zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Valentijnslessen voor managers

14 februari 2013 - Het is weer Valentijnsdag. Het moment waarop we onze geliefden even wat extra aandacht geven in de vorm van bloemen, cadeautjes of chocolade. Wat de vorm ook is, het heeft vaak als doel de onderlinge verbondenheid een extra boost te geven. En laten we eerlijk zijn, we voelen ons maar wat fijn in die momenten van verbondenheid. Maar wat kan een manager hier mee?


Jan-Willem Bouwmeester, trainer en adviseur Mondelinge Communicatie van de Boertiengroep, geeft antwoord. Oxytocine wordt ook wel het liefdeshormoon genoemd. Het is een stofje dat wordt aangemaakt in de hypofyse, dat midden in ons brein ligt. Oxytocine speelt een belangrijke rol bij het verbinden van sociale contacten met gevoelens van plezier, hechting en vertrouwen. Bij zogende moeders zorgt het voor de toeschietreflex noodzakelijk voor borstvoeding en moederbinding. "Oxytocine verbindt ons met andere mensen. Het zorgt ervoor dat we voelen wat andere mensen voelen," aldus Paul Zak, in zijn TED Talk Trust, Morality and Oxytocin. 



Knuffel
Het idee dat er één stofje is dat al deze warme gevoelens veroorzaakt, spreekt tot de verbeelding. Dit zien we terug in allerlei zalfjes en andere middeltjes die de naam oxytocine gebruiken. Het mooie van oxytocine is dat het al snel wordt aangemaakt. Bij een goede knuffel begint de hypofyse al hard te werken. Geen wonder dat mensen erg blij worden van Free Hugs. Wanneer we echt intiem zijn met die belangrijke ander, dan komt de aanmaak flink op gang. En op die momenten dat we extra aandacht hebben voor elkaar - zoals op 14 februari - dan voelen we ons goed én verbonden met elkaar. 

Het sociale smeermiddel
Maar waarom zouden we deze stof alleen met Valentijn benutten? Er zijn moment, zoals met Kerst en Valentijn, dat we de verbinding extra op zoeken. Met alle warme gevoelens en gevolgen van dien. Toch zijn we gedurende de rest van het jaar minder gebrand op het gevoel van verbondenheid. Dat geldt ook voor de werkvloer. En dat terwijl onderzoek uitwijst dat een toename van oxytocine het gevoel van vertrouwen en de empathie vergroot en relaties verstevigt, stress verlicht en seksuele opwinding stimuleert. Nu is dit laatste effect wellicht minder wenselijk op het werk, maar de overige effecten zijn zeer wenselijk! Voor zowel collegialiteit als productiviteit. 

Tips voor de manager
• Maak tijd vrij voor uw medewerkers, al is het maar even.
• Deel uw persoonlijke leven en vraag naar dat van uw medewerkers.
• Vier successen en spreek waardering uit.
• Geef dat schouderklopje of die high five.
• Geef uw medewerkers oprechte aandacht.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg
 Consumentenuitgaven in juni nog steeds tien procent lager dan in 2019
 Vacaturetrend: op weg naar herstel
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Gelukkig op het werk, gelukkig thuis
 In vijf stappen naar een betere conflicthantering
 Nederlandse werknemer gelooft in charismatisch leiderschap
 Wees lief voor uw boze collega
 
 
reacties
 
Bierges  |   | 
14-02-2013
 | 
11:09 uur
Iedere dag is de liefde omarmen!

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: Segmentatie en profielverrijking in e-mail marketing
Je weet ongetwijfeld dat gesegmenteerde mailings beter aansluiten op je lezerspubliek en om die reden betere ratio’s scoren, maar waar moet je beginnen? Laat dit Spotler white paper je inspireren en op weg helpen.
Download het white paper
 
Lees verder
Geregistreerde Nederlandse elektrische auto's groeit alsmaar door
reacties
(Wanneer) geven we elkaar weer een hand? (2) 
Digital nomad heeft behoefte aan persoonlijk contact met community (2) 
Autobezit voor Nederlanders nog belangrijker in coronatijden (1) 
Helft Nederlanders nog nooit overgestapt van autoverzekering (1) 
Helft bedrijven heeft moeite met datamanagement (1) 
Ook Renault en Nissan snijden in prijzen elektrische auto's (1) 
Vier op de tien vinden klantenservice financiële dienstverleners ondermaats  (2) 
top10
Pandemie heeft drastische gevolgen voor werk en inkomen Millennials en Generatie Z
Thuiswerker is zich tijdens lockdown meer bewust geworden van cybersecurity
Bijna alle partners willen aanvullend geboorteverlof opnemen
Vier redenen waarom het nieuwe werken beter is
Skillspaspoort gaat cv vervangen
“Digitale les heeft positieve invloed op prestaties leerlingen”
Een vijfde verzwijgt kinderwens tijdens sollicitatieproces
Onderzoek naar communicatie in crisistijd: laat vooral van u horen!
Corona-klagen
Respons jongeren op direct mail hoger dan oudere generaties
meer top 10