zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Reflectie verbetert niet de leerprestaties, wel de leerervaring

8 november 2012 - Bewust nadenken over het leerproces tijdens het leren leidt niet tot betere leerprestaties. Maar het is wel goed voor de leerervaring. Dankzij de reflectie doen studenten vaardigheden op die nodig zijn voor een leven lang leren. Ze worden betere lerenden. Dat concludeert Dominique Verpoorten, promovendus bij de Open Universiteit, uit zijn onderzoek Reflection Amplifiers in Self-Regulated Learning.

Verpoorten deed verschillende onderzoeken met reflectieversterkers. Dat zijn korte, tussentijdse aansporingen tot reflectie, ingebed in het elektronische studiemateriaal. In het onderzoek ging het dus om reflectiemomenten tijdens het leren en niet, zoals in de meeste andere onderzoeken, om reflectie achteraf.



Leervaardig
In geen van de experimenten kon een direct effect van reflectie op de leerprestaties worden vastgesteld. Maar uit alle experimenten bleek dat de reflectie wel een positieve invloed had op de leerervaring. De lerenden hadden het gevoel dat ze een betere controle hadden op het leerproces, ze hadden een beter besef van de bestede tijd, beter inzicht in zichzelf als lerende persoon en ook meer overzicht over het proces van leren.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Extreme beloning toppers in bedrijfsleven blijkt wederom mythe
 Sterke ontwikkeling cloud- en hostinggebruik in Nederland
 Kennis cybersecurity-terminologie Nederlandse beslissers onvoldoende
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Van weerstand naar leerstand: leren is voor iedereen
 Werknemer leert liefst in de praktijk
 Leer LinkedIn gratis écht gebruiken
 Twintigjarige student aan de top bij Welten
 
 
reacties
 
Henny Aben  |   | 
9-11-2012
 | 
10:57 uur
Interessant onderzoek van Dominique Verpoorten. Ik zou het hele rapport wel willen lezen. Wat mij verbaast is dat er geen koppeling wordt gemaakt tussen leerervaring en het verbeteren van leerprestaties. Ik kan me niet voorstellen dat de effecten zoals beschreven: De lerenden hadden het gevoel dat ze een betere controle hadden op het leerproces, ze hadden een beter besef van de bestede tijd, beter inzicht in zichzelf als lerende persoon en ook meer overzicht over het proces van leren, geen invloed hebben op de leerprestatie.
Ellen  |   | 
7-08-2013
 | 
20:05 uur
@Henny, het heeft wellicht geen invloed op de 'huidige' leerprestatie, maar misschien wel op de toekomstige leerprestatie. Zoals wordt aangegeven worden ze 'betere lerenden'.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Marketeers besteden video steeds meer uit (3) 
De Tesla-taxi's van Schiphol gaan in de verkoop (4) 
UPS bestelt 125 Tesla-trucks (1) 
Vijf eigenschappen van succesvolle CEO's (2) 
De cloud is nog ongrijpbaar voor veel senioren  (1) 
Wereldwijde faillissementen stijgen nog sneller dan verwacht (1) 
De kater na carnaval: feestvierders nemen vrije dagen op  (1) 
top10
De top tien startups waar talent wil werken
Werknemer niet enthousiast over nieuwe werkgever
Een op drie werkenden fantaseert weleens over collega
40 procent vindt zijn/haar baan niet zinvol
Toenemend aantal zoekopdrachten naar banen in Polen vanuit Nederland
Zorgmedewerkers zien al twee jaar geen verbetering in ICT-voorzieningen
Ruim 50 procent wil ook lid van Koningshuis als designated survivor
De waarde van een post mortem onderzoek na een cyberaanval
Optimaliseer de software supply chain voor meer succes
Hé, zelfstandig ondernemer, waarom werk jij niet gewoon in loondienst?
meer top 10