zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederland kan wereldleider duurzaamheid worden

28 augustus 2012 - Nederland kan op duurzaamheidsgebied wereldleider worden, als alle organisaties die zich bezighouden met maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) een gezamenlijk hoger doel kiezen. Dat zeggen Willem Lageweg en Bernedine Bos van MVO Nederland. Ze staan op de cover van het tijdschrift P+ People Planet Profit, dat deze week verschijnt en als thema ‘slim samenwerken’ heeft.

Wanneer we vertrouwen op onze befaamde handelsgeest kan kennis over alles wat met duurzaam ondernemen te maken heeft wel eens een nieuw exportartikel worden. Nederland duikt als handelsnatie diep in ketens van grondstoffen en verzamelt in hoog tempo heel veel kennis op dit gebied. Het verduurzamen van handelsketen kan een unieke positionering op de wereldmarkt opleveren. 



MVO-aspecten
Nederland telt inmiddels tal van organisaties en bedrijven die aan de slag zijn gegaan met aspecten van MVO. Lageweg: "Ik zie heel veel ambitie, op heel veel niveaus, in tientallen sectoren: VNO-NCW, de Groene Zaak, Urgenda, EVD, IDH, BOP, de ontwikkelingsorganisaties… Wat nog ontbreekt is een gezamenlijke nationale ambitie, het gezamenlijke punt op de horizon. Nieuwe coalities zijn nodig, we moeten weg uit onze eigen kringetjes en oude tegenstellingen. We moeten elkaar zaken gunnen, opdat we er allemaal op vooruit gaan." 

Harde winst?
Kan slim samenwerken harde financiële winst opleveren? Lageweg is hiervan overtuigd, evenals Bernedine Bos, hoofd programma’s en projecten bij MVO Nederland. Zij zegt in P+: "Het meest gebruikte woord bij MVO Nederland is het woord ‘verbinden’. We zijn bijna klaar met een nieuwe visie op het stimuleren van internationaal MVO. Hoe komen we tot de gewenste verandering, transitie? Wat kan MVO Nederland in gang zetten en hoe kan MVO Nederland dat proces in samenwerking met anderen versnellen? We zijn sterk in sectoraanpak en ketens. We onderzoeken nu de kansen voor 32 branches. Dat zijn er teveel om tegelijk aan te pakken, dus kiezen we strategisch voor vijf sectoren en ketens om mee te beginnen. We hopen alles wat we daar leren te kunnen gebruiken voor de anderen." 
Lageweg voegt hieraan toe: "Als wij dit spel niet slim spelen, zullen Brazilië, Duitsland en de Scandinavische landen een enorme voorsprong opbouwen. Samenwerken en het concept van de ‘circulaire economie’ kunnen Nederland een bedrag van tientallen miljarden euro’s opleveren. Alleen al door het opnieuw inrichten van productieprocessen waardoor grondstoffen en materialen na gebruik geen afval meer zijn, maar steeds weer opnieuw herbruikt kunnen worden." 

Systeemverandering
Lageweg refereert aan een recent rapport van de Ellen MacArthur Foundation, waarin staat dat de winst voor heel Europa op ongeveer 500 miljard euro per jaar geschat mag worden. Hij zegt: "Laten wij daar als Nederland nu eens tien procent van pakken: toch 50 miljard euro. Dat moet te doen zijn, want we zijn een energie- en materialen-intensief handelsland. Een distributieland ook. Heel veel komt door Nederland en we staan nu al aan de wereldtop als het gaat over de kennis van recycling. Noem het Cradle to Cradle, noem het circulaire economie, het gaat erom dat we tot een systeemverandering komen waardoor we niet langer de planeet uitputten. Het rapport is trouwens opgesteld door de rekenmeesters van McKinsey. Ik zou hier graag een Nederlandse editie van willen zien."
Nederland maakte jaren geleden wereldwijd furore met ‘het poldermodel’. MVO Nederland ziet in ‘slimmer samenwerken’ een hedendaagse variant. Ook nu is het mogelijk om een gezamenlijk doel te formuleren, die doelstellingen van bestaande organisaties kan overstijgen. 

