zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Consumentenuitgaven blijven over het algemeen gelijk in vierde kwartaal 2012

7 maart 2013 - De consumentenuitgaven over het vierde kwartaal in 2012 dalen met 0,1 procent afgezet tegen dezelfde periode in 2011, maar verbeteren zich wel ten opzichte van het derde kwartaal. Dat komt voornamelijk door drie van de vijf grootste economieën. Dit blijkt uit Visa Europa's barometer van de consumentenuitgaven in de Europese Unie.

De consumentenuitgaven in de gehele Europese Unie zijn in het vierde kwartaal van 2012 gekrompen met -0,1 procent, vergeleken met hetzelfde kwartaal in 2011. Al lagen de uitgaven net iets lager op jaarbasis, dit betekent wel een verbetering ten opzichte van het derde kwartaal van 2012. In dat kwartaal lagen de uitgaven nog 1,7 procent lager dan in dezelfde periode in 2011.



Afname én toename uitgaven
De totale uitgaven namen als geheel licht af. Toch is het tempo van de afname teruggelopen, mede omdat in drie van de vijf grootste economieën de uitgaven weer toenamen. Na een afname in het derde kwartaal in 2012, namen de uitgaven in het vierde kwartaal in Frankrijk nu toe met 1,3 procent op jaarbasis. In het Verenigd Koninkrijk werd een groei van 2,1 procent opgetekend. Duitsland zette zijn groei van de uitgaven in het derde kwartaal voort met een stijging van 2,6 procent in het laatste kwartaal van 2012. Italië en Spanje - de vierde en vijfde economie van de EU - zagen daarentegen de gezinsuitgaven in het vierde kwartaal nog weer sneller dalen (met respectievelijk -7,6 procent en -6,5 procent). Ook Portugal en Griekenland lieten een verdere daling van de uitgaven optekenen (respectievelijk -7,4 procent en -2,0 procent), al is die daling minder drastisch dan in het derde kwartaal van 2012.
Van de 27 lidstaten werd in veertien landen in het vierde kwartaal van vorig jaar een toename van de gezinsuitgaven genoteerd. Het voorgaande kwartaal waren dat er nog vijftien. De sterkste prestaties voor het kwartaal werden genoteerd in de Oost-Europese landen. Met name Letland en Bulgarije rapporteerden een opmerkelijke groei van de uitgaven. Ook Zweden en Tsjechië kenden een sterk groeipercentage.

Positief teken
"2012 bleek een wat gematigd jaar voor de gezinsuitgaven in de EU," aldus Philip Symes, Chief Financial Officer bij Visa Europa: "Op jaarbasis werd in drie van de vier kwartalen een afname genoteerd. Aan het eind van het jaar namen de uitgaven echter weer een positieve wending en werd bijna toch nog het uitgavenniveau van 2011 bereikt. Met name het feit dat de uitgaven weer toenamen in een aantal van de grootste economieën in de EU is een positief teken. Deze landen stimuleren vaak de groei. Wij hebben dan ook goede hoop dat deze trend zich in 2013 zal voortzetten."

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Belang versimpelde producten voor opkomende markten steeds groter
 Garantie blijft vragen oproepen
 Consument krijgt meer grip op reclame
 Liever korting dan een kus
 
 
reacties
 
Adriana van Schalken  |   | 
7-03-2013
 | 
12:09 uur
En hoe gaat het met het consumenten vertrouwen van Nederland op dit moment? Met alle berichten over bezuinigingen, het verhogen van de huur etc?

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10