zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Kerstpakketten populair onder bedrijven én consumenten

21 november 2012 - Begonnen in de negentiende eeuw als een geschenk door rijke boeren aan het personeel, tegenwoordig is het kerstpakket breed gedragen onder werkend Nederland. Het is een eindejaarsbeloning voor de werkzaamheden van de werknemer. Tegenwoordig bieden leveranciers online een groot assortiment aan kerstpakketten, van traditionele pakketten en themapakketten tot aan zelf samengestelde pakketten.

Niet alleen is het kerstpakket een waardering voor bewezen diensten, ook wordt een boodschap meegegeven aan de werknemer. Een Fair Trade pakket staat stil bij het maatschappelijk verantwoord ondernemen en het Biologische kerstpakket schenkt bijvoorbeeld de aandacht aan het welzijn van dieren. 



Bedrijven

Uit onderzoek van Stegman Groothandel onder 70 bedrijven blijkt dat het cadeau of thema in het kerstpakket het populairst is onder werknemers. Dit lijkt een bevestiging dat de achterliggende gedachte van een kerstpakket er wel degelijk toe doet. Daarnaast oriënteren de grote bedrijven (meer dan 500 werknemers) zich reeds vroeg in het jaar op de kerstgeschenken, aangezien door het jaar heen voor verschillende gelegenheden relatiegeschenken worden besteld. Deze grote bedrijven geven de voorkeur aan themapakketten en zelf samengestelde pakketten. Het midden- en kleinbedrijf oriënteert zich pas later in het jaar op de bestelling van de kerstpakketten. Vaak zoeken deze bedrijven telefonisch contact om een eventuele korting te bedingen. Waar de middelgrote bedrijven vroeg in het najaar bestellen, oriënteren de kleine bedrijven zich pas een maand voor de kerst.

Consumenten
Een opvallende ontwikkeling is de groeiende populariteit van kerstpakketten onder consumenten. Een reden lijkt het groeiende assortiment van de leveranciers en de toegankelijkheid om online te bestellen. Door een hoge mate van concurrentie zullen de leveranciers zich steeds meer van elkaar moeten onderscheiden. Het vergroten van de online vindbaarheid zal voor veel leveranciers een vereiste zijn om met de webshop een groter publiek te bereiken.

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Onderzoek voorspelt ‘Gouden Kerstpakketten’ in 2012
 Werknemer wenst vurig een bonus voor kerst
 Kerstpakket 2011: geen fondueset maar cultuur
 Baas krijgt zelden kerstcadeau
 
 
reacties
 
kerstpakketten  |   | 
23-11-2012
 | 
10:18 uur
Het klopt dat men het kerstpakket vaker online bestelt. Ook in de b2b zie je dat webwinkels groeien.
Premiumgids Relatiegeschenken  |   | 
16-12-2013
 | 
17:13 uur
Hebben jullie ook marktcijfers op het gebied van kerstpakketten?
helden  |   | 
18-12-2014
 | 
11:34 uur
Keiharde cijfers hebben wij niet. Echter, als we naar onszelf als bedrijf zijnde kijken zien we dat kerst als maar groter uitgepakt wordt in 2014, zowel bedrijven besteden meer dan afgelopen jaar maar ook binnen de consumentenmarkt zien we een stijgende lijn.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10