zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Persoonlijkheid bepaalt motivatie

22 juli 2013 - Heeft u wel eens het gevoel dat een collega van u simpelweg de verkeerde baan heeft en dat niets wat u of een ander zegt of doet zijn prestaties verbetert? Volgens onderzoek van de Universiteit van Iowa kan dat kloppen. De oorzaak is namelijk vaak dat de persoonlijkheid van een werknemer niet past bij de functie-eisen. Hij of zij zal dan ook nooit gemotiveerd raken door externe factoren. Hoe lekker de wortel of hoe hard de stok ook is.

Aanmoediging, coaching, complimenten, chantage of bedreigingen maken weinig verschil voor iemand die nu eenmaal een vierkant is en nooit in een rond gat zal passen. Deze onderzoeksresultaten maken korte metten met het bestaande gezichtspunt dat motivatie vooral versterkt wordt door externe factoren. In plaats daarvan stellen de onderzoekers dat individuele motivatie voortkomt uit het nastreven van hogere doelen die op hun beurt weer voortkomen uit iemands persoonlijkheid. Hoe kunnen organisaties met deze wetenschap in het achterhoofd zorgen dat ze de juiste persoon op de juiste plek krijgen?



Vijf persoonlijkheidsfactoren
De theorie van de onderzoekers uit Iowa over wat mensen drijft is afgeleid van het Five Factor Model dat met behulp van vijf aspecten de persoonlijkheid beschrijft: extrovert/introvert, altruïsme, nauwkeurigheid, emotionele stabiliteit en openstaan voor nieuwe ervaringen.  Gedragswetenschappers gebruiken het FFM al lang om te kijken hoe mensen presteren op het werk en omgaan met anderen.
De onderzoekers uit Iowa gaan verder en koppelen deze persoonlijkheidstypes aan de werkomgeving en het soort werk. Zij stellen dat iemands persoonlijkheid de basis is van de hogere doelen die iemand nastreeft: status, autonomie, succes of verbinding met anderen. Als het werk in lijn ligt met die doelen dan is iemand automatisch productief. Als iemand iets doet dat in overeenstemming is met zijn persoonlijkheid zal hij meer aandacht, emotionele betrokkenheid en energie wijden aan zijn taken. Zo niet, dan kan het iemand allemaal weinig schelen en zal hij of zij de kantjes eraf lopen. De motivatie is er dan simpelweg niet!

Extravert? Introvert?
Voorbeeld: als een werknemer een ambitieuze extravert is die met name status nastreeft, zal hij moeilijk te motiveren zijn in een saaie baan met weinig uitzicht op promotie. Iemand daarentegen die verlegen en teruggetrokken is met als belangrijkste doel autonomie, zal niet beter gaan presteren door het vooruitzicht op promotie tot manager, aangezien leidinggeven het laatste is wat deze persoon wil.
U moet dus allereerst weten welke doelen het allerbelangrijkst zijn voor uw mensen en die doelen vervolgens koppelen aan hun werkzaamheden. Zo betekent het werk echt iets voor hen en zullen zij optimaal gemotiveerd zijn.


Bron: Management Issues
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Betere balans tussen werk en privé is goed voornemen nummer één
 Global Networking Trends report: NaaS steeds populairder
 Werkend Nederland gaat er minimaal op vooruit
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Organisaties moeten begrip hebben voor motivatieverschillen generaties
 Bedrijfsleven laat miljarden liggen aan onbenut talent
 Uitdaging belangrijkste factor voor motivatie werknemer
 De drie beste manieren om mensen te motiveren
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: E-mail Marketing Automation Trends 2022
Wat kun je in 2022 verwachten op het gebied van e‑mail marketing automation? Welke trends en ontwikkelingen ziet Spotler? En welke thema’s moet je dit jaar in de gaten houden om zoveel mogelijk succes te behalen met je organisatie?
Download het white paper
Lees verder
Kies als MT voor duurzame oplossingen; juist in de bouw
De kracht van buitenreclame blijft bestaan
reacties
Traditioneel kerstpakket populairste extra beloning  (1) 
Thuiswerkers klagen het meest over hoofdpijn, stijve nek en vermoeide ogen  (1) 
Bedrijven verwachten tweedeling kantoorwerkers en thuiswerkers (2) 
Laptop veel milieuvriendelijker dan desktop  (1) 
Om veerkrachtiger te zijn, moeten bedrijven zich op snelheid en schaal richten (1) 
25 procent meer omzet verwacht door face-to-face zakendoen (2) 
Agile werken: een fundamentele cultuurverandering (1) 
top10
De top tien snelst stijgende functies voor afgestudeerden
Hybride werken: werknemers vragen om andere leiderschapsstijl in het nieuwe normaal
Drie redenen waarom sporten met collega's een goed idee is
Cardano kan een interessante keuze zijn voor assetmanagers
Wat verandert er straks door de ‘Wet betaald ouderschapsverlof’?
De cryptosector smacht naar managers, accountants en engineers
Parkeren in de toekomst: behoefte aan meer laadpalen en sneller vinden parkeerplek
Bedrijven gaan cyberslag aan in 2022
Vijf strategieën om de leertijd van je medewerkers te maximaliseren
Duurzaamheidsmanagers hebben een boeiende baan met toekomstperspectief
meer top 10