zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vijftien procent werknemers presteert ondermaats

12 juni 2013 - Onderzoek van Direction Europe onder 305 werknemers uit profit en non-profit organisaties toont aan dat gemiddeld 14,9 procent van het personeel bestaat uit niet-presteerders. In heel Nederland betekent dit op 7.705.000 werknemers dat ruim één miljoen werknemers ondermaats presteren. Muriel Schrikkema, programmadirecteur binnen Direction, ziet dat veel managers en medewerkers moeite hebben met verandering van werk, toenemende werkdruk en de daarbij benodigde flexibiliteit.

"De loonsom die we in Nederland uitgeven aan mensen die onvoldoende presteren is meer dan 40 miljard. Om dit verborgen verlies op te lossen is dossiervorming met ontslag als doel vaak een laatste redmiddel. Wetenschappelijk onderzoek van ons HPO Center toont aan dat organisaties die besluitvaardig omgaan met niet-presteerders of van afhakers weer aanhakers weten te maken, financieel en strategisch beter presteren dan vergelijkbare organisaties in de sector," aldus Schrikkema.



Oorzaken waarom mensen ondermaats presteren
In het onderzoek is gevraagd naar de oorzaak van ondermaats presteren. Muriel Schrikkema: "25 procent van alle respondenten vindt dat de niet-presteerder zelf het eigen ondermaats presteren niet inziet of onwillig is de prestaties te verbeteren. Daarnaast ontbreekt het volgens leidinggevenden vaak aan kennis en vaardigheden bij de desbetreffende persoon. Niet-leidinggevenden zien als belangrijke oorzaak dat de niet-presteerder onvoldoende wordt gehoord en van feedback voorzien. Hoewel inzicht en onwil bij de werknemer als de belangrijkste oorzaak gezien wordt, is er veel te winnen op het gebied van coachend leiderschap. Het is belangrijk dat organisaties hun verantwoordelijkheid nemen bij het efficiënt omgaan met niet-presteerders. Soms is dit door middel van harde maatregelen, maar meestal is de juiste oplossing het betrekken van mensen, in dialoog gaan met elkaar en grenzen aangeven."
Uit de resultaten van het onderzoek blijkt een verschil van inzicht tussen leidinggevende mannen en vrouwen waar het gaat om oorzaken van niet-presteren. Vrouwen leggen de oorzaak meer bij het individu zelf, waar mannen het aansturingsniveau als belangrijkste oorzaak aangeven.
Van alle respondenten geeft 62,3 procent aan dat het niveau van de werknemers gaandeweg het dienstverband is gedaald en daarmee niet-presteerders zijn geworden. In 37,7 procent van de gevallen merkt men direct na het aannemen van de werknemer al dat deze persoon niet goed genoeg presteert. Voor werving- en selectie afdelingen is hier winst te behalen.

Weinig verschil tussen profit en non-profit organisaties
Managers en medewerkers uit alle sectoren hebben deelgenomen aan het onderzoek. 58,6 procent van de respondenten is werkzaam in de profitsector en 41,6 procent werkt voor non-profit en overheidsorganisaties. Het verschil in percentage niet-presteerders is niet groot. Gemiddeld presteert 15,6 procent van de werknemers binnen non-profit organisaties ondermaats ten opzichte van 14,3 procent binnen profit organisaties.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 24 procent minder nieuwe auto’s geregistreerd in maart
 Koffiemachine voor kantoor: drie tips
 42 procent van alle organisaties ondervond downtime door dataverlies
 

Gerelateerde nieuwsitems

 De 'W' van waarden
 ‘Collega kan beter andere baan zoeken’
 Kerstcadeau bij goed presteren blijft uit
 Hoge werknemersbetrokkenheid, betere bedrijfsresultaten
 
 
reacties
 
edwin van jaarsveld  |   | 
12-06-2013
 | 
12:13 uur
Bij ondermaats presteren is niemand gebaat.
Het is allereerst zaak om tijdig na te gaan of de prestaties op niveau zijn. Nog altijd nemen veel werkgevers niet de moeite om regelmatig functioneringsgesprekken te plannen.
Gevolg: de kritiek komt plotseling 'uit de blauwe lucht' vallen. Dit verstoort onnodig de arbeidsrelatie. Zowel werkgever en werknemer zijn gebaat bij het tijdig signaleren van het mindere functioneren. Met een degelijk verbetertraject kan dan vaak nog 'bijgestuurd' worden om de prestaties op niveau te krijgen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Bespaar tijd door je boekhouding online bij te houden
Op deze manieren kun je je werkkapitaal verruimen
Werknemer heeft geldproblemen, is dat jouw probleem als manager?
Technologie, zo blijf je op de hoogte
Hoe kun je competenties als professional verbeteren?
reacties
Huiseigenaren met hogere inkomens zitten er warmer bij (1) 
Explosieve groei in zoekvolume voor ‘werken op afstand’ (3) 
Philips Lighting gaat Nederlandse hockeyvelden verlichten (1) 
82 procent meer internetoverstappers door thuiswerk-situatie (1) 
Rabobank: Nederlandse economie in recessie (2) 
Zes tips om zo efficiënt mogelijk thuis te werken (2) 
Update: Dure dollar raakt Procter & Gamble (1) 
top10
Lichaamstaal in tijden van het coronavirus
Opgepast: videobellen op eigen (privacy)risico
Werkgevers wereldwijd hanteren empathische personeelsaanpak ten tijde van coronacrisis
Influencers onverminderd in trek bij adverteerders tijdens corona-crisis
Juist nu moeten werkgevers goed voor hun mensen zorgen
Online imago beďnvloedt sollicitatiegedrag
Thuiswerkenden niet bezig met privacy bij videobellen
Een beetje geluk in huis: welke bloemen u juist nú moet geven
Vijf tips voor een perfecte videosollicitatie
Open- en klikratio’s in de lift
meer top 10