zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Datakwaliteit financiŽle instellingen ondermaats

22 februari 2013 - Door slechte datakwaliteit voldoen financiële instellingen niet aan de wet- en regelgeving en maken zij bedrijfsbeslissingen op basis van verkeerde informatie. Gebrekkig inzicht in de kwaliteit van data, leidt tot onvoldoende inzicht in het risicoprofiel van een organisatie en schijnveiligheid. Financiële instellingen lopen daarbij het risico niet te voldoen aan de eisen van bijvoorbeeld Basel en Solvency II.

Dit blijkt uit een studie van Peter Berger, Manager Financial Services Industry bij Protiviti. Berger won hiermee de NBA VRC Scriptie Prijs. Naast gebrekkig inzicht in de kwaliteit van data, ontbreekt het ook aan een structurele oplossing om datakwaliteit op de lange termijn optimaal te houden. Hierdoor kost het management en directie onnodig veel tijd en geld om de juiste informatie te verkrijgen of om te voldoen aan de steeds strengere eisen van toezichthouders. Directie en management van financiële instellingen moeten data beschouwen als een essentieel onderdeel van hun bedrijfsstrategie. Peter Berger: "Voor financiële instellingen - die volledig gebaseerd zijn op data - is data van goede kwaliteit cruciaal. Hoe hoger de kwaliteit, hoe groter de effectiviteit en hoe meer kosten bespaard kunnen worden. Bedrijven kunnen sneller inspelen op risico"s en dus op kansen. Ze begrijpen hun klanten en de markt beter en zijn in staat hier veel sneller op in te spelen met bijvoorbeeld productinnovatie." 



Datavervuiling

Datavervuiling begint al wanneer data bij organisaties binnenkomt: klantdata, productvoorwaarden, onderpanden, verzekerde objecten et cetera. De vervuiling wordt bijvoorbeeld veroorzaakt door slecht ingerichte processen, maar ook doordat de organisatie zich er simpelweg niet bewust van is. Daarbij veroudert de data snel. Bij met name banken en verzekeraars is het risico tot datavervuiling groot omdat zij complexe producten hebben en met verschillende verouderde systemen werken. "Data wordt uiteindelijk omgezet naar informatie; op basis daarvan nemen directie en management beslissingen. Verkeerde data levert verkeerde informatie op. Dat betekent dat aannames worden gedaan en beslissingen dus worden genomen op basis van onjuiste informatie", aldus Berger. Directie en management weten volgens Berger vaak niet wat de kwaliteit van data is, of ze erop kunnen vertrouwen en wie er uiteindelijk verantwoordelijk is voor datakwaliteit. 

Wie is verantwoordelijk?

Alhoewel IT een belangrijke rol speelt bij datamanagement is het van groot belang hen niet verantwoordelijk te stellen. De gehele organisatie moet zich bewust zijn van het belang van optimale datakwaliteit, te beginnen bij directie en management. "De CIO kan een belangrijke rol spelen om een goed framework te implementeren, maar uiteindelijk moeten alle afdelingen en functies hun verantwoordelijkheid nemen. Dan pas kan data waarde toevoegen aan je organisatie", aldus Berger.
Bedrijven moeten allereerst bepalen wat hun core business is en dan pas welke data en framework nodig zijn, in plaats van andersom. Berger: "In veel gevallen kun je gebruik maken van bestaande structuren. Een valkuil is om een extra administratie- of managementlaag te creëren om te voldoen aan regelgeving, terwijl deze geen waarde toevoegen aan de organisatie." 

Opbouw framework

Een data framework moet opgebouwd worden met simpele en overzichtelijke bouwstenen. Dit legt de basis voor een goede data-infrastructuur en kwaliteitsstandaard die vervolgens top down geïntegreerd kan worden in de volledige organisatie. Vervolgens moet datakwaliteit continu gemonitord en bewaakt worden. Berger: "Het implementeren van een goed data framework kost tijd, maar levert veel op. Het is tijd om datakwaliteit te beschouwen als een continue aandachtspunt en vast onderdeel van de dagelijkse praktijk."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Economisch beeld iets minder gunstig
 Jongere minder vaak, oudere vaker gelukkig dan in 1997
 Wat is er nodig om cybersecurity serieus aan te pakken?
 

Gerelateerde nieuwsitems

 De drie grootste uitdagingen van 2013 op het gebied van data recovery
 HR-professionals huiverig voor gebruik HR Analytics
 Twaalf actiepunten voor het beheer van uw Big Data
 Klantcontactcenters beschikken over schat aan data voor klantanalyses
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Een zakelijke lening afsluiten bij de bank? Bereid u goed voor
Last van ongedierte in en rondom het bedrijfspand? Deze maatregelen kun je treffen!
reacties
Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties (1) 
Wat leert Maarten van der Weijden ons over doelen stellen? (1) 
Tien excuses bij het aanhoren van klachten (2) 
Hoog tijd om aan de slag te gaan met het Klimaatakkoord (1) 
Vijf tips om customer feedback van vijfsterrenkwaliteit te krijgen (1) 
De kracht van stilte (1) 
Kan IT de populariteit van Virtual Reality bijhouden?  (2) 
top10
Nederlandse bedrijven minst flexibel in werktijden werknemer
Geef mensen een reden om positief op uw ideeŽn te reageren
De veranderingen op het werk van de afgelopen tien jaar
Te weinig loon voor ťťn op de vijf werkenden
Kwaliteit bestuursverslag laat te wensen over
Nederlandse bedrijven lopen achter in het implementeren van opkomende technologieŽn
Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties
Vier tips voor een relaxte (digitale) zomer
Occasionverkopen elektrische auto verdrievoudigd
FinanciŽle dienstverleners kwetsbaarder voor storingen door certificaten
meer top 10