zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Persoonlijkheid bepaalt motivatie

22 juli 2013 - Heeft u wel eens het gevoel dat een collega van u simpelweg de verkeerde baan heeft en dat niets wat u of een ander zegt of doet zijn prestaties verbetert? Volgens onderzoek van de Universiteit van Iowa kan dat kloppen. De oorzaak is namelijk vaak dat de persoonlijkheid van een werknemer niet past bij de functie-eisen. Hij of zij zal dan ook nooit gemotiveerd raken door externe factoren. Hoe lekker de wortel of hoe hard de stok ook is.

Aanmoediging, coaching, complimenten, chantage of bedreigingen maken weinig verschil voor iemand die nu eenmaal een vierkant is en nooit in een rond gat zal passen. Deze onderzoeksresultaten maken korte metten met het bestaande gezichtspunt dat motivatie vooral versterkt wordt door externe factoren. In plaats daarvan stellen de onderzoekers dat individuele motivatie voortkomt uit het nastreven van hogere doelen die op hun beurt weer voortkomen uit iemands persoonlijkheid. Hoe kunnen organisaties met deze wetenschap in het achterhoofd zorgen dat ze de juiste persoon op de juiste plek krijgen?



Vijf persoonlijkheidsfactoren
De theorie van de onderzoekers uit Iowa over wat mensen drijft is afgeleid van het Five Factor Model dat met behulp van vijf aspecten de persoonlijkheid beschrijft: extrovert/introvert, altruïsme, nauwkeurigheid, emotionele stabiliteit en openstaan voor nieuwe ervaringen.  Gedragswetenschappers gebruiken het FFM al lang om te kijken hoe mensen presteren op het werk en omgaan met anderen.
De onderzoekers uit Iowa gaan verder en koppelen deze persoonlijkheidstypes aan de werkomgeving en het soort werk. Zij stellen dat iemands persoonlijkheid de basis is van de hogere doelen die iemand nastreeft: status, autonomie, succes of verbinding met anderen. Als het werk in lijn ligt met die doelen dan is iemand automatisch productief. Als iemand iets doet dat in overeenstemming is met zijn persoonlijkheid zal hij meer aandacht, emotionele betrokkenheid en energie wijden aan zijn taken. Zo niet, dan kan het iemand allemaal weinig schelen en zal hij of zij de kantjes eraf lopen. De motivatie is er dan simpelweg niet!

Extravert? Introvert?
Voorbeeld: als een werknemer een ambitieuze extravert is die met name status nastreeft, zal hij moeilijk te motiveren zijn in een saaie baan met weinig uitzicht op promotie. Iemand daarentegen die verlegen en teruggetrokken is met als belangrijkste doel autonomie, zal niet beter gaan presteren door het vooruitzicht op promotie tot manager, aangezien leidinggeven het laatste is wat deze persoon wil.
U moet dus allereerst weten welke doelen het allerbelangrijkst zijn voor uw mensen en die doelen vervolgens koppelen aan hun werkzaamheden. Zo betekent het werk echt iets voor hen en zullen zij optimaal gemotiveerd zijn.


Bron: Management Issues
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Zakelijk reizen na corona: grote behoefte aan ‘grenzeloze benefits’
 Nalatigheid beveiligen softwareontwikkeling moet gevolgen krijgen
 Vier tips voor een optimale IT-ondersteuning van hybride onderwijs
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Organisaties moeten begrip hebben voor motivatieverschillen generaties
 Bedrijfsleven laat miljarden liggen aan onbenut talent
 Uitdaging belangrijkste factor voor motivatie werknemer
 De drie beste manieren om mensen te motiveren
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
E-learning laten ontwikkelen? Let op deze tips!
reacties
Vijf actiepunten voor een geavanceerde data-analytics-strategie voor de toekomst (1) 
Zo toegankelijk zijn websites waar je belangrijke zaken regelt (1) 
Young Professionals ervaren steeds meer stress (1) 
Twee na grootste stijging werkgelegenheid ooit  (1) 
Nederlanders meest gierig: consumenten betalen steeds minder voor verzending (1) 
Een compromis tussen werk en levensgeluk? Nee, bedankt! (1) 
Bedrijven kunnen veel winnen door klant te verrassen met hun service (1) 
top10
Werkgevers zien welzijn als topprioriteit bij terugkeer naar kantoor
Nederlandse arbeidsmarkt kent aankomend kwartaal grootste stijging werkgelegenheid sinds 2003
Ruim zeventien procent meer arbeidsconflicten dan voor de pandemie
Zakelijk reizen na corona: grote behoefte aan ‘grenzeloze benefits’
Nederlanders maken zich zorgen over veiligheid elektronische handtekening
Groeipijnen en structurele onzekerheden zetten rem op economisch herstel
Nalatigheid beveiligen softwareontwikkeling moet gevolgen krijgen
Meerderheid bedrijven vreest gevolgen cyberaanval
30 transformaties om tot een beter functionerende arbeidsmarkt te komen
Werkgever verwacht herfst vol verzuim
meer top 10