zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Amerikaanse bedrijven hebben hoogste beurswaarde; Europa scoort slecht

14 juni 2013 - De top 100 van bedrijven met de hoogste beurswaarde wordt gedomineerd door Amerikaanse bedrijven. Maar liefst 43 bedrijven uit Amerika zijn vertegenwoordigd in de top 100, acht meer dan in 2008. Apple (416 miljard dollar), Exxon Mobil (404 miljard dollar) en Google (263 miljard dollar) voeren de top drie aan.

De Nederlandse vertegenwoordiging in deze lijst is mager; Shell staat op plek zestien met een beurswaarde van 209 miljard dollar (ten opzichte van plaats tien in 2008 en een waarde van 216 miljard) en Unilever is gestegen naar plek 41 (in 2008 was dit plaats 61, waarde 102 miljard) met een beurswaarde van 125 miljard dollar. ING is uit de top 100 gevallen. Dit blijkt uit een onderzoek dat is uitgevoerd door PwC.



Grote verliezen
Uit het onderzoek, waarin de periode 31 maart 2008- 31 maart 2013 onder de loep is genomen, blijkt dat Europese bedrijven door de crisis de grootste verliezen qua beurswaarde hebben geleden. Van de 26 Europese bedrijven in de top 100 in 2008 zijn er in 2013 nog veertien overgebleven. Deze forse stap achteruit weerspiegelt ook deels het waardeverlies van de euro ten opzichte van de dollar.

Veerkracht
Martin Coenen, PwC-partner en gespecialiseerd in beursgenoteerde ondernemingen, is verrast door de veerkracht van de Amerikaanse bedrijven. "Dat Amerikaanse bedrijven zo goed zijn vertegenwoordigd in de top 100 is opmerkelijk. Een deel van de verklaring is de bovengemiddelde prestaties de afgelopen periode op de Amerikaanse beurzen, maar echt opzienbarend is het vermogen van Amerika om relatief nieuwe bedrijven tot deze top in korte tijd te laten doorstoten. Apple en Google zijn bedrijven die vijftien jaar geleden of net bestonden, of amper werden aangemerkt als potentiele wereldspelers. Nu staan ze op een en drie in de top 100. De technologiesector is dominant aanwezig in de top 100."
Bedrijven binnen andere sectoren timmeren ook stevig aan de weg ziet Coenen. "In de zorgsector en consumentendiensten zie je bedrijven die in staat zijn trends te herkennen en daar een succesvol verdienmodel op te bouwen dat wereldwijd aanslaat. Willen Europa én Azië met deze bedrijven op hetzelfde niveau concurreren, dan moeten ze hun innovatiekracht opschroeven."

Top tien
De volledige top tien is als volgt (in miljard dollars):
1. Apple 416
2. Exxon Mobil 404
3. Google 263
4. Berkshire 257
5. Petrochina 255
6. Wal-Mart 246
7. General Electric 240
8. Microsoft 240
9. IBM 238
10. Nestlé 233

Kijk voor het volledige rapport op www.pwc.com/top100.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Helft slaapt slecht voor sollicitatiegesprek
 Meeste reizigers nog steeds onbeveiligd online op openbare WiFi-spots
 Mismatch talent nog nooit zo groot door snelle technologische ontwikkelingen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Aandelenkoers schommelt minder bij ontwikkeld risicomanagementsysteem
 Vier tips om in te spelen op beursschommelingen met Speeders
 Beursgenoteerde bedrijven laten mogelijkheden online newsroom onbenut
 Betere vooruitzichten voor wereldwijde IPO-activiteit in 2013
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: Segmentatie en profielverrijking in e-mail marketing
Je weet ongetwijfeld dat gesegmenteerde mailings beter aansluiten op je lezerspubliek en om die reden betere ratio’s scoren, maar waar moet je beginnen? Laat dit Spotler white paper je inspireren en op weg helpen.
Download het white paper
 
Lees verder
Geregistreerde Nederlandse elektrische auto's groeit alsmaar door
reacties
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg (1) 
Corona-klagen (1) 
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’  (2) 
(Wanneer) geven we elkaar weer een hand? (2) 
Digital nomad heeft behoefte aan persoonlijk contact met community (2) 
Autobezit voor Nederlanders nog belangrijker in coronatijden (1) 
Helft Nederlanders nog nooit overgestapt van autoverzekering (1) 
top10
Vier redenen waarom het nieuwe werken beter is
Skillspaspoort gaat cv vervangen
Corona-klagen
Een vijfde verzwijgt kinderwens tijdens sollicitatieproces
“Digitale les heeft positieve invloed op prestaties leerlingen”
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg
Onderzoek naar communicatie in crisistijd: laat vooral van u horen!
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’
Bedrijfseconomisch ontslag: wat nu?
Respons jongeren op direct mail hoger dan oudere generaties
meer top 10