zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

MVO: goed voor de winst

29 juni 2011 - Organisaties die maatschappelijk verantwoord ondernemen hebben personeel dat meer betrokken is, een betere klantenservice en ze presteren in het algemeen aantoonbaar beter dan organisaties die niet aan MVO doen. Dat blijkt uit onderzoek van het Kenexa High Performance Institute in 21 landen.

Wereldwijd zegt meer dan de helft van de werknemers dat hun onderneming een bijdrage levert aan de maatschappij en hun maatschappelijke verantwoordelijkheid serieus neemt. Dezelfde werknemers vinden dat hun organisatie een goede balans heeft gevonden tussen de korte termijn zakelijke beslissingen en de lange termijn investeringen in de maatschappij. 



Betrokkenheid en rendement
Werknemers van bedrijven waar MVO ingebed is in de cultuur en onderdeel is van de dagelijkse praktijk, zijn opvallend meer betrokken (89 procent) dan die van bedrijven waar MVO geen dagelijkse kost is (21 procent). Uit het onderzoek komt dan ook een significante relatie tussen maatschappelijke verantwoordelijkheid en zakelijk succes naar voren. Zo scoren bedrijven die zeer maatschappelijk betrokken zijn tot negentien keer meer rendement op activa dan ondernemingen die het minst betrokken zijn. Is er sprake van verlies, dan ligt dat van niet-betrokken onderneming elf procent hoger dan dat van maatschappelijk betrokken ondernemingen. Naast een veel hogere medewerkerbetrokkenheid en een hogere omzet, scoren maatschappelijk verantwoorde ondernemingen tenslotte veel beter op hun klantenservice en op de kwaliteit van hun producten. 

Imago of betrokkenheid
De vraag is nu of deze betere resultaten het gevolg zijn van het maatschappelijk verantwoord gedrag of dat succesvolle ondernemingen simpelweg meer middelen hebben om maatschappelijk verantwoord zaken te doen. Wat het antwoord ook is en of bedrijven nu maatschappelijk bezig zijn met het oog op hun imago of vanuit oprechte betrokkenheid: geen enkele onderneming kan meer om maatschappelijk en sociaal ondernemen heen.


Bron: Management Issues
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Merendeel werknemers ervaart discriminatie; werkgever doet weinig
 Klantbeleving opnieuw uitvinden in een wereld van social distancing
 Praktische tips voor managen op afstand
 

Gerelateerde nieuwsitems

 MVO steeds minder vrijblijvend
 Steeds meer bedrijven hebben duurzaamheidsstrategie
 Interne audit heeft nog niet veel met duurzaamheid
 Herman Wijffels: 'Drastische omvorming economie nu vereist'
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Kiest men voor een goedkoper kerstpakket?
reacties
Bedrijfsfitness heeft meer effect dan gedacht (1) 
Leeftijd speelt grote rol bij volgen van cursussen (1) 
Kosteloos een ontwikkeladvies volgen vanaf nu mogelijk (1) 
Online sector blijkt crisisbestendig tijdens coronapandemie (1) 
Vertrouwen in arbeidsmarkt bereikt laagste punt sinds 2016 (1) 
Kwart familiebedrijven is volgens eigen werknemers succesvoller dan niet-familiebedrijf (1) 
Absoluut of relatief: meten met verschillende maten (1) 
top10
Tijdens de vakantie fantaseren over later
Vertrouwen in arbeidsmarkt bereikt laagste punt sinds 2016
Ondanks COVID-19 hebben MKB’ers nog steeds groeiplannen
Online sector blijkt crisisbestendig tijdens coronapandemie
Securityprofessional mist vereiste tools om securitydreigingen te detecteren
Organisaties ervaren meer cyberaanvallen sinds de start van de pandemie
Kosteloos een ontwikkeladvies volgen vanaf nu mogelijk
Eén op vijf vacatures in gezondheidszorg onvervulbaar
Cybersecurity: van plan naar executie
Aanzienlijk minder krimp
meer top 10