zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Internationaal gebruik van mobiel grote kostenpost Nederlands bedrijfsleven

18 juli 2013 - Truphone presenteert de resultaten van het onderzoek naar zakelijke telefoniekosten bij Nederlandse bedrijven. Uit het onderzoek blijkt dat bijna een kwart (22 procent) ontevreden is over de kosten voor dataverbruik in het buitenland. Ruim twee derde van de ondervraagden gaf aan dat het bedrijf wel eens een hoge rekening heeft gehad voor gebruik van de telefoon in het buitenland.

Zestien procent geeft aan ontevreden te zijn over bellen en sms’en in het buitenland. Het onderzoek werd uitgevoerd door Telecompaper onder beslissers en adviseurs over de aankoop van telecomproducten binnen Nederlandse bedrijven.



Kosten buitenland bellen
Bedrijven met meer dan honderd medewerkers hebben per maand gemiddeld ruim 18.000 euro aan kosten voor mobiele telefonie. 23 procent van de totale mobiele telefoonkosten die deze bedrijven maken, zijn kosten voor bellen, sms’en en dataverkeer van, naar en in het buitenland. Bij de bedrijven met 21-100 medewerkers ligt dit gemiddelde op vijftien procent.
"De roaming kosten binnen Europa zijn per 1 juli met 36 procent gedaald. Telecomproviders stellen binnen de belbundel echter een maximum aan het aantal belminuten. Wanneer dat maximum overschreden wordt, schiet de meter ineens enorm omhoog. Daarnaast zien we dat de operators dalende inkomsten uit bellen en sms’en proberen te compenseren met hoge tarieven voor het intercontinentale telefoonverkeer. Met name reizigers naar landen buiten Europa moeten dus extra alert zijn op het gebruik van hun mobiele apparatuur," zegt Rob van Velzen, Managing Director Nederland bij Truphone.

Telecombeleid
Bij de meeste bedrijven is er wel een beleid om de mobiele kosten in het buitenland in de hand te houden. Meer dan de helft van de bedrijven heeft een beleid om zo weinig mogelijk gebruik te maken van 3G in het buitenland. Een derde van de bedrijven zegt dat de afspraak is te wachten met het lezen van e-mails tot er WiFi beschikbaar is. 41 procent van de bedrijven met 21 tot 100 werknemers zegt geen beleid te hebben omtrent het gebruik van messaging apps, zoals WhatsApp, voor zakelijke doeleinden.

Internationaal bellen
Nederlandse werknemers die mobiel bellen naar het buitenland doen dit voornamelijk met mensen in andere Europese landen. Tussen de 36 en 64 procent belt altijd mobiel naar het buitenland. Dertien tot negentien procent van de ondervraagden belt nooit mobiel, zij kiezen voor bellen met de vaste lijn naar het buitenland.

Over het onderzoek
Het benchmark-onderzoek was een kwantitatief onderzoek, waarbij gebruik is gemaakt van een online vragenlijst. In totaal hebben 342 respondenten de vragenlijst volledig ingevuld.
De onderzoekspopulatie bestaat uit beslissers en adviseurs over de aankoop van telecomproducten binnen Nederlandse bedrijven. Er is gewerkt met quota zodat er per grootte van het bedrijf een voldoende grote steekproef is waar uitspraken over gedaan kunnen worden

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vier apps verantwoordelijk voor 82 procent van mobiel dataverbruik iOS
 Nederlandse bedrijven geen inzicht in kosten mobiele telefonie
 Weet u wat uw mobiel kost?
 Nederlander wil langer met mobieltje doen om geld te besparen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10