zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Jongere heeft helemaal geen last van 'technostress'

7 mei 2013 - Wat nou 'technostress'? Ruim driekwart van de jongeren wordt niet warm of koud van de continue bereikbaarheid via telefoon, e-mail en/of social media. Hoewel vrienden, familie, docenten én werkgevers hen altijd en overal kunnen bereiken, leveren de belletjes, sms'jes, 'pokes' en statusupdates geen extra stress op. Dat blijkt uit onderzoek van StudentenWerk onder 529 jongeren tussen de zeventien en 30 jaar.

Het onderzoek geeft aan dat bereikbaarheid voor jongeren een duidelijke keuze is: de helft van de jongeren raakt er niet gestrest van, omdat zij er bewust voor kiezen om offline te gaan wanneer dat zo uitkomt. Ruim een kwart ervaart helemaal geen stress en vindt altijd online en bereikbaar zijn juist handig. De uitslag van dit onderzoek is verrassend, aangezien eerdere onderzoeksresultaten juist fysieke en psychische gevolgen van technostress bij werknemers aantoonden (bron: FNV, 2012). 



'Jongeren handig in reguleren van hun bereikbaarheid'

"De nieuwe generatie zit constant online, zowel privé als voor hun werk. Ze zijn flexibel en pakken ontwikkelingen op het gebied van digitale communicatie razendsnel op," verklaart Hugo de Koning, oprichter van StudentenWerk. "Zo kan iemand zijn bereikbaarheid op allerlei manieren aanpassen aan zijn eigen voorkeuren, elk social medium heeft daar opties voor. Juist jongeren hebben direct door hoe ze deze instellingen slim kunnen toepassen. Daarnaast snappen zij ook wel dat ze hardware gewoon kunnen uitzetten als dat nodig is." 

Licht panisch of geheelonthouder

Toch zijn niet alle jongeren technostressvrij. Zestien procent raakt zelfs licht in paniek in geval van onbereikbaarheid. Tot deze groep behoren opvallend veel jongeren met een universitaire opleiding. En ook onder jongeren bestaan ze: de geheelonthouders die bewust zonder smartphone of socialmediaprofiel door het leven gaan. Wel zijn zij met zeven procent in de minderheid. Het grootste deel van deze groep (34 procent) zit nog op de middelbare school. 

Mannen minder gevoelig voor technostress

Mannen zijn niet zo goed in multitasken als vrouwen, zo wil de overlevering. Toch lijken zij beter te kunnen omgaan met alle prikkels van de moderne communicatiekanalen. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat vooral mannen het praktisch vinden om continu met hun (sociale) netwerk in contact te staan (60 procent man tegenover 40 procent vrouw). Vrouwen kiezen er daarentegen weer wat vaker bewust voor om even offline te gaan, als zij niet bereikbaar willen zijn (53 procent vrouw tegenover 47 procent man). Opmerkelijk is dat in deze online-/offline-groep niet alleen de vrouwen, maar ook de hbo'ers bovengemiddeld scoren (38 procent).

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Tien tips tegen technostress
 Sociale media steeds vaker mobiel bezocht
 Studenten en ceo's: de toekomst is sociaal
 Vijf tips voor het gebruik van sociale media en e-mail
 
 
reacties
 
Ellen  |   | 
19-07-2013
 | 
21:50 uur
Er zit een verschil tussen 'technostress' ervaren en er daadwerkelijk last van hebben.
Vaak ervaar je geen stress, terwijl je er wel al last van hebt. Je hebt hetzelf alleen (helaas) niet in de gaten.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10