zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

De zeven sleutels van de Elevator Pitch (deel één)

14 maart 2012 - Het valt vaak op hoe moeilijk professionals het vinden duidelijk te maken wat ze doen en vooral wat hun meerwaarde is. In veel situaties, zoals bij netwerkbijeenkomsten is de 'Elevator Pitch' een goed hulpmiddel. Chris Loos, partner en sales trainer bij Excellent Verkooptraining, vertelt.

Een Elevator Pitch is een gedegen bedrijfsboodschap van circa 40 seconden die:


• de waarde van uw bedrijf beschrijft en
• het voordeel dat de klant van uw product of dienst heeft.
Een elevator pitch is dus een bedrijfspresentatie die u op ieder moment kunt afsteken. Bijvoorbeeld als u een lift instapt en iemand u vraagt wat voor werk u doet. 

Het doel

Het doel van een Pitch is interesse te winnen, zodat er een afspraak komt óf dat u doorverwezen wordt naar iemand die interessant voor u zou kunnen zijn.
Iedereen die u ontmoet kan een potentiële klant zijn – of kan u naar een potentiële klant doorverwijzen.  

1. Wie is uw gesprekspartner?

Stel voor uw Elevator Pitch een vraag om aan te sluiten bij de luisteraar. Bij investeerders, concentreert u zich op de vraag hoe u en uw organisatie van plan zijn geld te maken. Bij een prospect moet uw nadruk liggen op het probleem dat u voor hem kunt oplossen en bij bevriende relaties richt u zich op hun netwerk.
Formuleer een aantal vragen om de luisteraar in te schatten zodat u de juiste Elevator Pitch richt aan de juiste personen.
Voorbeeld: ‘Welke rol vervult u binnen …’ 

2. Product en positionering
Kies uit uw product- of dienstenmix de drie meest belangrijke producten of diensten met het meest onderscheidende klantvoordeel. Noteer ze en vat ze hierna zo kort mogelijk samen.
Beschrijf duidelijk voor welke doelgroep uw product geschikt is. Deze focus helpt de prospect helder te krijgen of uw dienst interessant voor hem is.
Voorbeeld: Ik ben commercieel trainer en ik help mensen op het gebied van verkoop in topconditie te komen, zodat ze meer plezier beleven aan verkoop én meer omzet maken. Laat mensen even nadenken en vraag dan bijvoorbeeld ...
Hoe professionaliseren jullie je verkoop? 

3. Voor welk probleem biedt u oplossingen

Uw producten lossen problemen op die klanten hebben. Beschrijf de problemen die u oplost voor uw klanten. Uw gesprekspartner zal zich al dan niet herkennen in dat probleem en geïnteresseerd zijn hoe u hem van zijn probleem af kunt helpen.
Voorbeeld: Wilt u soms niet méér verkopen, korting terugdringen of meer afspraken maken in uw acquisitie? 

4. Wat levert uw oplossing de prospect op

Het interesseert mensen alleen wat uw product of dienst hen kan opleveren. Uw oplossing is een middel waarmee de prospect zijn doel kan bereiken. Bedenk welke voordelen de prospect heeft van uw oplossing. De prospect moet na uw boodschap denken: ‘hé, daar word ik beter van, daar wil ik meer van weten.’
Voorbeeld: Ik mag u vertellen dat de helft van onze klanten na 2 dagen training al merkbaar meer succes boekt in hun verkoopgesprekken ... en er daardoor meer plezier in heeft ... wie wil dat nou niet?
Praat dus niet, zoals veel professionals, over de specificaties van uw product of het proces. Maak expliciet de vertaalslag, voor uw prospect, naar de oplossing, het voordeel van uw product of dienst.
Een Elevator Pitch laat u nadenken over de kern van uw bedrijf. In de praktijk blijkt het lastig te zijn commercieel sterk te verwoorden welke unieke oplossingen, USP's (Unic Selling Propositions) uw producten hebben vanuit de prospect bekeken. Een begin is uzelf de vraag ‘en dus?’ te stellen nadat u een producteigenschap hebt genoemd.

De volgende tips volgen binnenkort.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Het recept voor de ideale vacature
 Digitale-competentiekloof schaadt internationale bedrijven
 Kwart bedrijven ervaart personeelstekort
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Zeven tips om succesvoller te netwerken
 Social media veranderen communicatievak
 Acht tips om u naar een nieuwe baan te netwerken
 Hoe vindt u een baan via uw netwerk? Twaalf do’s en don’ts
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
De éénjarige opleiding tot Qualified Bedrijfskundige
Leer bedrijfskundige kennis integraal toe passen in complexe en continu veranderende situaties. Een unieke opleiding waar aandacht is voor kennis, vaardigheden én jouw persoonlijke ontwikkeling! Start 29 oktober, download nu de brochure!
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Stuur je medewerkers veilig en voordelig de weg op
Belang van een goede werkgeversverklaring
Waar voldoet een goede website voor jouw bedrijf aan?
De juiste planning voor een feilloze bedrijfsverhuizing
reacties
Hoe kunt u slaaptekort van uw medewerkers oplossen? (1) 
De klant is koning, maar is uw medewerker dat ook?  (1) 
Ultieme teambuilding: met het team op vakantie (1) 
HR-beslisser: starters met traineeship mogen meer verdienen dan starters zonder (1) 
De hoge werkdruk grootste probleem in organisaties (1) 
Luieroorlog lijkt voorbij (1) 
Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties (1) 
top10
Hoe kunt u slaaptekort van uw medewerkers oplossen?
Zeven tips voor sneller burn-out herstel (video)
Zakelijke rijder gaat het liefst met zijn leaseauto op vakantie
De klant is koning, maar is uw medewerker dat ook?
Opleiders populairste doelwitten cyberaanvallen
Vijf slimme manieren die u helpen uw concurrenten te overtreffen
Automobilist kijkt naar werkgever voor opladen elektrische zakelijke auto
Dekkingsgraad duikt onder kritieke grens
Nieuwe tech tools die uw wervingsproces kunnen moderniseren
Vijf fabels over het hergebruiken van software
meer top 10