zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Jong talent verrast grote bedrijven met oplossingen grondstoffenschaarste

12 november 2012 - In teamverband formuleerden de future leaders tijdens het Future Leaders Event  een antwoord op de vraag hoe maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) kan bijdragen aan de oplossing van schaarste en hoe dit vraagstuk omgebogen kan worden tot een business kans.

In aanwezigheid van Prinses Máxima riep een deskundige jury bestaande uit onder andere ex-minister Joris Voorhoeve en hoogleraar Future Energy Systems Ad van Wijk het team 'Grondstoffen 1' als winnaar.  Avalon van Liempt, captain van het winnende team adviseerde Vodafone om een online platform in te richten om gebruikte mobiele telefoons in te zamelen. Zo kunnen deze wereldwijd worden doorverkocht, wat de druk op grondstoffenvoorraden vermindert. Juryvoorzitter Joris Voorhoeve was gecharmeerd van het idee voor een modulaire telefoon. "Onderdelen als het beeldscherm, toetsenbord en de batterij zouden onafhankelijk hergebruikbaar moeten zijn. Dat Zo kunnen we de economische levensduur van telefoons verlengen." 



Businesscases
Dit jaar stonden de ‘kansen van schaarste’ centraal. Enkele (multi)nationale bedrijven presenteren concrete (inter)nationale business case rondom de schaarstethema’s water, voedsel, energie, grondstoffen en arbeid. Zo vroeg Vodafone (grondstoffen) de high potentials mee te denken hoe Vodafone de mobieltjeskringloop kan sluiten zodat waardevolle en schaarse mineralen en metalen een nieuw leven krijgen. FrieslandCampina vroeg (water) advies om twintig procent verbetering op het waterverbruik te realiseren door het ‘restproduct’ (water uit melk) in te zetten als waardevol product. Alliander (energie) vroeg advies over een mogelijke systeemverandering om de klimaatdoelstellingen in 2012 nog te kunnen behalen. Douwe Egberts (voedsel) wil dat duurzaam geproduceerde koffie de norm wordt en vroeg high potentials mee te denken over hun rol daarin. USG People (arbeid) vroeg adviezen hoe de structurele mismatch tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt opgelost kan worden. 

Jury
De jury bestond uit Joris Voorhoeve (ex-minister, lector Internationale Vrede, Recht en Veiligheid Haagse Hogeschool), Menno Holterman (Bestuurslid Netherlands Water Partnership), Ad van Wijk (hoogleraar Future Energy Systems TU Delft), Lucas Simons (Young Global Leader, oprichter NewForsight, oprichter Utz) en Bernd Hendriksen (partner KPMG Sustainability) Zij kreeg achttien vernieuwende, adviezen gepresenteerd, waaruit zij een winnaar koos. 

Schaarste

Met de aanhoudende toename van de wereldbevolking en opkomende markten is schaarste een aanhoudend dilemma. Aardse hulpbronnen raken uitgeput en de grenzen van de rekbaarheid van onze planeet en onze arbeidsmarkt komen steeds dichterbij. Grote bedrijven zijn zich hier steeds meer van bewust, gesterkt door recente onderzoeken van onder andere de Club van Rome en KPMG. Juryvoorzitter Joris Voorhoeve: "Ontwikkelingen op het gebied van schaarste raken ons vroeg of laat allemaal. Het Future Leaders Event kan het verschil maken tussen voorbereid of verrast." Willem Lageweg, directeur van MVO Nederland: "Grote bedrijven kunnen een belangrijke rol spelen bij het vertalen van schaarste in kansen en innovaties. Het is een verhaal over niet alleen technische oplossingen. Bij duurzaamheid gaat het vooral ook om sociale innovatie waarbij slim samenwerken en inspirerend leiderschap speerpunt thema’s zijn." 

Duurzaam leiderschap

"Met het Future Leaders Event willen we high potentials van 25 tot 35 jaar laten ervaren dat duurzaamheid een enorme inspiratiebron is bij het leiden van een onderneming of een overheidsorganisatie," volgens Lageweg. "De wereld verandert steeds sneller. Daarom is modern en dynamisch leiderschap belangrijk", aldus Voorhoeve. "Het Future Leaders Event helpt daarbij, door nieuw talent aan te moedigen, zelfs te ontdekken. Het is noodzakelijk dat jonge mensen tijd nemen in hun carrière om zich te oriënteren op wat de toekomst kan brengen."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Arbeidsmigranten cruciaal voor Nederland, maar leer ook onbenut potentieel benutten
 Kwart Nederlandse bedrijven wil geen zakendoen met bedrijven die verschillende valuta hanteren
 Helft managers hecht meer waarde aan iemands potentie dan aan huidige capaciteiten
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Herstellende economie zal niet leiden tot nieuwe prijshausse voor grondstoffen
 Prijsniveau supermarkten omhoog door grondstoffenschaarste
 Grondstoffenprijzen blijven volatiel in onzekere markten
 Lager groeitempo China leidt tot daling in grondstofprijzen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Tips om je workforce te managen
reacties
Bijna de helft van de Nederlanders zet vakantiegeld op spaarrekening (2) 
Hoe zorg je ervoor dat werknemers cybersecurity serieus nemen? (1) 
Een beter salaris trekt Nederlander over de streep om een carrièreswitch naar de zorg te maken (1) 
Nederland is koploper flexibel werken (1) 
Zes competenties bij veerkracht (1) 
Stijgende energieprijzen en inflatie leiden tot ernstige problemen met onbetaalde energiefacturen (1) 
Bestaan er geen talent-gerichte leiders en organisaties meer? (6) 
top10
Helft CISO's wereldwijd voelt zich niet voorbereid op een cyberaanval
Magazijnmedewerkers: positieve veranderingen te midden van tekort arbeidskrachten
Hybride werkomgevingen zorgen voor toenemende stress en dataverlies
Arbeidsmigranten cruciaal voor Nederland, maar leer ook onbenut potentieel benutten
76 procent betaalt ransomware-criminelen
Maatschappelijke betrokkenheid werkgever essentieel bij werving personeel
Genomineerden klant- en medewerkerbeleving Awards 2022 bekend
Spoofing: wat is het en hoe herken je het?
Nederlandse consument experimenteert met nieuwe identificatiemethoden
Succesformule familiebedrijven ontcijferd: ze presteren beter door informeel management
meer top 10