zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

‘Made in Holland’ trekt de exportkar in 2013

13 november 2012 - De export vormt al jaren de belangrijkste pijler van de groei van de Nederlandse economie. Ook in 2013 zal dit het geval zijn. In deze Exportmonitor ligt de focus op de export van in Nederland geproduceerde goederen. De groei van deze zogenaamde ‘Made in Holland' producten zal in 2013 herstellen en de kar van de economische groei trekken. Dit valt te lezen in de ABN AMRO Exportmonitor.

De uitvoer van producten van Nederlandse herkomst is in 2012 licht gedaald. Met de verbetering van de mondiale economie en het vertrouwen van het bedrijfsleven en de consument zal de wereldhandel zich in 2013 herstellen. De groei van de goederenexport stabiliseert zich met 4,25 procent in 2013. In tegenstelling tot in 2012 draagt de export van ‘Made in Holland’ producten daar nu wel in aanzienlijke mate aan bij (+ 3,25 procent). Een positieve ontwikkeling voor onze economie omdat aan de export van Nederlandse producten aanzienlijk meer wordt verdiend dan aan de wederuitvoer. Veel meer dan in 2012 wordt geprofiteerd van de lagere waarde van de euro en de beperkte toename van de arbeidskosten. 



Exportgroei in alle sectoren

Verwacht wordt dat alle Nederlandse producerende sectoren een exportstijging zullen realiseren in 2013, de één wat minder dan de ander. De sectoren delfstoffenwinning (voornamelijk olie en gas), chemische, rubber- en kunststofindustrie zullen de hoogste groei laten zien. De export van de consumentengoederenindustrie zal nauwelijks stijgen. De markt voor duurzame consumentengoederen ondervindt namelijk hinder van de druk op de koopkracht in de eurozone. De machine- en transportmiddelenindustrie zal qua exportgroei in 2013 in de middenmoot belanden. Deels betreft deze groei de uitlevering van stijgende orders uit 2012.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Olieprijs weer omhoog in 2012
 Groei productiesector neemt af
 Nederlandse wapenexport groeit flink
 Herstel bedrijfsleven hapert, export trekt aan
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10