zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Wie is de Mol in uw organisatie?

20 maart 2013 - Het populaire tv programma Wie is de Mol is bij velen bekend. Maar herkent u ook de mol binnen uw eigen team? Een mol is iemand die het moraal van het team voortdurend onderuit haalt. Dit doet deze ‘dwarsligger’ over het algemeen door middel van onderling klagen en mopperen, maar openbaar zal de mol steevast zijn lippen stijf op elkaar houden. Dit stelt Reinier Meijer, mede eigenaar van Get Events.

Ook het pesten en treiteren van collega's is iets waar mollen een handje van hebben. Sommige personen zullen het pesten namelijk nooit ontgroeien. Deze pesterijen zullen binnen het team voor veel spanning zorgen en een optimale teamprestatie in de weg staan. Meestal is de manager zich er niet eens van bewust dat er binnen zijn team een mol rondwaart die stilletjes maar gestaag aan de fundering knaagt. Wordt dit te laat opgemerkt dan is de kans groot dat het team als een kaartenhuis in elkaar stort. 



Let op
Oplettendheid is dus geboden! Vaak zijn het ook de managers zelf die deze ‘mollen’ creëren. Een autoritaire stijl van leiding geven kweekt het sentiment waar een mol in gedijt. Probeer daarom zoveel mogelijk een open discussie aan te gaan en constant na te gaan wat er speelt binnen het team. Een leidinggevende die midden in het team staat verlaagt namelijk de drempel voor een gezonde discussie en kan zo veel frustratie voorkomen en wegnemen. 

Teambuilding

Een beproefde manier om de samenhang binnen het team te versterken zijn teambuilding activiteiten. Een citygame of een teambuildingsuitje zijn bijvoorbeeld manieren om de  teamspirit en het groepsgevoel binnen uw bedrijf te verbeteren. Leuke uitjes en teambuildingsdagen hoeven bovendien niet veel te kosten. Zo kan een citygame ervoor zorgen dat alle neuzen weer dezelfde kant op gaan staan en iedereen weer met elkaar door een deur kan. Zolang competitie en samenwerking op een ludieke manier centraal zal staan binnen uw team zult u hiervan de voordelen ondervinden.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Pesten op het werk leidt tot vertrek, ontslag en stress
 Vijf tips waarmee u pesters kunt aanpakken
 Negen dingen die u niet moet doen als u een bedrijfsuitje organiseert
 Bedrijfsuitje: een ontspannende of juist risicovolle onderneming?
 
 
reacties
 
Margreeth Kooij  |   | 
20-03-2013
 | 
14:44 uur
Leuke titel, zwakke inhoud, sterke manier om verkapte reclame te maken. Ik heb zelden - nee nooit - meegemaakt dat 'een teamuitje' de oplossing is voor beschadigde teams. En daar hebben we het echt over als er sprake is van pesten en verzieking van de sfeer. Dan is er nodig dat er weer verbinding komt met de 'bedoeling' van het team. Dat teamleden zich met hun persoonlijke waarden daaraan verbinden. Dat leidende principes worden afgeleid van die waarden, zodat op concreet gewenst en overeengekomen gedrag feedback mogelijk is. En dat daar leiding aan gegeven wordt. Teamuitjes zijn leuk, nodig, welkom, maar als middel om beschadigingen weg te werken is het meestal een pleister plakken op een gebroken been.
H Visser  |   | 
27-03-2013
 | 
18:11 uur
Onder het mom van nieuws word hier ordinair reclame gemaakt voor een bedrijf.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10