zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

MVO-trends bieden volop kansen

28 januari 2013 - MVO Nederland verwacht dat de markt voor duurzame producten en diensten de komende jaren met tientallen procenten blijft stijgen. De vraag naar klimaatneutrale, energiezuinige, gezonde en streekgebonden producten neemt zowel in Nederland als internationaal sterk toe.

Ook ontwikkelingslanden en opkomende markten worden steeds interessanter voor Nederlandse bedrijven. Cleantech, voeding, gezondheid en zorg bieden duurzame ondernemers veel nieuwe mogelijkheden. Dit zijn enkele conclusies uit het nieuwste trendrapport van MVO Nederland.



Volop kansen
Tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst van MVO Nederland overhandigde directeur Willem Lageweg het eerste exemplaar van het Trendrapport 2013 aan prof. dr. Maarten Hajer, directeur van het Planbureau voor de Leefomgeving. Lageweg: "Het trendrapport staat bol van kansen voor heel ondernemend Nederland, van multinational tot kleine ondernemer."

Trends
De studie van MVO Nederland beschrijft tien belangrijke trends in de wereld van maatschappelijk verantwoord ondernemen, waaronder:
• Kleine en lokale initiatieven op het gebied van onder andere energieproductie, voeding en zorgverlening schieten als paddenstoelen uit de grond.
• Door de opkomst van nieuwe kringloopconcepten wordt het gebruik van producten voor consumenten belangrijker dan het eigendom. Leasen en lenen worden daardoor belangrijker dan kopen en bezit.
• Ontwikkelingslanden zijn kansrijke groeimarkten voor het Nederlands bedrijfsleven.
• Niet-financiële waarden, zoals de niet in de prijs doorberekende milieukosten, leiden tot een heel andere verlies- en winstrekening bij bedrijven.
• Ontwikkelingen op de arbeidsmarkt veranderen de kijk op werk en privé en leiden tot meer sociale innovatie.
• Transparantie is voor bedrijven niet langer een keuze, maar wordt een ‘fact of life’.

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Stap uit de sprookjeswereld en stop het (digitale) zwart-wit-denken
 2020 wordt het jaar van gepersonaliseerd entertainment
 Dit jaar nog geen advertenties op WhatsApp
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Drie genomineerden ‘MVO-manager van het jaar’ bekend
 Nederland kan wereldleider duurzaamheid worden
 Luchtvaartmaatschappijen rapporteren onvoldoende over MVO
 MVO: goed voor de winst
 
 
reacties
 
marike  |   | 
28-01-2013
 | 
09:32 uur
MVO allemaal prachtig maar het is wel weer zo iets als: ''zure regen en opwarming van de aarde'' een kreet die alle tarieven voor particulieren en bedrijven omhoog zal stuwen en waar alleen weer een kleine groep investeerders beter van wordt.Dit geldt ook voor de electrische auto die helemaal NIET GROEN is want bij het produceren van electriciteit komt heel veel Co2 vrij en zuinig zijn ze ook niet, maar dat mag niet naar buiten komen. Deskundigen op milieu gebied voorspelden het al MVO wordt de NIEUWE MELKKOE en dan moeten we ons afvragen is dit nu eerlijk en groen zaken doen? Nee toch!
BHJ Mooibroek AA RAB  |   | 
21-02-2013
 | 
22:56 uur
Ik deel de zorg van Marike (zie hierboven) deels.

Maar of MVO nu een melkkoe is / wordt of dat er uit oprechtheid wordt gepubliceerd, het 'uitmelken' van de aarde (zoals het nu in rap tempo gaat) is een grotere zorg voor mij.

Ik kan me voorstellen dat Marike boos wordt over het stimuleren van projecten waarvan de milieu-vriendelijkheid niet bewezen is. Dat mag inderdaad wel wat meer (wetenschappelijk) worden onderzocht en gepubliceerd.

Barry Mooibroek
Francois van Iersel  |   | 
15-03-2013
 | 
08:08 uur
Wellicht klopt het wat hier in eerdere reacties wordt gezegd. Ik ben echter van mening dat Duurzaamheid loont en winstgevend is.

Doe je er niet aan mee kun je straks niet meer mee met de prijs tov bedrijven die nu wel investeren in duurzaamheid.

Er zijn natuurlijk nog heel veel verbeterpunten. Maar door samen te werken en te samenwerken komen we verder.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Tips om meer uit e-mail te halen met een CRM-koppeling
Wil je je in 2020 meer focussen op klantengagement? Dan heb je zowel een CRM- als een email marketingsysteem nodig. In dit white paper legt Spotler uit waarom een koppeling zo waardevol is én hoe je dit goed aanpakt. Benieuwd naar de tips?
Download white paper
Lees verder
Personeel inwerken met behulp van een onboard-programma
Waarom kiezen voor een agile werkwijze bij de ontwikkeling van software
Het belang van een goede online marketing partner
reacties
Onbekend maakt onbemind (1) 
Geef uw jaaromzet nog een extra boost met inzet van data  (1) 
De kunst van het complimenteren (4) 
Eén op acht werkenden vindt dat organisatie prima zonder printer kan (2) 
Helft Nederlanders ziet op tegen functioneringsgesprek (1) 
Soft Skills: programmeur moet teamspeler zijn, salesmedewerker coole kikker  (1) 
Loonafspraken voor 2020 hoger dan 2019 (1) 
top10
Waar kandidaten zich aan storen tijdens een sollicitatiegesprek
Driekwart onderschat financiële veranderingen bij nieuwe baan
Hoe moet het uitvoerend-, midden- en topmanagement zich kleden?
Low-code in 2020: hoe om te gaan met de dreigende softwarecrisis?
IT-trends in 2020: hoe AI alle andere trends gaat beïnvloeden
De top-100 snelst groeiende beroepen van de toekomst: Mensenwerk blijft groeien
Posities in zorg overheersen in top tien snelst groeiende banen
Dit jaar nog geen advertenties op WhatsApp
Duurzame kijk op HRM oplossing voor burn-outklachten?
Bedrijven plukken steeds vaker voordelen van mobiele CRM-apps
meer top 10