zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Kerstcadeau bij goed presteren blijft uit

24 december 2012 - Nederlandse medewerkers zijn niet zo te spreken over de mate waarin zij aan het eind van het jaar een extraatje ontvangen voor goede prestaties. Zij beoordelen de stelling 'Als ik goed heb gepresteerd, wordt er door mijn werkgever iets extra's voor mij gedaan' gemiddeld met een 2,9, een diepe onvoldoende.

Dat blijkt uit grootschalig medewerkersonderzoek van Effectory uitgevoerd in december 2012 onder ruim 300.000 medewerkers.


Medewerkers voelen zich in totaliteit onvoldoende gewaardeerd voor hun inzet. De stelling 'ik voel dat ik gewaardeerd wordt door mijn werkgever' scoort gemiddeld een 5,9. Waardering spreekt niet uit de hoogte van de beloning, maar ook niet uit de mate waarin directie en leidinggevenden naar de mening van medewerkers vragen. De stellingen 'Mijn beloning maakt voldoende duidelijk dat ik wordt gewaardeerd' en 'Ik word betrokken bij belangrijke beslissingen in deze organisatie' scoren respectievelijk een 4,6 en een 4,8. 

Waardering op een andere wijze

Guido Heezen, directeur van Effectory en HR trendwatcher, licht de resultaten toe: "De grootte van het cadeau of de hoogte van de beloning is niet eens waar het echt om gaat', vertelt hij. 'Het punt is dat medewerkers zich structureel ondergewaardeerd voelen, juist in een economisch zware tijd waarin optimale inzet wordt gevraagd. Veel organisaties hebben nu geen financiële ruimte voor uitbundige cadeaus of extraatjes. Dat is ook heel begrijpelijk. Maar probeer dan wel een andere manier te vinden om medewerkers te laten merken dat hun moeite en goede prestaties gewaardeerd worden. Dit komt de inzet in 2013 zeer ten goede."

Beste werkgevers van Nederland inspireren

Hoe kan dit dan bijvoorbeeld aangepakt worden? Heezen: "De Beste Werkgevers van Nederland zijn een inspirerend voorbeeld van hoe het ook kan. Zij strooien niet met grote cadeaus, maar laten hun medewerkers het hele jaar door voelen dat hun mening ertoe doet. Door hen te laten meebeslissen over het te voeren beleid, hen vertrouwen te geven en hun mening daadwerkelijk serieus te nemen. Medewerkers van de beste werkgevers van Nederland beoordelen hun waardering gemiddeld met een 6,7. Materiële extraatjes zijn dan minder belangrijk."

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Thuiswerkenden niet bezig met privacy bij videobellen
 Verveling slaat toe, mensen maken massaal fotoboeken
 Veel angst en onzekerheid op de werkvloer en thuis door corona
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Werknemers willen liever kerstpakket dan geldbonus
 Nederlandse werknemer wil liefst geld in het kerstpakket
 Vijf tips om de kerststress van uw medewerkers te verlichten
 Werknemer optimistisch over kerstpakket
 
 
reacties
 
Will  |   | 
27-12-2012
 | 
17:09 uur
Kreeg voor de feestdagen van mijn baas een nieuwe Maserati. Niet voor mijn prestaties maar gewoon als geste (schaal 1:50).
Hij zei nog; het gaat niet om de grootte.
Ja, dat roep ikzelf ook altijd in de sauna dus had geen weerwoord.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Bespaar tijd door je boekhouding online bij te houden
Op deze manieren kun je je werkkapitaal verruimen
Werknemer heeft geldproblemen, is dat jouw probleem als manager?
Technologie, zo blijf je op de hoogte
Hoe kun je competenties als professional verbeteren?
reacties
Huiseigenaren met hogere inkomens zitten er warmer bij (1) 
Explosieve groei in zoekvolume voor ‘werken op afstand’ (3) 
Philips Lighting gaat Nederlandse hockeyvelden verlichten (1) 
82 procent meer internetoverstappers door thuiswerk-situatie (1) 
Rabobank: Nederlandse economie in recessie (2) 
Zes tips om zo efficiënt mogelijk thuis te werken (2) 
Update: Dure dollar raakt Procter & Gamble (1) 
top10
Lichaamstaal in tijden van het coronavirus
Adviezen voor veilige verbindingen bij thuiswerken
Opgepast: videobellen op eigen (privacy)risico
Nederlandse marketeer loopt voor op internationale collega’s maar zet niet door
Nieuwe norm voor bedrijfscontinuďteitsmanagement
Werkgevers wereldwijd hanteren empathische personeelsaanpak ten tijde van coronacrisis
Influencers onverminderd in trek bij adverteerders tijdens corona-crisis
Juist nu moeten werkgevers goed voor hun mensen zorgen
Online imago beďnvloedt sollicitatiegedrag
Een beetje geluk in huis: welke bloemen u juist nú moet geven
meer top 10