zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Betrokkenheid bij het milieu blijft ondanks crisis hoog

19 juni 2013 - Bijna twee op de drie Nederlanders vinden milieuproblemen urgent, slechts zes procent vindt milieuproblemen weinig urgent. Bovendien is 85 procent van mening dat milieuproblemen voor iedereen belangrijk zijn. Dat blijkt uit onderzoek van voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal ter gelegenheid van haar vijftienjarige bestaan, uitgevoerd door TNS NIPO. Mensen maken zich in toenemende mate zorgen over de aantasting van het milieu, voor de eigen gezondheid en voor de toekomst van hun kinderen.

"Hoe groot milieuproblemen ook zijn, mensen willen graag iets praktisch doen," aldus Vera Dalm, directeur Milieu Centraal. Dit uit zich onder meer in het bewust scheiden van afval, keuze voor milieubewuste voeding en het besparen van energie. De resultaten van het onderzoek zijn naast eerder vergelijkbaar onderzoek gelegd. Zo blijkt het aantal mensen dat hun eigen huishouden sterk verantwoordelijk vindt voor het oplossen van milieuproblemen bijna te zijn verdubbeld van 21 procent in 1999 naar 39 procent in 2013. De meeste mensen zien het oplossen van milieuproblemen als een taak van overheid en bedrijven, met daarbij ook een belangrijke rol voor zichzelf.



Veel andere zorgen
In 2013 zijn milieuproblemen overschaduwd door de economische crisis. Werkloosheid staat met afstand op de eerste plaats op de ladder van maatschappelijke problemen. Op twee en drie staan respectievelijk zorg en verval van normen en waarden. Het milieu is gezakt van plaats vier in 1999 naar plaats acht. Vera Dalm: "Het milieu is voor meer mensen belangrijk geworden in de afgelopen vijftien jaar, maar er zijn veel andere zorgen bijgekomen"

Actief met energie besparen
Nederlanders zijn actiever met energie besparen dan in 2008. In 2013 geeft de helft van de Nederlanders aan het afgelopen jaar meerdere maatregelen te hebben genomen om energie te besparen, in 2008 was dat nog 32 procent. Ze vinden een energiezuinig huishouden belangrijk. De reden waarom men dit belangrijk vindt is voor 61 procent van de Nederlanders in de eerste plaats 'omdat ik daar geld mee bespaar'. Voor 31 procent is het milieu de belangrijkste reden om energie te besparen. Nederlanders gaan ook milieubewuster met eten om dan vijftien jaar geleden. Zo daalde het aantal mensen dat (bijna) altijd vlees eet van 65 naar 46 procent.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Laptop veel milieuvriendelijker dan desktop
 Mannen houden geen rekening met milieu tijdens autorijden
 KeurmerkenWijzer gidst consument door woud van labels en logo's
 Populaire medewerkers zijn maatschappelijk betrokken
 
 
reacties
 
Theo  |   | 
19-06-2013
 | 
07:53 uur
Niet bij de grootste schreeuwer, de overheid. Doelstellingen worden niet gehaald. Met name ook duurzaamheidsclubjes met nagenoeg enkel het financiëel belang voor ogen van ledenwerving en dure nonsens-bijeenkomsten. De clubjes met subsidie zien er op toe dat hun aanwezigheid gerechtvaardigd is, doen druk, vergaderen en ouwehoeren om vervolgens nauwelijks tot enig resultaat te komen. Kan ook niet, het bestaansrecht zou eindigen als het doel bereikt zou worden.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10