zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Feedback externe relaties effectiever dan van collega’s

28 juni 2013 - Het betrekken van externe relaties in het feedbackproces vergroot het effect van feedback. Het geeft een realistischer en completer beeld, dan feedback van naaste collega’s en het ondervangt zelfoverschatting en zelfonderschatting. Dit stelt Feedback4Professionals aan de hand van een analyse van feedback aan ruim 1.000 professionals.

Het is van belang om in- en externe relaties te betrekken om optimaal resultaat te behalen. Klanten, allianties, leveranciers, familie en vrienden zijn voorbeelden van externe relaties.



Betrekken van klanten
Het betrekken van klanten als externe partij is door Feedback4Professionals nader onderzocht. Feedback van klanten blijkt het effectiefst. Klanten kunnen feedback geven op specifieke situaties tussen klant en professional. Bovendien wordt feedback van klanten eerder als waarheid aangenomen en worden verbeterpunten sneller opgepakt. Feedback van een collega wordt immers gemakkelijker weerlegd dan feedback van een klant. Het vragen van feedback aan klanten wordt ook als uitdagender ervaren. Uit zichzelf geven klanten meestal geen feedback gericht op het functioneren van de professional. Door ze te betrekken in het feedbackproces komen eerder de persoonsspecifieke en positieve punten boven tafel. Een ander bijkomend voordeel is dat  klant-interactie ontstaat. Hierdoor is er meer gelegenheid voor relatiemanagement en ontstaan er up-sell of cross-sell mogelijkheden. Bovendien wordt de betrokkenheid van de medewerker naar de klant groter en wordt de gunfactor aanzienlijk vergroot.

Feedback uit vele hoeken
Eric van Paridon, co-founder van Feedback4Professionals: "Om een compleet beeld van uzelf te krijgen is het belangrijk om uit zoveel mogelijk hoeken feedback te vergaren. Naast klanten kunt u ook feedback vragen aan vrienden, familie, leveranciers en partners. Externe feedback wordt als belangrijker en waardevoller ervaren dan zelfperceptie en terugkoppelingen van collega’s. Het voordeel van feedback van een externe partij is dat het u bewuster maakt; het bevestigt of ontkracht juist datgene dat u misschien al vaker gehoord hebt, hierdoor is de call-to-action groter. Professionals die positieve feedback ontvangen van een klant zijn eerder bereid om net die extra stap te zetten. Erkenning en waardering zijn tenslotte belangrijke arbeidsmotivatiefactoren."

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Hybride werken? Houd de werk-privébalans in de gaten!
 40 procent van het topmanagement noemt SASE een revolutie in netwerkbeveiliging
 68 procent Nederlanders wil meer openheid over salaris
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Angst belangrijk obstakel bij vragen en geven van feedback
 Feedback effectief middel voor talentontwikkeling
 Tips en trucs voor managers om een goed functioneringsgesprek te voeren
 Feedback medewerkers cruciaal voor succes
 
 
reacties
 
J.A.M.  |   | 
28-06-2013
 | 
11:16 uur
sluit mooi aan bij de recent verschenen film over feedback geven op cursusfilm.nl

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Welke rechten heb je bij een arbeidsconflict?
reacties
Zeven tips voor het omgaan met klagende medewerkers (3) 
Timemanagement is eigenlijk grote onzin! (1) 
Citrix onderzoek toont verdeeldheid over werken op kantoor (1) 
Nederlanders willen vooral buiten kantoor kunnen werken (3) 
Drie eenvoudige tips tegen SIM-swapping (1) 
Nederlander bang voor misleidende online reviews (3) 
Werknemer wil fiets in arbeidsvoorwaardenpakket (1) 
top10
Werknemers gestrest, maar welzijnsprogramma’s blijven onderbelicht
Databeheer kritieke uitdaging voor succesvolle inzet AI
Pakt de werknemer meer macht in 2023 ?
Hoe reis je zakelijk zorgeloos en met plezier door Nederland?
Nederlander met minimumloon gaat er maandelijks netto 216 euro op vooruit
Dealmakers in Europa optimistisch ondanks moeilijke marktomstandigheden
Week van het Werkgeluk in een extreem krappe arbeidsmarkt
Financiële coaches gezocht: aantal openstaande functies schiet omhoog
Europese bedrijven zijn positief over hun uitgaven aan CX-technologie
Een derde van werkend Nederland heeft te maken met grensoverschrijdend gedrag
meer top 10