Pesten op het werk leidt tot vertrek, ontslag en stress
16 december 2011 -
Heel aardig zijn we niet altijd voor onze collega’s, maar wanneer wordt een geintje een pesterij? Lang niet al het vervelende gedrag op de werkvloer ervaren mensen als pesten. Maar als iemand zich wel gepest voelt, heeft dat serieuze gevolgen. Dit blijkt uit onderzoek van Intermediair onder 530 hoogopgeleiden.
60 procent is het wel eens overkomen dat collega’s onaardige opmerkingen over hen maakten achter hun rug om. 45 procent van deze mensen heeft dat ook ervaren als pesten. 34 procent van respondenten ontvingen belangrijke e-mails of documenten niet en werden buiten de loop gehouden. 45 procent van hen voelde zich daardoor gepest. Als spullen geleend waren en expres niet teruggebracht werden, voelde 67 procent zich gepest. Zes procent van respondenten heeft dat wel eens meegemaakt.
Serieuze gevolgen
Als het gepest niet vanzelf ophoudt, zit er vaak voor de gepeste niet veel anders op dan te vertrekken: zeven procent van de gepeste respondenten veranderde van functie in hetzelfde bedrijf. Twaalf procent vertrok naar een andere werkgever. Een respondent is zelfs ontslagen nadat hij het pesten aankaartte. Slechts in vier procent van de gevallen werd de pester overgeplaatst. Twaalf van de 530 respondenten heeft als gevolg van pesten enige tijd ziek thuis gezeten. Pesten vertaalde zich ook regelmatig in stress. Die stress wordt weer afgereageerd op het thuisfront, meldden
respondenten.
Actie ondernemen
Wie gepest werd zocht steun bij directe collega’s (36 procent) of sprak met de pester zelf (34 procent). 33 procent ondernam helemaal geen actie als hij gepest werd. De meeste vonden het pesten niet erg genoeg om actie te ondernemen, maar sommige respondenten deden ook niets omdat ze zich niet wilden laten kennen. Eén respondent had een straffe oplossing. Hij gaf zijn pester een tik. "Die doet het nooit meer.
Pesten op het werk leidt regelmatig tot burnout bij de gepeste medewerker. Indien de werkgever onvoldoende maatregelen neemt tegen het pestgedrag, kan deze aansprakelijk zijn voor de (im)materiële schade die de met burnout uitgevallen werknemer lijdt.
Joost
|
|
16
-
12
-
2011
|
09
:
36
uur
Helaas gebeurt dit steeds vaker en erger nog het management werkt er zelfs aan mee. Mensen die het dan aankaarten halen bakzeil, zelfs bij de afdeling H.R. wordt (als er iemand van het management bij betrokken is) het voordeel van de twijfel altijd aan de leidinggevende gegeven.
Jammer, maar het is niet anders. Al hoewel ik wel van mening ben dat men vroeg of laat zelf het slachtoffer wordt.
Humor is belangrijk voor een prettige een prettige werkomgeving. Lachen op het werk houdt mensen gezond en motiveert tot goede prestaties. In een optimale situatie moet het werk zelf boeiend en uitdagend zijn, moeten de werkomstandigheden arbo-technisch in orde zijn en men moet met een zeker enthousiasme naar kantoor gaan. In een gezonde werksituatie is het maken van grapjes dan ook heel normaal. Ook grapjes en een pesterijtje waarbij een collega soms voor joker wordt gezet zijn zeker acceptabel, mits de werkomgeving veilig is en degene die “het slachtoffer” is van zo’n grapje daarover ook zelf (achteraf) kan lachen. Maar als deze grappen niet in collegialiteit worden gemaakt en als er kwaadaardige intenties mee zijn gemoeid en als de werkomgeving niet veilig is, dan is er sprake van pesten dat niet meer acceptabel is. Het is evident dat deze vorm van pesten zeer ernstige gevolgen voor het slachtoffer kan hebben. Gezondheidsproblemen met een hoog ziekteverzuim, burn-out en soms zelf zelfmoord kan het gevolg zijn.
