Kerstpakketten populair onder bedrijven én consumenten
21 november 2012 -
Begonnen in de negentiende eeuw als een geschenk door rijke boeren aan het personeel, tegenwoordig is het kerstpakket breed gedragen onder werkend Nederland. Het is een eindejaarsbeloning voor de werkzaamheden van de werknemer. Tegenwoordig bieden leveranciers online een groot assortiment aan kerstpakketten, van traditionele pakketten en themapakketten tot aan zelf samengestelde pakketten.
Niet alleen is het kerstpakket een waardering voor bewezen diensten, ook wordt een boodschap meegegeven aan de werknemer. Een Fair Trade pakket staat stil bij het maatschappelijk verantwoord ondernemen en het Biologische kerstpakket schenkt bijvoorbeeld de aandacht aan het welzijn van dieren.
Bedrijven
Uit onderzoek van Stegman Groothandel onder 70 bedrijven blijkt dat het cadeau of thema in het kerstpakket het populairst is onder werknemers. Dit lijkt een bevestiging dat de achterliggende gedachte van een kerstpakket er wel degelijk toe doet. Daarnaast oriënteren de grote bedrijven (meer dan 500 werknemers) zich reeds vroeg in het jaar op de kerstgeschenken, aangezien door het jaar heen voor verschillende gelegenheden relatiegeschenken worden besteld. Deze grote bedrijven geven de voorkeur aan themapakketten en zelf samengestelde pakketten. Het midden- en kleinbedrijf oriënteert zich pas later in het jaar op de bestelling van de kerstpakketten. Vaak zoeken deze bedrijven telefonisch contact om een eventuele korting te bedingen. Waar de middelgrote bedrijven vroeg in het najaar bestellen, oriënteren de kleine bedrijven zich pas een maand voor de kerst.
Consumenten
Een opvallende ontwikkeling is de groeiende populariteit van kerstpakketten onder consumenten. Een reden lijkt het groeiende assortiment van de leveranciers en de toegankelijkheid om online te bestellen. Door een hoge mate van concurrentie zullen de leveranciers zich steeds meer van elkaar moeten onderscheiden. Het vergroten van de online vindbaarheid zal voor veel leveranciers een vereiste zijn om met de webshop een groter publiek te bereiken.
Keiharde cijfers hebben wij niet. Echter, als we naar onszelf als bedrijf zijnde kijken zien we dat kerst als maar groter uitgepakt wordt in 2014, zowel bedrijven besteden meer dan afgelopen jaar maar ook binnen de consumentenmarkt zien we een stijgende lijn.