoe moet het uitvoerend-, midden- en topmanagement zich kleden?
Handelsoorlog: na China is nu Europa aan de beurt
Low-code in 2020: hoe om te gaan met de dreigende softwarecrisis?
Waar kandidaten zich aan storen tijdens een sollicitatiegesprek
Service heeft sterke invloed op customer loyalty
meer top 10