zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werknemer verlangt steeds meer van manager

31 juli 2013 - Werknemers verlangen steeds meer van hun manager. In het verleden was een bepaald type mens geschikt om een afdeling te leiden. Een peoplemanager, een echte vakmanager of juist een taakgerichte manager. Nu moet een manager al deze rollen beheersen.

Dat komt naar voren uit onderzoek van Tempo-Team onder ruim 1500 werknemers. De uitkomsten van het onderzoek zijn gebundeld in het RED Report.



Uit het onderzoek blijkt verder dat werknemers in crisistijd het liefst een manager hebben die duidelijk is. Empathie en 'een hand op de schouder'  scoren aanzienlijk lager.

Informerende rol
Sinds begin jaren 80 is er niet meer zo snel en zo grootschalig gereorganiseerd in het Nederlandse bedrijfsleven. Tempo-Team wilde weten wat dat betekent voor de eisen die werknemers stellen aan hun leidinggevenden. Duidelijk communiceren wordt daarbij door bijna de helft van de ondervraagden genoemd. Toegankelijk (42 procent) en eerlijk (39 procent) scoren eveneens hoog. "Werknemers laten in het onderzoek duidelijk zien dat ze niet zitten te wachten op alleen een hand op de schouder", aldus Tempo-Team woordvoerder Harald Zandvliet. "Ze willen vooral duidelijkheid en een eerlijk verhaal. Dat betekent dat je als manager oprecht en volledig moet communiceren, in plaats van alleen maar vragen hoe het met iemand gaat. Hoe goed ook bedoeld, het is onvoldoende om werknemers betrokken te houden."

Kameleon
Om het bedrijf succesvol door moeilijke tijden te loodsen, speelt die manager bovendien een cruciale rol. "Ondanks de toegenomen onzekerheid en alle snelle veranderingen moeten werknemers gemotiveerd en betrokken blijven. Daar ligt een belangrijke taak voor de leidinggevende", vertelt Zandvliet. Werknemers verlangen sowieso steeds meer van hun manager, zo laat het onderzoek zien. In het verleden was een bepaald type mens geschikt om een afdeling te leiden. Een peoplemanager, een echte vakmanager of juist een taakgerichte manager. "In ons onderzoek geven werknemers aan dat ze vooral waarde hechten aan leidinggevenden die al deze skills beheersen en ze op de juiste momenten weten toe te passen. Een echte kameleon dus. Dat vereist van de moderne, succesvolle manager een hoge mate van veerkracht en communicatievermogen."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 32 ongeschreven regels voor managers
 Vier tips van John Cleese voor managers
 Aarzelende manager oorzaak van hoge ontslagvergoedingen
 De drie grootste frustraties van leidinggevenden
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10