zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Populaire medewerkers zijn maatschappelijk betrokken

22 augustus 2012 - Wat is het geheim van de populairste medewerkers van Nederland? Hun maatschappelijke betrokkenheid, blijkt uit grootschalig onderzoek van Effectory en VNU Vacature Media. Medewerkers van de 100 beste werkgevers van Nederland zijn positief over de mate waarin hun organisatie bijdraagt aan maatschappelijke aspecten zoals het milieu, goede doelen of het welzijn van de lokale omgeving. Zij geven hun werkgever hiervoor het rapportcijfer 6,9.

Medewerkers van andere organisaties geven hun organisatie hiervoor gemiddeld een 6,4, een half punt lager. De mate waarin een organisatie bijdraagt aan de maatschappij blijkt heel belangrijk te zijn voor de populariteit als werkgever. 



Maatschappelijk betrokken organisaties
Maatschappelijk betrokken organisaties scoren over de gehele linie beter dan andere organisaties. Hun medewerkers vinden hen als organisatie veel leuker dan gemiddeld (score 7,7 ten opzichte van een 6,9 bij andere organisaties). Ook zijn zij oprecht trots op hun werkgever (score 7,1 ten opzichte van een 6,3 elders) en hebben zij het gevoel echt bij hun organisatie te passen (rapportcijfer 7,5 tegenover een 7,0 bij andere organisaties).Zij hebben het gevoel dat de organisatie als geheel succesvoller is (score 7,3 ten opzichte van een 6,3 elders).

Onderzoek naar goed werkgeverschap
Dat blijkt uit het Beste Werkgeversonderzoek van VNU Vacature Media en Effectory. Het onderzoek is dit jaar voor de elfde keer uitgevoerd om een objectief oordeel te kunnen vellen over werkgeverschap in Nederland. Aan het onderzoek hebben 269 organisaties deelgenomen. De positie die organisaties op de ranglijst krijgen is gebaseerd op de algemene tevredenheid van de eigen medewerkers. De respondenten in het Beste Werkgeversonderzoek zijn ondervraagd over hun werkzaamheden, arbeidsomstandigheden, organisatie, collega's, leidinggevenden, beloning en ontwikkelingsmogelijkheden. 

Weerstand

Guido Heezen, directeur en HR trendwatcher, legt uit waarom een maatschappelijke bijdrage tegenwoordig zo belangrijk is. "Het is in deze tijd van transparantie door internet en social media zichtbaarder dan ooit wanneer organisaties zich verrijken ten koste van hun omgeving. Door het toenemende belang dat gehecht wordt aan duurzaamheid roept dit steeds meer weerstand op. Het is simpelweg onacceptabel geworden met het oog op de toekomst. Medewerkers mijden een dergelijke werkgever dan ook en klanten doen liever ergens anders zaken." 

Social value sleutel tot succes

Heezen vervolgt: "Bij succesvolle organisaties zien wij juist het omgekeerde. Zij zijn in staat om een glashelder antwoord te formuleren op vragen als: 'Wat dragen wij bij aan het grotere geheel?' en 'Wat is onze toegevoegde waarde in de maatschappij?' Ze bezitten social value en zijn in staat om dit aan te tonen. Wanneer een organisatie écht iets toevoegt en wanneer medewerkers hier achter staan, heeft dat een sterk positief effect op het succes van een organisatie. Het werkt als een inktvlek. Een organisatie heeft een grote aantrekkingskracht op nieuwe medewerkers en klanten. Bestaande medewerkers zijn trots en zetten zich graag extra in. Zij verspreiden hun mening, bijvoorbeeld via social media, en zijn waardevolle ambassadeurs. De honderd beste werkgevers van Nederland zijn maatschappelijk bewuster dan gemiddeld. Zij hebben social value en stralen dit ook uit. Dat is een belangrijke oorzaak van hun populariteit en succes."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Helft C-level leidinggevenden voert transformatie-initiatieven door zonder duidelijke strategie
 Verzekeraars streng bij schade aan mobieltje
 Dit zijn de drie meest voorkomende spearphishing-aanvallen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Bedrijven hebben weinig grip op naleving mensenrechten
 Nederlander prefereert merk dat goed doel steunt
 ‘Bedrijven moeten welvaart eerlijker verdelen’
 Meest bevlogen vrouwen van 2012 bekend gemaakt
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
A life changing event
Zaterdag 30 maart - Flora Boskoop - 10.00 - 16.00 uur. Een interactief seminar met Pieter Frijters met als onderwerpen: burn-out, paniekaanvallen, (spreek)angst, piekeren en assertiviteit. Bekijk de video voor een impressie van het seminar.
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Ontwikkelingen in de markt van drukwerk
Vergroot uw rendement in 2019 door reviews op NederlandReview Review marketing
reacties
Werk beďnvloedt privéleven negatief  (1) 
Nederlanders onderschatten beveiligingsrisico’s van computers (1) 
Belangrijke handelspartners Nederland minder stabiel (1) 
Vier apps verantwoordelijk voor 82 procent van mobiel dataverbruik iOS (1) 
Klimaatakkoord zet Nederland in beweging richting duurzame economie (1) 
Evenveel vrouwen als mannen met hbo- of wo-diploma (1) 
Kortsluiting bij energieleveranciers (2) 
top10
Deze vier woorden ondermijnen iedere presentatie (video)
Wat organisaties verwachten van de financiële afdeling van 2025
Klimaatakkoord kan ruim 70. 000 banen creëren
Een derde van de werkenden vindt zichzelf slimmer dan zijn of haar baas
'Er is een cyberoorlog gaande'
Belangrijke handelspartners Nederland minder stabiel
Overzicht kwijt door inkoopwildgroei? Met deze drie tips pakt u de regie terug
Energie en klimaat prominent in provinciale verkiezingsprogramma’s
Cees Verkuyl en Derk van Manen vallen in de prijzen op Sales Event
Dit zijn de drie meest voorkomende spearphishing-aanvallen
meer top 10