Een goede leidinggevende zal zich moeten bekommeren om het welzijn van elke van zijn medewerkers. En hij zal ook op dat aspect door zijn leidinggevende beoordeeld moeten worden. Dat betekent dat hij / zij de ogen open moet houden voor wat er op de werkvloer gebeurt. Management by walking aorund is nog steeds een kenmerk van een goede leiding gevende. De manager zal niet alleen te allen tijde het aanspreekpunt voor elke medewerker moeten zijn als deze klaagt over pesten of ander niet integer gedrag. Maar hij zal ook zelf alert moeten zijn op wat er zoal in zijn werkomgeving gebeurt. Een regelmatig ziekteverzuim moet een lampje doen branden. Wat is er daadwerkelijk aan de hand? Ook de arbo-arts zal dit aspect in beschouwing moeten nemen bij een medewerker die zich frequent zie meldt. Het moet een van zijn checkpunten zijn. Datzelfde geldt voor P&O en HRM-adviseurs. En ook de bestuurder en de Ondernemingsraad moeten het thema pesten als vast punt op hun overlegagenda hebben.
Is de leidinggevende in staat om, als hij ontdekt dat er sprake is van pesten op het werk, dit aan te pakken. Heeft hij daarvoor voldoende communicatieve vaardigheden in zijn pakket? Kan hij de goede vragen stellen? En kan hij voor hulp en ondersteuning bij een functionaris bij zijn organisatie terecht?
Dit zijn allemaal onderwerpen waaraan in een geode organisatie voortdurende aandacht moet worden besteed. Hoge productie en output en een efficiënte werkwijze zijn belangrijk voor de winstgevendheid en het voortbestaan van een organisatie. Maar deze doelstellingen kunnen alleen worden bereikt als de organisatie en de medewerkers gezond zijn. Adequate maatregelen en snelle actie in gevallen van pesten op het werk dragen daar dus absoluut aan bij. En een manager die zelf mee gaat pesten is ongeschikt voor zijn taak.
Humor is belangrijk voor een prettige een prettige werkomgeving. Lachen op het werk houdt mensen gezond en motiveert tot goede prestaties. In een optimale situatie moet het werk zelf boeiend en uitdagend zijn, moeten de werkomstandigheden arbo-technisch in orde zijn en men moet met een zeker enthousiasme naar kantoor gaan. In een gezonde werksituatie is het maken van grapjes dan ook heel normaal. Ook grapjes en een pesterijtje waarbij een collega soms voor joker wordt gezet zijn zeker acceptabel, mits de werkomgeving veilig is en degene die “het slachtoffer” is van zo’n grapje daarover ook zelf (achteraf) kan lachen. Maar als deze grappen niet in collegialiteit worden gemaakt en als er kwaadaardige intenties mee zijn gemoeid en als de werkomgeving niet veilig is, dan is er sprake van pesten dat niet meer acceptabel is. Het is evident dat deze vorm van pesten zeer ernstige gevolgen voor het slachtoffer kan hebben. Gezondheidsproblemen met een hoog ziekteverzuim, burn-out en soms zelf zelfmoord kan het gevolg zijn.
Een goede leidinggevende zal zich moeten bekommeren om het welzijn van elke van zijn medewerkers. En hij zal ook op dat aspect door zijn leidinggevende beoordeeld moeten worden. Dat betekent dat hij / zij de ogen open moet houden voor wat er op de werkvloer gebeurt. Management by walking aorund is nog steeds een kenmerk van een goede leiding gevende. De manager zal niet alleen te allen tijde het aanspreekpunt voor elke medewerker moeten zijn als deze klaagt over pesten of ander niet integer gedrag. Maar hij zal ook zelf alert moeten zijn op wat er zoal in zijn werkomgeving gebeurt. Een regelmatig ziekteverzuim moet een lampje doen branden. Wat is er daadwerkelijk aan de hand? Ook de arbo-arts zal dit aspect in beschouwing moeten nemen bij een medewerker die zich frequent zie meldt. Het moet een van zijn checkpunten zijn. Datzelfde geldt voor P&O en HRM-adviseurs. En ook de bestuurder en de Ondernemingsraad moeten het thema pesten als vast punt op hun overlegagenda hebben.
Is de leidinggevende in staat om, als hij ontdekt dat er sprake is van pesten op het werk, dit aan te pakken. Heeft hij daarvoor voldoende communicatieve vaardigheden in zijn pakket? Kan hij de goede vragen stellen? En kan hij voor hulp en ondersteuning bij een functionaris bij zijn organisatie terecht?
Dit zijn allemaal onderwerpen waaraan in een geode organisatie voortdurende aandacht moet worden besteed. Hoge productie en output en een efficiënte werkwijze zijn belangrijk voor de winstgevendheid en het voortbestaan van een organisatie. Maar deze doelstellingen kunnen alleen worden bereikt als de organisatie en de medewerkers gezond zijn. Adequate maatregelen en snelle actie in gevallen van pesten op het werk dragen daar dus absoluut aan bij. En een manager die zelf mee gaat pesten is ongeschikt voor zijn taak.