zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

De toekomst van de kredietverzekering

9 januari 2013 - In 2010 nam CRiON het initiatief om een denktank ‘Credit Management Think Tank 2015’op te richten teneinde de samenwerking tussen kredietverzekeringspartijen weer op het goede spoor te zetten na de moeilijke periode in 2008 en 2009. Op het internationaal congres in maart 201, werd gedebatteerd over concrete voorstellen voor de verbetering en vernieuwing van credit management.

De ideeën en aanbevelingen werden opgetekend in het Witboek ‘Credit or Crisis’ dat zich buigt over zes aspecten van kredietmanagement: professionalisering, financiële zekerheid, prospectie & sales, automatisering, stabiliteit & duurzaamheid en globalisering. 



Gedragscode
Als eerste wapenfeit heeft de ThinkTank in 2011 een Gedragscode voor Kredietverzekeraars ontwikkeld. Tevens heeft de Think Tank gebrainstormd over diverse aspecten van kredietmanagement waarbij voor elk van deze aspecten de belangrijkste uitdagingen benoemd werden en vooral out-of-the-box oplossingen werden ontwikkeld. Verder is gepeild bij CFO's, kredietmanagers, risk managers en controllers naar hun visie op kredietmanagement in de toekomst. Er werden eveneens enquêtes gehouden onder de leden van Belrim (Belgian Risk Management Association), Agoria en VKW. 

Groenboek
De resultaten van deze brainstormsessies en enquêtes werden samengebracht in een Groenboek , dat als uitgangspunt diende voor een internationaal congres dat in maart 2012 werd gehouden. Dit congres bracht geen theoretische beschouwingen. Integendeel, in een aantal workshops is gedebatteerd over concrete voorstellen voor de verbetering en vernieuwing van credit management. Het congres is afgesloten met een groepsdebat waaraan onder meer vertegenwoordigers van alle belangrijke kredietverzekeraars hebben deelgenomen. Onder meer de besluiten van deze debatten vormen de basis voor dit Witboek.

Aanbevelingen
Op zes vlakken werden aanbevelingen geformuleerd: 

1. Professionalisering
Er dient nog meer werk gemaakt te worden van professionele ontvoogding van de credit manager en credit management. Een certificering, op twee niveaus, (een persoonsgebonden certificaat voor de credit manager én een procesgericht certificaat voor het bedrijf) zou moeten leiden tot een geïntegreerd credit managementproces waarin continue verbetering als procesonderdeel is opgenomen.
Kredietverzekeraars kunnen hieraan meewerken door proactief te handelen, in plaats van reactief. 

2. Financiële Zekerheid
Hier worden aanbevelingen gegeven hoe een kredietverzekeraar anti-cyclisch kan werken door bijvoorbeeld limieten te behouden (in plaats van in te trekken) zij het tegen lagere dekkingspercentages zodat de commerciële relatie behouden kan blijven, door gedifferentieerde premievoeten, door syndicatie (spreiding van het risico onder verscheidene verzekeraars) bij hoge limieten, enzovoort. 

3. Prospectie & verkoop

Men adviseert kredietverzekeraars terug van ‘close to the risk’ naar ‘close to the client’ te evolueren om aldus tegemoet te komen aan de niet optimale communicatie zoals die vandaag verloopt tussen kredietverzekeraars en de verzekerden. De kredietverzekeraar dient de verzekerde niet alleen beter te kennen qua afnemers, producten en strategische doelen, hij moet zijn klanten ook meer inspraak geven.
Bedoeling is om te evolueren naar ‘Credit marketing’ waarbij onder meer limietbeslissingen verrijkt worden met informatie waarover de verzekeraars beschikken. 

4. Automatisering

De voortschrijdende automatisering kan de communicatie tussen kredietverzekerde en kredietverzekeraar aanzienlijk verbeteren doordat informatie sneller kan worden uitgewisseld en beslissingstijden aanzienlijk kunnen worden teruggedrongen.
Automatisering laat bovendien maatwerk toe. Het moet de verzekerde toelaten een keuze te maken uit een ‘menukaart’ waarbij uit diverse producten en verzekeringsformules kan worden gekozen.
Men kan zelfs overwegen interfaces te bouwen met andere financiële dienstverleners, zoals banken en factormaatschappijen, en aldus de ‘cash conversion cycle’ van de klant optimaliseren. 

5. Stabiliteit en duurzaamheid

Door de conjunctuurschommelingen en crisissen van de laatste jaren, gaat de roep om stabiliteit steeds luider klinken. Onder deze kop g wordt gepleit voor het garanderen van de limieten voor langere periodes, voor het respecteren van uitloopperiodes (grace periods) bij intrekking of reductie van limieten. 

6. Globalisering

Het lijkt logisch dat er voor multinationals één centrale polis zou zijn waarbij men op centraal niveau een overzicht heeft van alle kredietrisico’s wereldwijd en met de mogelijkheid limieten lokaal aan te vragen. Deze evident lijkende rapportages zijn evenwel nog steeds niet in real time beschikbaar en daar moet aan gewerkt worden.
Er is momenteel een grote discrepantie in de behandeling van kredietlimieten voor West-Europese landen enerzijds en niet OESO landen anderzijds. In Europa worden deze veelal vlotter en sneller toegekend. Gezien de spectaculaire groei van de handel van en naar niet OESO-landen als de BRIC-landen, ligt hier een grote kans voor verzekeraars.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Trekt de kredietverzekeringswereld lessen uit de crisis?
 Economische crisis bevestigt belang credit management
 'Trage betalingen door overheid houden crisis in stand'
 Goede klantrelatie is belangrijker dan snelle betaling
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10