zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Auto van de zaak vergroent veel sneller dan privéauto

16 juni 2011 - Mede op basis van een grootschalig onderzoek naar de ontwikkelingen in de zakelijke (auto)mobiliteit, in opdracht van VNA uitgevoerd door Ecorys, concludeert VNA dat de auto van de zaak de potentie heeft nog veel meer bij te dragen aan bereikbaarheid en milieu dan nu al het geval is. Het huidige fiscale stelsel zit hem daarbij in de weg. En de 'Autobrief' van staatssecretaris Weekers is pas een hele kleine stap in de goede richting.

Hoewel de personenauto van de zaak 'slechts' een aandeel van elf procent in het totale autopark heeft, bedraagt het aandeel in de totale autokilometrage bijna het dubbele: circa 21 procent. Kijken we naar de nieuwverkopen, dan is maar liefst vier op de tien nieuwe personenauto's een auto van de zaak (41 procent). De gemiddelde auto van de zaak is drie jaar oud en aanzienlijk schoner en zuiniger dan een privéauto (gemiddeld acht jaar): een kwart van alle auto's van de zaak viel eind 2010 al in emissieklasse Euro vijf en hoger, tegenover circa vijf procent van alle privéauto's. En meer dan 60 procent van alle auto's van de zaak had eind 2010 emissieklasse Euro vier tegenover circa 30 procent van alle privéauto's. 



Tien procent zuiniger
Ecorys stelde voorts vast dat de auto van de zaak tussen 2007 en 2010 maar liefst tien procent zuiniger is geworden, tegenover een winst van drie procent bij de privéauto. Per kilometer produceerde de auto van de zaak in 2010 zeven procent minder CO2 dan de privéauto. Terwijl de auto van de zaak gemiddeld groter en zwaarder is dan de privéauto. 

Versnelde vergroeining
Het moge duidelijk zijn dat de vloot auto's van de zaak significant bijdraagt aan een versnelde vergroening van het Nederlandse autoverkeer. Echter 95 procent van de Nederlandse beroepsbevolking heeft één specifieke vervoerwijze waarvan ze voor werkgerelateerde kilometers overwegend (ruim 90 procent) gebruik maakt. Zakelijke mobilisten switchen niet makkelijk; ze houden vast aan één vervoerswijze. Slechts vijf procent reist 'multimodaal'. En een groeiende groep berijders - inmiddels ruim twintig procent - telt niet bij en maakt dus zijn privé-kilometers in een privé-auto van gemiddeld acht jaar oud. 

Eén vervoerswijze
Renate Hemerik, directeur VNA: "Dat vasthouden aan één bepaalde vervoerswijze en die trend om af te zien van bijtelling, zijn grotendeels toe te schrijven aan de huidige fiscale regels voor die auto van de zaak. De fiscale prikkels zouden er op gericht moeten zijn om zakelijk rijders te verleiden hun kilometers, zakelijk en privé, zoveel mogelijk te maken met hun relatief schone, zuinige en veilige auto van de zaak. En dat is nu niet het geval. Met nieuwe, slimme fiscale regels kun je een veel groter deel van de groep zakelijke mobilisten verleiden om per reis de vervoerswijze te kiezen die past bij het karakter van die specifieke reis. Met andere woorden, men zal sneller een keer het openbaar vervoer pakken. Of de fiets. Als dat lukt, nemen de file-, parkeer- en milieudruk substantieel af." 

Fiscale regime moet op de schop
Hemerik ziet aanknopingspunten in de 'Autobrief' van staatssecretaris Weekers. "Ten eerste is daar de meerjarige doorkijk, waar we als VNA nadrukkelijk voor hebben gepleit. Wij zien graag een termijn van tenminste vier jaar, gezien de bedrijfseconomische risico's en het belang van voorspelbaarheid voor de zakelijke markt. Daarnaast komt er onderzoek naar een alternatief bijtellingssysteem voor bestelauto's. En de ministeries van Financiën en I&M gaan gezamenlijk verkennen hoe langs fiscale weg de files kunnen worden bestreden. We zien kortom dat de staatssecretaris zijn best doet om naar de branche te luisteren. Maar het mag allemaal nog wel wat ambitieuzer, vooral als het om de langere termijn gaat. De regels blijven vooralsnog eigenlijk grotendeels zoals ze zijn, er wordt alleen wat aan de knoppen gedraaid. Dat is jammer, want daarmee ontzeg je de auto van de zaak de kans om een grotere rol te gaan spelen bij verdere vergroening en verbetering van de bereikbaarheid. Wat ons betreft moet het fiscale regime voor de auto van de zaak echt rigoureus op de schop."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Bedrijfsleiders worstelen met benutten van zakelijke kansen
 Tien MVO-managers op de shortlist voor titel ‘MVO Manager van het Jaar 2022’
 Jongeren missen begeleiding bij hun eerste stappen op de arbeidsmarkt
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Keuze leaseauto’s lage bijtelling neemt drastisch af
 Zakelijk rijder wil eigenlijk geen kleinere auto
 Vergroening zakenauto heeft ongewenst bijeffect op milieu
 Korte autoritten vervangen door de fiets loont
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Welke rechten heb je bij een arbeidsconflict?
reacties
Zeven tips voor het omgaan met klagende medewerkers (3) 
Timemanagement is eigenlijk grote onzin! (1) 
Citrix onderzoek toont verdeeldheid over werken op kantoor (1) 
Nederlanders willen vooral buiten kantoor kunnen werken (3) 
Drie eenvoudige tips tegen SIM-swapping (1) 
Nederlander bang voor misleidende online reviews (3) 
Werknemer wil fiets in arbeidsvoorwaardenpakket (1) 
top10
63 procent van de medewerkers voelt zich niet gehoord door de directie
Digitale dienstverlening Nederlandse overheid onvoldoende voor laagopgeleiden
Helft verwacht dat de economie komend half jaar alleen nog maar slechter wordt
Kwart Nederlanders wil meer rechten voor flexwerkers
De vijf opvallendste zomerklussen van jongeren
Eén op de drie tevreden werknemers overweegt andere baan
CIO worstelt met versnelling digitale transformatie
Het belang van IT-beveiliging is in de directiekamer doorgedrongen
91 procent kan zich in online gesprekken beter uitdrukken met emoji
Helft wil dit najaar vaker naar kantoor vanwege hoge energieprijzen
meer top 10