zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

EU Privacy Verordening heeft negatieve impact groei Nederlands bedrijfsleven

30 mei 2013 - Europa beslist op dit moment over nieuwe privacyregels. De voorstellen van het Europees Parlement zullen de balans van veel bedrijven negatief beïnvloeden. Dit voorspellen de bezoekers van de DDMA voorlichtingsbijeenkomst over de Europese Privacy Verordening op 23 mei jongstleden.

Driekwart vreest dat hun Return on Investment (ROI) en totale omzet dalen, als marketing en profileren straks alleen nog maar mogen op basis van voorafgaande toestemming. Bij ruim 70 procent van de aanwezigen staat de verordening dan ook hoog op de managementagenda.



Impact op groei
In een peiling naar de gevolgen van de Europese Privacy Verordening blijkt dat de schrik er bij organisaties goed in zit. Van de 150 aanwezigen geeft bijna driekwart (72 procent) aan dat de voorgestelde opt-in voor direct mail en telemarketing gevolgen zal hebben voor hun ROI. Bedrijven maken gebruik van deze kanalen om potentiële klanten te benaderen. Dit mag nu zonder toestemming, maar wel met inachtneming van bijvoorbeeld het Bel-me-niet Register. Als bedrijven hiervoor straks toestemming moeten hebben, leidt dit tot hogere kosten per nieuwe klant. DDMA becijferde reeds in 2011 dat een dergelijke regel grote gevolgen heeft voor de terugverdientijd van goede doelen en andere fondsenwervers omdat zij relatief veel gebruik maken van opt-out kanalen. 

Verbod profileren van invloed op datakwaliteit

72 procent van de aanwezigen geeft daarnaast aan dat het voorstel tot een opt-in voor profileren hen in de portemonnee raakt. Ongevraagde registratie van persoonsgegevens als geslacht en aankoophistorie mag dan niet meer. Voor alles moet voorafgaande toestemming gevraagd worden. Dit heeft gevolgen voor de kwaliteit van de database en de selecties. Daarnaast denkt de helft van de aanwezigen dat het implementeren van de nieuwe regels ook de nodige kosten met zich meebrengt. Dit wordt gestaafd door recent onderzoek. De Engelse overheid becijferde dat het Engelse bedrijfsleven tussen de 100 en 360 miljoen pond kwijt zal zijn om de voorgestelde regels te implementeren. De gevolgen voor de handel zijn hierbij niet meegenomen. Deze effecten worden deels berekend in een onderzoek in opdracht van de Amerikaanse Kamer van Koophandel.
Zij voorspellen een daling van de grensoverschrijdende handel omdat de concurrentiepositie van Europa verslechtert. 

Privacy op de managementagenda

De verordening staat bij bijna driekwart van de aanwezigen op de managementagenda. Wel geeft een derde van de bezoekers aan de specifieke gevolgen voor dialoogmarketing nog niet voldoende op het netvlies te hebben.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Digitale slagkracht uitvoeringsinstanties beperkt door privacyregels
 Europese privacytoezichthouders publiceren opinie over mobiele apps
 Consument krijgt meer grip op reclame
 Marketeers: bedrijfsleven verantwoordelijk voor privacy consument
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10