zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Risico’s social media bij de overheid niet onder controle

23 april 2012 - Nog geen 30 procent van de Nederlandse overheidsinstanties blijkt op dit moment een social media beleid te hanteren, terwijl social media wel al veelvuldig worden ingezet. Zo blijkt uit onderzoek van Ernst & Young onder 934 ambtenaren naar het gebruik van social media binnen de overheid. Ondanks dat social media, zoals Facebook en Twitter, niet meer weg zijn te denken uit onze maatschappij, wijst het onderzoek uit dat de inzet van social media bij de overheid nog in de kinderschoenen staat.

Een meerderheid van de overheidsinstanties zit nog in de fase waarin pilots lopen. Aan risicobeheersing wordt tot dusver minimaal aandacht besteed. Volgens 57 procent van de ondervraagden worden de kansen van social media nog onvoldoende benut. Guill van den Boom, partner bij Ernst & Young: "Voor publieke instanties die gaan voor efficiënte en klantgerichte dienstverlening, participatie en werving is er geen andere optie dan meedoen. Slimme inzet van social media vraagt echter wel om structuur, beleid en de verdere integratie in de bestaande bedrijfsprocessen. Alleen dan kan social media effectief worden ingezet." 



Snel, transparant en blijvend

75 procent van de respondenten geeft aan dat de risico’s van social media ernstig worden onderschat. Guill van den Boom: "Veel organisaties onderschatten de negatieve impact van het sociale mediagebruik door ambtenaren en burgers. Het gaat dan bijvoorbeeld om het delen van vertrouwelijke of privacygevoelige informatie of het onprofessioneel reageren op vragen of opmerkingen van burgers. Social media zijn snel, transparant en blijvend, waardoor een fout niet gemakkelijk te herstellen is. Daarom is het van belang dat overheidsorganisaties de risico’s in kaart brengen, werken met duidelijke social media richtlijnen en daarnaast social media monitoren."
Verder blijkt uit het onderzoek dat ruim de helft (53 procent) van de overheden, in een poging om potentiële risico’s van social media tegen te gaan, kiest voor de harde lijn van het simpelweg blokkeren van specifieke websites. Een zeer ruime meerderheid van de respondenten (88 procent) is echter voor het opstellen van richtlijnen ten aanzien van social media in plaats van het technisch beperken van de toegang. Richtlijnen zijn slechts in 38 procent van de gevallen ook daadwerkelijk opgesteld. 

Betere communicatie door social media

De ondervraagde ambtenaren zien veel mogelijkheden en kansen voor social media binnen hun organisatie. Circa 74 procent van de respondenten is ervan overtuigd dat social media over vijf jaar niet meer zijn weg te denken. Guill van den Boom: "Door social media zijn publieke organisaties in staat de dienstverlening verder te verbeteren, beter te communiceren in crisissituaties, de eigen profilering te versterken, burgerparticipatie te vergroten en te volgen wat er speelt onder burgers. In eerste instantie is de communicatie meestal gericht op het zenden van boodschappen. Een vervolgstap is daadwerkelijk te reageren op vragen of opmerkingen van burgers en ondernemers. Bij social media gaat het immers om interactie. Enkele goede voorbeelden van inzet van social media zijn de app 'MeldStad' van de gemeente Groningen voor meldingen openbare ruimte, het gebruik van Facebook door gemeente Alphen aan den Rijn voor het genereren van ideeën en peilen van meningen voor een nieuwe structuurvisie, en het gebruik van LinkedIn voor personeelswerving door gemeente Rotterdam."

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Bedrijven worstelen met Social Media en laten kansen liggen
 Organisaties gegroeid op het gebied van sociale media
 Vijf social media trends voor 2012
 Zakelijk gebruik social media stijgt
 
 
reacties
 
NumoQuest  |   | 
23-04-2012
 | 
11:15 uur
Even denken hoor, was het niet een Balkenende die voor een puissant bedrag als partner bij deze club is aangetreden?

Ik vraag me oprecht af wat de toegevoegde waarde van een dergelijk onderzoek is in de bestuurlijke bedrijfsvoering van de overheid. Sterker nog, het bevestigd mijn stelling dat E&Y heerlijk kan eten van dit soort nietszeggende onderzoekjes waar niemand bij is gediend.

Op deze wijze wordt de belastingbetaler door voormalige politici en vriendenclubjes zoals E&Y gewoon nog eens een oor aangenaaid.

Heer Guill van den Boom, met alle respect, nergens in dit artikel wordt duidelijk wie dit onderzoek heeft aangevraagd, met welk doel, op welke gronden en hoe uw percentage tot stand is gekomen.

Het is bijzonder eenvoudig een vraagstelling rond te mailen aan 934 ambtenaren waarvan hier niet eens duidelijk is welke rol zij vervullen en vanuit welke intentie en invalshoek zij u van antwoorden hebben voorzien.

Overigens, u weet toch ook wel dat degelijk onderzoek begint bij een degelijke vraagstelling en doelstelling. Een flutonderzoekje waaraan, neem ik zomaar aan, een exorbitant prijskaartje hangt voor zoveel nietszeggends.

Ik matig mij deze heldere formulering aan omdat ik als belastingbetaler dergelijke 'onzin' gelegaliseerd afgeperst zou moeten mogen betalen.

Wellicht een prachtige tip voor Rutte en Verhage, noteert u even? Onmiddellijke stop op opdrachten voor E&Y. Dan besparen we vast weer ettelijke miljoenen per jaar.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10