zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

De zeven sleutels van de Elevator Pitch (deel één)

14 maart 2012 - Het valt vaak op hoe moeilijk professionals het vinden duidelijk te maken wat ze doen en vooral wat hun meerwaarde is. In veel situaties, zoals bij netwerkbijeenkomsten is de 'Elevator Pitch' een goed hulpmiddel. Chris Loos, partner en sales trainer bij Excellent Verkooptraining, vertelt.

Een Elevator Pitch is een gedegen bedrijfsboodschap van circa 40 seconden die:


• de waarde van uw bedrijf beschrijft en
• het voordeel dat de klant van uw product of dienst heeft.
Een elevator pitch is dus een bedrijfspresentatie die u op ieder moment kunt afsteken. Bijvoorbeeld als u een lift instapt en iemand u vraagt wat voor werk u doet. 

Het doel

Het doel van een Pitch is interesse te winnen, zodat er een afspraak komt óf dat u doorverwezen wordt naar iemand die interessant voor u zou kunnen zijn.
Iedereen die u ontmoet kan een potentiële klant zijn – of kan u naar een potentiële klant doorverwijzen.  

1. Wie is uw gesprekspartner?

Stel voor uw Elevator Pitch een vraag om aan te sluiten bij de luisteraar. Bij investeerders, concentreert u zich op de vraag hoe u en uw organisatie van plan zijn geld te maken. Bij een prospect moet uw nadruk liggen op het probleem dat u voor hem kunt oplossen en bij bevriende relaties richt u zich op hun netwerk.
Formuleer een aantal vragen om de luisteraar in te schatten zodat u de juiste Elevator Pitch richt aan de juiste personen.
Voorbeeld: ‘Welke rol vervult u binnen …’ 

2. Product en positionering
Kies uit uw product- of dienstenmix de drie meest belangrijke producten of diensten met het meest onderscheidende klantvoordeel. Noteer ze en vat ze hierna zo kort mogelijk samen.
Beschrijf duidelijk voor welke doelgroep uw product geschikt is. Deze focus helpt de prospect helder te krijgen of uw dienst interessant voor hem is.
Voorbeeld: Ik ben commercieel trainer en ik help mensen op het gebied van verkoop in topconditie te komen, zodat ze meer plezier beleven aan verkoop én meer omzet maken. Laat mensen even nadenken en vraag dan bijvoorbeeld ...
Hoe professionaliseren jullie je verkoop? 

3. Voor welk probleem biedt u oplossingen

Uw producten lossen problemen op die klanten hebben. Beschrijf de problemen die u oplost voor uw klanten. Uw gesprekspartner zal zich al dan niet herkennen in dat probleem en geïnteresseerd zijn hoe u hem van zijn probleem af kunt helpen.
Voorbeeld: Wilt u soms niet méér verkopen, korting terugdringen of meer afspraken maken in uw acquisitie? 

4. Wat levert uw oplossing de prospect op

Het interesseert mensen alleen wat uw product of dienst hen kan opleveren. Uw oplossing is een middel waarmee de prospect zijn doel kan bereiken. Bedenk welke voordelen de prospect heeft van uw oplossing. De prospect moet na uw boodschap denken: ‘hé, daar word ik beter van, daar wil ik meer van weten.’
Voorbeeld: Ik mag u vertellen dat de helft van onze klanten na 2 dagen training al merkbaar meer succes boekt in hun verkoopgesprekken ... en er daardoor meer plezier in heeft ... wie wil dat nou niet?
Praat dus niet, zoals veel professionals, over de specificaties van uw product of het proces. Maak expliciet de vertaalslag, voor uw prospect, naar de oplossing, het voordeel van uw product of dienst.
Een Elevator Pitch laat u nadenken over de kern van uw bedrijf. In de praktijk blijkt het lastig te zijn commercieel sterk te verwoorden welke unieke oplossingen, USP's (Unic Selling Propositions) uw producten hebben vanuit de prospect bekeken. Een begin is uzelf de vraag ‘en dus?’ te stellen nadat u een producteigenschap hebt genoemd.

De volgende tips volgen binnenkort.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Werkzoekenden geloven in meerwaarde van video bij solliciteren
 Hoe werkt dat eigenlijk, het structureren van ongestructureerde data?
  Ontslagen? Liever een baan dichtbij dan hoger loon
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Zeven tips om succesvoller te netwerken
 Social media veranderen communicatievak
 Acht tips om u naar een nieuwe baan te netwerken
 Hoe vindt u een baan via uw netwerk? Twaalf do’s en don’ts
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Succesvol je geld beleggen? Doe het online!
reacties
Shell meest favoriete werkgever in 2018 (1) 
Vijf tips voor de inrichting van de werkplek van de toekomst (1) 
Gebrek aan digivaardigheid op de werkvloer staat vooruitgang in de weg (3) 
Rente omhoog, lenen wordt duurder (1) 
Europese banken blind voor impact fintechs (1) 
50 procent Nederlanders heeft wel eens collega gedatet (1) 
Werkgever wil rol spelen bij ongezonde levensstijl medewerker  (3) 
top10
Rente omhoog, lenen wordt duurder
Hoe bouwt u aan een succesvolle bedrijfscultuur?
Tips om uw kantoortuin optimaal te benutten
Uitrol 5G onzeker door gaten in glasvezelinfrastructuur
De belangrijkste technologietrends voor 2019
Pensioenfondsen maken goede start in 2019
Shell meest favoriete werkgever in 2018
Banken hebben online gegevenstransport onvoldoende beveiligd
Ontslagen? Liever een baan dichtbij dan hoger loon
Smart home markt groeit tot 1,7 miljard euro
meer top 10