zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Strengere regelgeving verkoopargument financiële instellingen

2 september 2013 - Financiële instellingen halen een strengere regelgeving aan als verkoopargument naar klanten. Dat blijkt uit onderzoek door Protiviti dat in opdracht van The Economist Intelligence Unit is uitgevoerd onder 350 directieleden van grote financiële instellingen. Bijna 60 procent geeft aan dat strengere regelgeving hen in staat stelt om betere toezeggingen te maken richting klanten. Dat levert een sterkere concurrentiepositie op.

Bedrijven grijpen strengere regelgeving als Basel III en Solvency II aan om hun imago te versterken. "Dat ze hiermee bezig zijn, communiceren ze actief richting klanten," zegt Owen Strijland van Protiviti. "Het vertrouwen van zowel de zakelijke als consumentenmarkt heeft geleden onder de verschillende schandalen waar financiële instellingen bij betrokken waren en nog steeds zijn. Daarom omarmen ze de toegenomen regelgeving om aan hun klanten te laten zien dat ze op de goede weg zijn en proberen ze het vertrouwen weer terug te winnen."



Implementatie risicomanagement
Hoewel financiële instellingen de regelgeving gebruiken ten behoeve van hun marketing, zegt twintig procent dat bewust omgaan met risico’s niet in hun bedrijfscultuur is verankerd. Strijland: "Zeggen dat u zich aan regelgeving houdt, is iets anders dan het kunnen aantonen. In de praktijk blijven bedrijven het lastig vinden om risicomanagement volledig te integreren in de organisatie." Vijftien procent van de ondervraagden geeft aan dat ze substantiële stappen heeft gezet om een organisatiebreed risicomanagementsysteem te implementeren, waarbij een minderheid de eigen systemen voldoende vindt functioneren (31 procent). Bijna de helft (49 procent) erkent wel dat omgaan met de toenemende regelgeving een hoge prioriteit heeft binnen het management team.

Veranderingen  in risicocultuur
Gevraagd naar de obstakels die de implementatie van risicomanagement in de weg staan, noemt 42 procent van de financiële instellingen dat zij niet genoeg tijd en mensen hebben om de klus te klaren. 24 procent geeft aan dat zij niet de juiste vaardigheden in huis heeft en een kwart heeft onvoldoende budget. Omgaan met regelgeving blijft een heikel punt. "Organisaties menen dat het inrichten van risicomanagementprocessen en ondersteunende software veel tijd en geld kosten. Terwijl binnen korte tijd basissystemen en -processen geïmplementeerd kunnen worden waarbij de organisatie direct baat heeft. Maar wilt u resultaat zien van risicomanagement, moet u ook de risicocultuur optimaliseren," aldus Strijland.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Europese bonuswetgeving werkt averechts
 Werkgevers moeten pensioenregeling herzien
 Datakwaliteit financiële instellingen ondermaats
 Grote vraag naar CFO’s voor toezichtrol
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10