zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Anger Management, hoe zelfbewust bent u als manager?

21 maart 2013 - Op elke werkplek zijn er werknemers die rondlopen met grieven, overmatig veel kritiek hebben op andere mensen, boos zijn, hun stem verheffen, vervelende mails sturen of met onderdrukte woede rondlopen. We lopen allemaal het risico in de greep van woede te komen. En dit is niet zo verbazingwekkend aangezien er regelmatig spanning op de werkplek is. De structuur van een bedrijf kan de woede ook in de hand werken.

Er wordt samengewerkt met conflicterende persoonlijkheden, er zijn tegenstrijdige belangen, er is werkdruk en werkstress, druk van het management, resultaten die behaald moeten worden, financiële zorgen, privé problemen. Deze factoren kunnen gemakkelijk leiden tot frustratie, stress en uiteindelijk ongewenst gedrag in de vorm van woede. Dit stelt Sheila Neijman van succesmanagement.nl.



Managers en woedebeheersing
Managers hebben een grote rol bij het beheersen van woede op de werkvloer en hebben hierin een duidelijke voorbeeldfunctie. Voorkomen van woede is belangrijk, want boze werknemers hebben een groot effect op de arbeidsproductiviteit, de samenwerking en het ziekteverzuim.
Hoe er samengewerkt wordt is de sleutel tot een succesvol en gelukkig bedrijf.
Hoe transformeert u probleemgedrag naar effectief en gelukkig gedrag? Bent u in staat om zelf het goede voorbeeld te geven? Weet u waarom uw medewerkers boos zijn en hoe laten zij dat binnen uw bedrijf zien? 

Hoe werkt woede?
 
Woede is een natuurlijk vecht- of vluchtreactie om te overleven op een reële bedreiging. Een secundaire emotie die vaak voortkomt uit angst, stress, irritaties, frustraties of wrevel. Om boosheid te voelen, dient de Mind een bedreiging te ervaren. De vraag is of er op de werkvloer werkelijk een reële bedreiging is.
Woede gaat over onwetendheid die de werkelijkheid verkeerd inschat. Als u boosheid voelt jegens een ander, kan hij of zij geen goed doen. Elke kleinigheid of actie is een bewijs dat uw boosheid terecht is. U kijkt door een vervormend filter. Eenmaal gevangen in deze energie kunt u niet goed communiceren, praat u hard, u zegt dingen waar u later spijt van heeft en herhaalt u steeds hetzelfde alsof de ander slechthorend is. 

Strategieën voor managers 

1. Herken de woede en de oorzaken

Het woedegevoel op zichzelf is niet uw vijand, maar het is de boodschap die in de woede zit. Welke oordelen en gedachten komen er in u op over wat goed of slecht is, gelijk of ongelijk? Kijk wat er onder de boosheid ligt. Voelt u zich afgewezen, gekwetst, beschuldigt, beschaamt, in de steek gelaten, slachtoffer? Maken bepaalde situaties u altijd woedend? Als u niet werkt aan het onderliggende stuk, blijft de boosheid in uw systeem actief. U kunt van baan of werkplek veranderen, maar u ontmoet altijd collegae die uw boosheid weer activeren. Inzicht hebben in de oorzaken en voorwaarden van uw woede is de 1e stap om uw woede te kunnen temmen.

2. Welke lichamelijke reacties vertoont u?
Voelt u bijvoorbeeld een klemmende energie in de buikstreek? of spant uw maag zich? In ieder lichaam laat woede zich weer anders zien. Breng uw boosheid in kaart. Wordt u bewust van uw signalen. Heeft u eenmaal het proces van uw woede herkent, dan kunt u verder gaan met het toepassen van het tegengif.

3. Besef de gewoonte van woede
Mensen zijn gewoontedieren. We hebben alledaagse gewoonten, maar ook emotionele gewoonten. Woede is een emotionele gewoonte. Zo had manager Fred de emotionele gewoonte ontwikkeld om controle uit te oefenen op zijn medewerkers. Hij gaf regelmatig ongevraagd advies, gebruikte stemverheffing om zijn medewerkers zijn standpunt duidelijk te maken en vertrouwde niet op het oordeel van zijn medewerkers. Bewust worden van deze gewoonte geeft u de kans uzelf te herconditioneren.

4. Onderzoek uw aandeel van een situatie
Om woede te reduceren is het van belang te onderzoeken hoe u in deze situatie terecht bent gekomen en hoe u aan deze situatie meegewerkt kan hebben? Het gaat hierbij niet om de schuldvraag maar om introspectie, observatie en verantwoordelijkheid nemen. Jezelf of een ander de schuld geven, leidt automatisch tot woede, boosheid of frustratie. Het onderzoeken van een situatie leidt tot constructief nadenken over de situatie en jouw aandeel hierin. Zo voorkomt u vast te zitten in een slachtofferrol, maar leert u van de ervaringen.

5. Beantwoord boosheid met vriendelijkheid
Reageer eens totaal anders dan u gewend bent om te reageren, doe het omgekeerde. Dit is beter voor uzelf, de ander en de samenwerking. Als u uzelf traint om vriendelijk te spreken tegen collegae bent u vrij van stress. Dit is trainbaar en u kiest voor groei. Het lijkt rechtvaardig het gevoel te hebben in uw gelijk te staan maar toch creëert u een scheiding tussen u en uw collegae. Leer in stressvolle situaties verbinding te maken met uw hart. Uw hartcentrum is niet alleen een bloedpomp maar een ruimte van bewustzijn. Onderzoek wijst uit dat verbinding maken met uw hart niet alleen leidt tot een betere gezondheid maar ook tot hogere prestaties.

6. Beoefen meditatie als heartfulness
Bij emoties als woede, frustratie, stress wordt het patroon van uw hartritme veranderd. Dit is voor uw brein een signaal dat er stress is. Door heartfulness toe te passen, wordt de aanmaak van stresshormonen gereduceerd en de aanmaak van gelukshormonen bevordert. Verbeteringen door het toepassen van heartfulness blijkt een significant positief effect te hebben. Werknemers ervaren een afname van woede, meer eigenwaarde en voelen zich beter in hun lijf. Heartfulness is gemakkelijk toe te passen op werk. Hoe?
- Hartfocus: sluit uw ogen en adem regelmatig. Verplaats uw aandacht naar uw hart.
- Hartademhaling: visualiseer dat u ademt door uw hart.
- Hartgevoel: denk vervolgens aan iemand of iets waar u erg gelukkig van wordt of voel dankbaarheid of liefde of herinner een liefdevolle situatie. Beleef dit opnieuw en voel de liefde en dankbaarheid in uw lichaam. Probeer het even vast te houden.
Door deze oefening dagelijks toe te passen zullen stresshormonen afnemen en ervaart u meer veerkracht. Het versterkt de positieve emoties en werkt als tegengif voor woede.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 (Professioneel) gelukkige werknemers leven en werken langer
 Wees lief voor uw boze collega
 Zeven manieren om uw temperament in toom te houden
 Succesvolle manager weet woede te bedwingen
 
 
reacties
 
gevolgen van stress  |   | 
23-03-2013
 | 
14:31 uur
Interessant artikel. Ik ervaar persoonlijk dat managers vaak veel te erg in hun gelijk gesteld willen worden, in plaats van voor groei voor onderneming en persoonlijke groei te kiezen. Het is daarom ontzettend belangrijk dat er veel meer aan psychologische ontwikkeling wordt gedaan binnen bedrijven. Aan het begin lijkt het een kostenpost, maar op lange termijn verdient het zich dik terug, zoals ook in het artikel wordt aangegeven.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10