zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Dé twee principes achter verkoopsucces

15 maart 2013 - Wilt u ontdekken welke principes zorgen voor een sterke spin off in uw verkoopresultaten? Chris Loos, partner en sales trainer bij Excellent Verkooptraining, vertelt hoe u dat doet:  "Het is simpel en toch zijn het de twee krachtigste hulpmiddelen om veel beter te verkopen: discipline en de juiste dingen doen." Hieronder gaat hij op deze twee onderdelen in.

1. Discipline


Het lijkt wel of sommige verkopers slagen in alles wat ze ondernemen. Een bloeiend klantenbestand, grote accounts en een hoge mate van klanttevredenheid. Wanneer u zulke professionals beter leert kennen ontdekt u dat voor hen bijna altijd één ding een belangrijke rol speelt: discipline. De sleutel van discipline is simpel: neem vooraf de beslissing en bereid u voor. Plan eerst onaangename acties, zodat u later kunt genieten van de plezierige acties. Heeft u moeite met koude acquisitie, doe dit dan meteen wanneer u ’s morgens op kantoor komt. Leg de avond ervoor alles klaar zodat u meteen kunt beginnen. Bij zin of geen zin, jammer dan; het besluit is genomen. Afspraak is afspraak.
Gaat het dan nog niet soepel? Zet dan aansprakelijkheid in. Vraag twee collega’s u drie weken elke dag aan te spreken op uw beslissing. 

2. De juiste dingen doen

Dan het tweede principe voor succes in verkopen. Loos neemt het model dat Stephen Covey gebruikte. Het eerste blok hierbij: kwesties die direct aandacht eisen. Ze zetten u onder druk; ze dwingen tot actie. Vaak zijn het leuke dingen, maar veelal onbelangrijk op lange termijn. Dit neemt veel mensen compleet in beslag. Zolang u zich richt op dit blok wordt het als maar groter totdat het u volledig beheerst.
Niet dringende, maar belangrijke activiteiten vallen in blok twee en hebben te maken met resultaten, met uw voornaamste doelstellingen. Zaken die u echt moet uitblokken in uw agenda. Succesvolle verkopers doen heel weinig met blok één, maar opereren het meest in blok twee. Dit zijn activiteiten die niet dringend, maar wel belangrijk zijn, denk aan:
• Klantrelaties en deze excellent onderhouden;
• (Reclame) campagnes plannen over een lange termijn;
• Oefenen met verkoopvaardigheden en de voorbereiding van verkoopgesprekken. 

‘Nee’ leren zeggen

Wilt u hoog rendement, richt u dan op ‘blok twee activiteiten.’ Soms zult u dan ‘nee’ moeten zeggen tegen activiteiten die wel leuk zijn. Leer ook nee zeggen tegen uw baas of uw collega. Een voorbeeld: ‘Zo te horen gaat het om een prachtig project. Ik voel me zeer gevleid dat je me daarvoor vraagt. Maar om verschillende redenen kan ik er niet aan meedoen. Nogmaals, ik vind het bijzonder aardig van je dat je me ervoor gevraagd hebt.’

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Marketeer richt zich in 2013 op bestaande klanten
 Voicemails inspreken, zo doet u dat!
 De zeven sleutels van de Elevator Pitch (deel één)
 Klanten ergeren zich mateloos aan verkooptelefoontjes
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10