zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werknemers krijgen meer inspraak in zakelijk vervoer

20 december 2012 - Het bedrijfsleven maakt nog niet optimaal gebruik van de huidige vervoersoplossingen voor zakelijk verkeer. Vooralsnog houden de meeste organisaties hardnekkig vast aan voor de hand liggende oplossingen, zoals de leaseauto of de vaste kilometervergoeding. Medewerkers worden hierdoor niet gestimuleerd om zo efficiënt en voordelig mogelijk te reizen.

Dit zal de komende jaren sterk gaan veranderen, zo blijkt uit onderzoek van TNS Nipo in opdracht van Mobility Mixx. Als het aan de werkgevers ligt, krijgen werknemers zelf namelijk steeds meer inspraak in de invulling van hun zakelijke kilometers. 



Interesse in mobiliteitsbudget
Uit het onderzoek van Mobility Mixx blijkt dat de interesse in het mobiliteitsbudget binnen het bedrijfsleven vrij hoog is. Momenteel maakt nog maar een op de twintig bedrijven gebruik van deze oplossing, hoofdzakelijk in de non-profitsector en de zakelijke dienstverlening. Mobility Mixx bevestigt dat er voorzichtig een verschuiving ontstaat binnen het bedrijfsleven. Met een mobiliteitsbudget kunnen werknemers ad hoc kiezen welk vervoermiddel zij inzetten voor een zakelijke reis. Zij maken in dit geval zelf de afweging hoe zij op dat moment het meest efficiënt en voordelig kunnen reizen.
Directeur Paul Wessels: "Steeds vaker klinkt het verzoek vanuit werkgevers dat zij hun werknemers willen betrekken bij de invulling van hun zakelijke mobiliteit. Vooral uit kostenoverwegingen of duurzaamheidmotieven. Wij adviseren deze bedrijven om in dit geval het mobiliteitsbudget te overwegen. Door de achterliggende financiële stimulans wegen gebruikers hun vervoersopties zorgvuldig af: het deel van het budget dat ze niet uitgeven aan hun zakelijke vervoer komt namelijk ten goede aan hen zelf. Dit leidt vanzelf tot efficiëntie en lagere kosten."

Nieuwe mobiliteitskaart neemt vlucht
Maar niet alleen het mobiliteitsbudget komt steeds meer in trek. De mobiliteitskaart zal naar verwachting vanaf 2013 al een vlucht nemen. Vanaf dat moment komt er voor het eerst een volledig geïntegreerde kaart voor alle vormen van zakelijke mobiliteit. Tot op heden was het aanbieden van een eigen OV-chipkaart voorbehouden aan de openbaar vervoerbedrijven en Trans Link Systems (TLS). Mobility Mixx is een van de eerste nieuwe onafhankelijke partijen die deze kaart onder eigen naam - de Mobility Card - in de markt zal zetten. Met deze kaart kunnen zakelijke reizigers niet alleen inchecken en uitchecken bij alle vormen van openbaar vervoer, maar ook gebruik maken van deel- en huurauto's, tanken en parkeren.

Huidige stand van zaken
Ruim een derde van de werknemers in Nederland is tijdens zijn werk met regelmaat onderweg. Momenteel gebruikt het gros van hen hiervoor de traditionele vervoersopties, zoals de auto (87 procent) en de fiets (73 procent), gevolgd door de bus (53 procent) en de trein (50 procent).

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Wantrouwen belemmert Het Nieuwe Werken
 De werkplek is bindende factor bij Het Nieuwe Werken
 Auto van de zaak vergroent veel sneller dan privéauto
 Lange reistijd belangrijkste reden om niet voor werkgever te kiezen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10