Punt aan de horizon
Lageweg formuleert ‘dit punt aan de horizon’ in het interview als volgt: "Koppel een nationale ambitie aan de footprint. Hoe verlagen we de impact die ons handelen heeft op de planeet en versterken we tegelijkertijd onze internationale concurrentiepositie? We zijn nog maar net begonnen. Er moet nog 80 tot 90 procent van de huidige uitputting van de aarde worden teruggedrongen. We moeten versnellen. Daarover wil ik graag met alle partijen in gesprek. Is er bereidheid om gezamenlijk onder die vlag op te varen? Mensen als Herman Wijffels hebben de statuur om tot bundelingen te komen. Ik ken er meer, die dit kunnen."

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Racisme en exclusie in Nederlandse advertenties
 Nederlandse pensioenstelsel voor derde jaar op rij beste ter wereld
 CIO’s ervaren druk van digitale transformatie en cloudcomplexiteit
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Overheid moet schouders zetten onder duurzaam inkopen
 Duurzaamheidsinformatie weegt vaker mee bij beleggingsbesluit
 Consument ziet grotere rol bedrijfsleven bij duurzaamheid
 ‘Wie voorop durft te lopen met schoon imago plukt als eerste de vruchten’
 
 
reacties
 
Eric Zwaart  |   | 
28-08-2012
 | 
21:28 uur
Goed plan. Think big, start small and grow fast. Dat is wat we nodig hebben en wat nu bij goede MVO plannen vaak ontbreekt. Dat het zo kan bewijst bijvoorbeeld Thomas Rau met zijn #turntoo concept van circulaire economie in de gebouwde omgeving. Denken vanuit gebruik en hergebruik met een sluitend en werkend businessmodel vereist slim samenwerken in nieuwe ketens met andere verdienmodellen. Dat dit veel meer oplevert dan gedacht (duurzaam, maatschappelijk, sociaal, financieel) blijkt is inmiddels ook wel duidelijk. Desso dankt zijn internationale leiderschapspositie aan hun C2C filosofie. Ik ben er dan ook van overtuigd dat het wereldleiderschap -dat de schrijvers van dit artikel als punt in de verte neerzetten -haalbaar is. Mijn ervaringen liggen met name op het gebied van de financiering van nieuwe concepten, gebaseerd op TCO en gebruik ipv eigendom en dan specifiek voor de publieke sector. Graag bereid deze te delen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: tips voor meer conversie via e-mail
Er is veel waar je aan kunt denken om de conversie van je mailings te verbeteren. En niet onbelangrijk: hoe zet je al deze aspecten zo optimaal mogelijk in. In dit gratis white paper beschrijft Spotler 21 technieken voor beter scorende e-mails. Benieuwd?
Download het white paper
Lees verder
Gebruik van Easy Up tenten tijdens beurzen: zo creëer je een opvallende beursstand!
Juiste telefoon voor zakelijke doeleinden: iPhone imponeert!
reacties
Racisme en exclusie in Nederlandse advertenties (1) 
Maximaal zes mensen in een vakantiewoning reden voor annuleren (1) 
Bijna één op de tien werknemers voert hobby uit tijdens thuiswerken  (1) 
76 procent van de studenten werkt door coronacrisis in een andere sector (1) 
Aantal vacatures komt steeds dichter bij pre-coronatijdperk (1) 
Analytics is de bewezen grote winnaar (1) 
Hamsterschaamte: Nederlander ontkent te hamsteren tijdens coronacrisis (1) 
top10
Bijna één op de tien werknemers voert hobby uit tijdens thuiswerken
Betere bedrijfsresultaten? Begin bij uw cultuur
Aantal zorgvacatures terug op niveau pre-coronacrisis
Kwaadaardige corona trackers zijn in opmars
Een op de drie medewerkers minder loyaal na eerste coronagolf
Een op drie IT-verantwoordelijken: organisatie maakt ineffectief gebruik van cloudtechnologie
OOBE maar dan wel PnP
Werkzoekers vinden tattoos en piercings bij sollicitatiegesprek geen probleem
Bedrijven zetten vooral in op digitale transformatie
Pandemie versnelt de digitale transformatie
meer top 10