zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zeven feiten over emoties op het werk

14 mei 2013 - Emoties op het werk. Wat moet u er mee?! Al die verschillende emoties bij uw medewerkers zijn niet altijd makkelijk. Op emoties heeft u immers weinig vat, maar ze hebben wel veel invloed op de werkzaamheden. Dat stelt Nell van de Ligt van Ligtpunt.nl.

Voorbeeld 1: U wordt gebeld of u naar de afdeling wilt komen omdat Marieke huilend op de werkvloer staat. Dat is al de tweede keer deze maand. Marieke loopt op haar tenen, ze is erg emotioneel. Bij een klein akkefietje op de afdeling barst ze al in huilen uit. U vraagt uzelf af wat u met deze situatie aan moet…


Voorbeeld 2: Bart is boos. Hij gaat samenwerken met Klaas in het nieuwe project, maar eigenlijk kunnen Bart en Klaar helemaal niet samen door één deur. Bart is al verschillende keren bij u geweest om hierover te klagen. U spreekt hem aan op zijn verantwoordelijkheid: ‘Jullie hoeven geen vrienden te worden, maar jullie zijn wél collega’s, dus ik verwacht enige professionaliteit van jullie op de werkvloer’ Maar Bart blijft drammen… 

Managen van emoties
Het is niet gemakkelijk om als manager met al die verschillende emoties om te moeten gaan. Soms begrijpt u de emoties van een ander niet, of u ziet het probleem niet. Wellicht denkt u wel eens: ‘Ik heb toch met volwassenen te maken, die moeten zelf hun boontjes kunnen doppen. Wat heeft werk met al die persoonlijke gevoelens te maken?’
Al dat ‘sentiment’ kost u veel tijd en energie. Hier heeft u niet voor gekozen. U bent immers bezig met het runnen van de afdeling en als u zich bezig moet gaan houden met emoties, heeft u minder tijd voor uw eigen werk.
Veel managers vinden dan ook dat emoties niet op het werk horen. Emoties worden vaak als lastig en ongewenst bestempeld. Negatieve emoties bij een enkele medewerker kan de sfeer op de gehele afdeling behoorlijk verpesten. De stelregel is dan ook vaak: Emoties houdt men thuis, op het werk blijft het zakelijk. 

Emoties en mens-zijn
Houd er echter rekening mee dat een mens zijn emoties nooit geheel kan uitschakelen. Emoties zijn een onderdeel van het mens-zijn. Dit kan niet ontkend of genegeerd worden. Men kan proberen om emoties te negeren of weg te drukken, maar als er echt iets mis is, komen ze terug en blijven ze de persoon lastig vallen. Emoties hebben zelfs een belangrijke functie. Ze bepalen immers hoe een mens het werk en de werksituatie beleeft. Emoties en gevoelens zijn een graadmeter voor hoe een medewerker in het werk staat. Bovendien kan er veel afgelezen worden aan emoties. 
Zie emoties als persoonlijke signalen, immers:
• • Emoties laten zien of een persoon ‘hart voor de zaak’ heeft. Ze geven aan hoe het werk beleefd wordt.
• • Emoties geven aan of iets positief of negatief ervaren wordt.
• • Emoties zeggen iets over de inspiratie en motivatie van de medewerker.
• • Emoties zeggen iets over de actiebereidheid en inzet van de medewerker.
• • Emoties geven aan hoe weerbaar en veerkrachtig de medewerker is.
• • Emoties zeggen iets over de werksfeer op de afdeling, de onderlinge samenwerking en interne verhoudingen.
• • Emoties geven aan of de medewerker werkdruk ervaart, gestrest is en of er dus een risico is op verzuim. 

Belangrijke graadmeters
Kort samengevat, emoties zijn persoonlijke signalen en tevens belangrijke graadmeters. U kunt zich er als manager uw voordeel mee doen, onder andere het voorkomen van verzuim, door het leren lezen van deze emoties. U kunt als manager negatieve emoties bespreken, omzetten en sturen. Dat heeft een positief effect op uw afdeling, de werksfeer, de financiën, de bedrijfsresultaten én de hoogte van het verzuim.

Vraag het gratis e-boek ‘7 tips om ziekteverzuim door stress en burn-out te voorkomen’ aan op www.ligtpunt.nl.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 'Dominante rol ransomware, stalkerware en MFA-bypasses'
 Vijf tips voor werknemers om overmatig stress te voorkomen
 Meerderheid bedrijven gebruikt technologie om personeelstekorten aan te vullen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Manager luistert te `analytisch` naar personeel
 Negen tips om meer rust te creëren
 Geef emoties tijdens een vergadering de ruimte
 Mag een baas zijn emoties tonen?
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Waar sta jij voor als leider?
Wat heb je als leider van vandaag en morgen nodig om jouw doelen te behalen? Het antwoord op deze en andere vragen, vind je in het boek ‘Leiderschap in Beeld’ door hoogleraar Jan de Vuijst. TIAS deelt de eerste 4 hoofdstukken in een gratis e-book.
Lees verder
Houd als manager grip op de cijfers bij de groei van je organisatie
reacties
Een nieuwe taal leren, maar dan anders (1) 
Wat is er nodig voor échte duurzame en sociale impact? (1) 
De Metaverse: wat kan je er eigenlijk mee? (2) 
Helft Nederlandse werknemers last van mentale problemen, verergerd door kosten levensonderhoud (1) 
Data-savvy organisaties zijn winstgevender, veerkrachtiger en innovatiever (1) 
Hoe laat ik anderen zelf nadenken? (1) 
Zeven tips voor het omgaan met klagende medewerkers (4) 
top10
Kwart Nederlanders wil liever ander werk
Geld besparen op dataprotectie kan zorgen voor vervelende verrassingen
Jongeren hebben meer behoefte aan digitalisering op de werkplek
Investeren in de natuur loont, óók voor de economie
Wat heeft 2023 in petto voor HR? De vijf belangrijkste trends volgens Culture Amp
'De CFO gaat aan de CSO rapporteren'
Bedrijven investeren in Open Banking om besluitvorming te verbeteren
Werkgevers krijgen advies: ''Stel harde regels op, tot ontslag aan toe''
De impact van datacenters op energie-efficiëntie en de CO2-uitstoot
Ziekteverzuimpercentage 2022 na twintig jaar weer boven de vijf procent
meer top 10